مقایسه خودرو اطلس با کوییک؛ هاچ‌بک جدید سایپا

خودرو اطلس فیس‌لیفت کوییک است که از نظر فنی تقریبا هیچ فرقی با آن ندارد.

فاواپرس: قبل از هر چیز باید تاکید کرد که خودرو اطلس فیس‌لیفت کوییک است که از نظر فنی تقریبا هیچ فرقی با آن ندارد.

مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه با عرضه جدید‌ترین محصول سایپا یعنی خودرو اطلس همراه شده است. مدلی که ذاتا فیس‌لیفت جدید کوییک است که از نظر ظاهری و به‌خصوص نمای عقب و جلو تفاوت‌های زیادی دارد، اما مثل همه مدل‌های خانواده X۲۰۰ سایپا قرار است با همان موتور M۱۵ و حجم ۱.۵ لیتر راهی بازار شود.

طبق اعلام سایپا اطلس در چهار تیپ مختلف تولید می‌شود که نسخه فول‌آپشن آن با گیربکس اتومات و امکاناتی مثل نمایشگر هفت اینچ، دوربین عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و سقف سانروف به‌فروش می‌رسد. البته باوجود قرار گرفتن اطلس در فهرست مدل‌های مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه، هنوز قیمت آن در کارخانه مشخص نیست.

مقایسه خودرو اطلس با کوییک؛ تفاوت‌های ظاهری

خودرو اطلس از نظر ظاهری به‌خصوص در نمای عقب و جلو نسبت به کوییک متفاوت است. جلوپنجره اطلس با ۱۱ خط عمودی طراحی جدیدی دارد و نمای عقب خودرو به‌لطف سپر و چراغ‌های جدید کاملا با کوییک فرق دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های نمای عقب اطلس اضافه شدن اسپویلر به بالای شیشه عقب است که البته این اسپویلر مثل سقف خودرو با رنگ مشکی طراحی شده است و دقیقا کنار آنتن اطلس قرار گرفته تا نمای جذاب‌تری نسبت به کوییک داشته باشد.

اما خب وقتی سراغ نمای جانبی اطلس می‌رویم، انصافا فرق زیادی با کوییک نمی‌بینیم. طراحی آینه‌ها و در‌ها ما را دقیقا یاد کوییک می‌اندازد و سایپا برای اطلس مثل کوییک از رینگ‌های ۱۴ اینچ استفاده کرده است. به‌شکل رسمی نه، اما گفته می‌شود بعد از عرضه همین نسخه از خودرو اطلس، سایپا تصمیم دارد نسخه R یا همان دو‌رنگ این مدل را مثل کوییک راهی بازار کند.

فاواپرس / مقایسه خودرو اطلس با کوییک؛ هاچ‌بک جدید سایپا
نمای عقب خودرو اطلس به‌لطف سپر و چراغ‌های جدید کاملا با کوییک فرق دارد اما وقتی سراغ نمای جانبی می‌رویم، تفاوت زیادی دیده نمی‌شود

مقایسه خودرو اطلس با کوییک؛ تفاوت آپشن‌ها و فضای اتاق

اطلس مثل سهند قرار است با داشبورد جدیدی روانه بازار شود. همانطور که از عکس‌های خودرو اطلس پیداست، از تریم مشکی و کرم برای طراحی داشبورد استفاده شده و دریچه‌های تهویه دایره‌ای، وسط آن دیده می‌شوند.

احتمالا در اولین نگاه، نمایشگر لمسی که بالای داشبورد قرار گرفته، جلب توجه می‌کند. تغییر مهم بعدی در فضای اتاق، اضافه شدن صفحه کیلومتر جدید است که خیلی از فعالان بازار خودرو از همان روز رونمایی اطلس، آن را یکجور کپی‌برداری از محصولات BMW می‌دانستند.

قبل از طراحی خودرو اطلس، سایپا برای مدل‌هایی مثل تیبا، کوییک و ساینا از دسته راهنما و برف‌پاک‌کن پراید استفاده می‌کرد و حالا دسته راهنما و برف‌پاک‌کن اطلس به همان نمونه‌هایی که در شاهین وجود دارد، شبیه است. البته غربیلک فرمان اطلس تقریبا فرقی با فرمان کوییک ندارد و اینجا هم خبری از فرمان دی‌کات نیست. درمجموع، فضای اتاق اطلس تفاوت‌های زیادی با کوییک دارد و خیلی‌ها از این نظر خودرو اطلس را گزینه مدرن‌تری نسبت به کوییک می‌دانند.

در خود سایت سایپا نوشته شده که اطلس در چهار تیپ مختلف عرضه می‌شود که تفاوت این تیپ‌ها به تفاوت آپشن‌ها و گیربکس دنده‌ای و اتومات مربوط می‌شود. آنطور که سایپا گفته، نسخه اتوماتیک تیپ ۲ اطلس از سایر تیپ‌ها آپشن‌های بیشتری خواهند داشت. نمایشگر هفت اینچ، دوربین عقب، دکمه‌های کنترلی روی فرمان و سانروف مهمترین آپشن‌های اطلس اتومات تیپ ۲ خواهند بود.

فاواپرس / مقایسه خودرو اطلس با کوییک؛ هاچ‌بک جدید سایپا
نمایشگر لمسی و صفحه‌کیلومتر جدید مهمترین تفاوت‌های اتاق اطلس با کوییک محسوب می‌شوند

مقایسه اطلس با کوییک؛ مشخصات فنی

خودرو اطلس جدید‌ترین عضو خانواده X۲۰۰ سایپاست که با همان پیشرانه M۱۵ فروخته می‌شود. البته به‌لطف دریچه گاز برقی تاحدودی راندمان موتور ۱.۵ لیتری آن در مقایسه با موتور ۱.۵ لیتری کوییک بهتر است. طوری که موتور اطلس می‌تواند نهایتا ۱۲۸ نیو‌تن‌متر گشتاور خروجی و قدرتی معادل ۱۳۷ اسب‌بخار داشته باشد درحالی که این دوتا عدد برای کوییک به‌ترتیب ۱۲۸ نیو‌تن‌متر و ۸۷ اسب‌بخار است.

از طرفی گفته می‌شود مصرف سوخت ترکیبی اطلس به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی نزدیک ۰.۲ لیتر کمتر از کوییک است. در خود سایت سایپا هم اطلاعاتی درباره حداکثر سرعت و شتاب خودرو اطلس وجود ندارد، اما قرار است این مدل را با همان ظرفیت باک ۴۱ لیتری روانه بازار کنند.

فاواپرس / مقایسه خودرو اطلس با کوییک؛ هاچ‌بک جدید سایپا
اطلس مثل همه مدل‌های خانواده X200 سایپا با همان موتور M15 راهی بازار می‌شود

مقایسه مشخصات فنی اطلس و کوییک

[wptb id=24769]

 

 


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.