درج قیمت در آگهی فروش خودرو ممنوع شد

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در نامه‌ای به پلتفرم‌های آنلاین آگهی از آنها خواسته است که قیمت خودرو صفر کیلومتر داخلی را بالاتر از نرخ اتحادیه فروشندگان اتومبیل اعلام نکنند.

فاواپرسسازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نامه‌ای به پلتفرم‌های آنلاین فروش خودرو، درج قیمت‌های بالاتر از میزان مصوب اتحادیه نمایشگاه‌داران را ممنوع کرده است. این در حالی است که سایت این اتحادیه از سال ۹۹ قیمت‌ خودرو را به‌روز نکرده است.

در این نامه خطاب به پلتفرم‌هایی همچون دیوار، شیپور، باما، کارنامه و … خواسته شده که به دلیل نوسانات اخیر در بازار خودرو و افزایش قیمت حاشیه بازار نسبت به قیمت کارخانه این اقدام در دست انجام قرار گیرد.

همچنین در این نامه از این پلتفرم‌ها خواسته شده که آگهی فروش سایر خودروها شامل کارکرده و صفر کیلومتر که قیمت آنها در سایت اتحادیه بارگذاری نشده است به صورت توافقی و بدون نمایش قیمت منتشر شود.

از سوی دیگر در این نامه از پلتفرم‌ها خواسته شده تا اطلاع ثانوی و برای ساماندهی بازار خودرو قیمت‌ها از سقف آخرین قیمت بارگذاری شده در سایت اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان اتومبیل تجاوز نکند و این درحالی است که آخرین قیمت‌های درج شده در این سایت به آدرس www.uead.ir از دی ماه سال ۱۳۹۹ به روز نشده است.

این اولین بار نیست که سایت‌های آگهی خودرو منع از درج قیمت می‌شوند. بهار سال ۱۳۹۸ نیز به دستور دادستانی برای کنترل قیمت بازار خودرو قیمت‌ها به صورت کامل از این پلتفرم‌ها حذف شد. اتفاقی که به باور مدیرعامل دیوار کمکی به کنترل قیمت در این بازار نکرد. اشکان آرماندهی در گفت‌وگوی اخیر خود با برنامه تک شاخ اعلام کرد که حذف قیمت خودرو در آن زمان باعث عدم شفافیت بیشتر در این بازار و رشد بیشتر قیمت خودرو شده بود.

فاواپرس / درج قیمت در آگهی فروش خودرو ممنوع شد
نامه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان به پلتفرم‌های آگهی آنلاین

چندی پیش بود که در جلسه‌ای با حضور وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسکن و تعدادی از پلتفرم‌های آنلاین مساله حذف قیمت خودرو از این پلتفرم‌ها مطرح شد که مخالفت آنها را در پی داشت. حال دستور دیگری در این زمینه به پلتفرم‌ها داده شده است.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، زیرمجموعه وزارت صمت، در نامه‌ای که خطاب به پلتفرم‌هایی مانند دیوار، باما، شیپور، کارنامه و همراه‌مکانیک نوشته است از آنها خواسته است تا اطلاع ثانوی و به منظور ساماندهی بازار خودرو قیمت‌ خودروهای صفرکیلومتر تولید داخل را زیر قیمتی که در سایت اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل درج شده ثبت کنند.

همچنین دستور داده شده قیمت سایر خودروهای صفر و کارکرده‌ای که در سایت اتحادیه نیامده به شکل توافقی یا بدون قیمت درج شود.

نکته جالب توجه اینکه اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در سایت خود از اردیبهشت‌ماه ۹۹ قیمت‌ها را به‌روز نکرده و مشخص نیست پلتفرم‌ها باید به چه نرخی استناد کنند.

فاواپرس / درج قیمت در آگهی فروش خودرو ممنوع شد
آخرین قیمت خودروهای داخلی در سایت اتحادیه که بیش از سه سال از آن می‌گذرد.

پیش از این در اردیبهشت‌ماه ۹۸ نیز این مساله مطرح شده بود. آن زمان پلتفرم‌های آگهی آنلاین با حذف قیمت خودرو، عبارت توافقی را جایگزین آن کردند که نهایتاً با طی شدن یک دوره یک‌ساله به آن پایان داده شد.

روئین صمدزاده، مشاور مدیرعامل شیپور، پیش از این درباره جلسه نامبرده به پیوست گفته بود: «این بار جمع‌بندی این بود که تجربه حذف قیمت‌ها اشتباه بوده و باید به راهکارهای دیگری فکر کرد. قرار شد از سوی دست‌اندرکاران این موضوع زیرساخت‌هایی فراهم شود تا شفافیت بیشتری به وجود آید. در این جلسه، هم شیپور و هم دیوار اعلام کردند که امسال قیمت‌ها حذف نمی‌شوند.»

پلتفرم‌های آگهی آنلاین غالباً با حذف قیمت چه در دسته خودرو چه مسکن مخالف‌اند و باور دارند این اقدام دردی را درمان نمی‌کند. حال باید دید با این دستور وزارت صمت، تاثیری در کنترل تورم خودرو مشاهده خواهد شد یا خیر.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.