فرصت ۱۰ روزه مجلس به وزارت ارتباطات برای رسیدگی به موضوع هزینه ترافیک محتوای داخلی

کمیسیون اصل نود مجلس در جلسه‌ای به شکایت واصله درخصوص تخلف ‏اپراتورهای همراه در محاسبه هزینه ترافیک بین‌الملل برای محتوای داخلی رسیدگی کرد و به گفته معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا، نمایندگان به وزارت ارتباطات ۱۰ روز فرصت دادند تا گزارش میزان تخلفات صورت گرفته و نحوه جبران خسارت به مردم را تهیه و به مجلس اعلام کند. همچنین به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس وزارت ارتباطات باید در گزارش‌های خود زمینه تنظیم جرائمی برای پیشگیری از تکرار این تخلف را تهیه کند.

به گزارش فاواپرس، سال گذشته سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) به دلیل شکایت کاربران رسانه‌های صورت و تصویر فراگیر مبنی بر محاسبه ترافیک سرویس‌های داخلی با تعرفه بین‌المللی، نحوه محاسبه ترافیک رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را بررسی کرد و در نامه‌ای به وزارت ارتباطات تخلف اپراتورهای تلفن همراه در اعمال تعرفه پهنای باند داخلی را تایید کرد و خواستار برخورد با این موضوع شده بود. در آن‌زمان حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که با بررسی‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند تخلف اپراتورها برای محاسبه ترافیک داخلی (نیم‌بها) براساس تعرفه ترافیک بین‌المللی هنگام استفاده کاربران از سرویس‌های داخلی، احصا نشده است.

آخرین روزهای اسفند ۹۹ هم محسن دهنوی، نماینده تهران و رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس به این موضوع واکنش نشان داد و از شکایت خود به کمیسیون اصل ۹۰ درمورد تخلف اپراتورها خبر داد و نوشت: «‏اپراتورهای همراه با همدستی برخی پلتفرم‌ها، هزینه ترافیک داخلی را با نرخ ترافیک بین‌الملل محاسبه می‌کنند. این کار رسما برداشت از جیب مردم است. شکایت از این تخلف به کمیسیون اصل ۹۰ واصل شده و مجلس پیگیر ‎حق الناس است.»

حالا در جلسه‌ روز گذشته (۲۳ فروردین‌ماه) بررسی شکایات واصله درباره عملکرد ترافیکی و نحوه تعیین تعرفه مواردی از ارائه کنندگان سرویس‌های خدماتی صوت و تصویر در فضای مجازی مانند نماوا، فیلیمو و روبیکا در دستور کار کمیسیون اصل نود قرار گرفت و نمایندگان شکایت واصله را با حضور حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کردند.

سیدحسین مسیح‌پور، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در مورد این جلسه گفت: «موضوع جلسه دیروز رسیدگی به تخلفات اپراتورها بود. آقای دهنوی، نماینده تهران دراین مورد شکایتی را مطرح کرده بود. البته ساترا پیش از این جلسات تلاش کرده بود تا از طریق ارتباط با وزارت ارتباطات و اپراتورها ماجرای محاسبه هزینه ترافیک بین‌الملل برای محتوای داخلی را حل و فصل کند که این موضوع میسر نشد.»

او ادامه داد: «علیرغم اینکه آقای جهرمی اعلام کرده بود که این موضوع در حوزه وظیفه وزارت ارتباطات است و ساترا نباید به این موضوع بپردازد، در عمل اقدامی انجام ندادند. حتی این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی هم مطرح و بررسی شد و در آ‌ن‌زمان آقای فیروزآبادی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که چون یک طرف ماجرا VODها هستند، باید ساترا به این موضوع بپردازد.»

مسیح‌پور همچنین بیان کرد: «حتی یکی از سوالاتی که دیروز در جلسه مطرح شد این بود که وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی علیرغم اینکه توسط ساترا از این موضوع مطلع شدند، چرا اقدامی انجام ندادند. این موضوع چند وجهی است و در جلسه دیروز هم جنبه‌های مختلف آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.»

به گفته مسیح‌پور یک جنبه موضوع این است که آیا این شیوه قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری شیوه درستی است یا نه که ساترا این سوال را پیش از این از سازمان تنظیم مقررات و در جلسه مرکز ملی فضای مجازی مطرح کرده بود و سازمان تنظیم مقررات در جلسه روز گذشته اعلام کرد که محاسبه ترافیک داخلی به صورت تمام‌بها مجاز نیست.

او در ادامه افزود: «مساله دیگر که در این جلسه مطرح شد که این شیوه درآمدی، صرف نظر از اینکه درست است یا نه، به شدت به شکل‌دهی بازار کمک می‌کند و باعث می‌شود که برخی از بازیگران تقویت شوند. اگر این شیوه درآمدی درست و قانونی است، باید در اختیار همه بازیگران قرار بگیرد؛ اما فعلا در اختیار چند رسانه است. مستندات و گزارش‌های کارشناسی هم در این جلسه ارائه شد.»

آن‌طور که مسیح‌پور می‌گوید موضوع بعدی که در جلسه مطرح شد، این بود که در شیوه معرفی این سرویس هم کاربر گمراه می‌شد چون از سوی اپراتورها ادعا می‌شد که محتوا را به صورت رایگان تماشا کنند و در حالی که هزینه بیشتری از او دریافت می‌شود و این مساله بیشتر تبلیغات فریبنده است. او تاکید کرد که وزارت ارتباطات هم در این جلسه و هم در جلسات گذشته قبول داشتند که ترافیک تمام‌بها محاسبه می‌شود و مجوزی برای این کار صادر نکردند و قانونی نیست.

مسیح‌پور با اشاره به اینکه کمیسیون اصل نود به سازمان تنظیم مقررات رادیویی ۱۰ روز مهلت داد تا گزارشی از اقدامات خود برای جلوگیری از این تخلفات تهیه و در اختیار نمایندگان قرار دهد، بیان کرد: «این ماجرا دو سال به طول انجامیده و در این مدت حقوقی از کاربر ضایع شده است، به همین خاطر این سازمان باید درمورد میزان تحلفات صورت گرفته و نحوه جبران خسارت هم گزارشی تهیه کند.»

به گفته مسیح‌پور در روبیکا همچنان این روند ادامه دارد و با اینکه کاربر باید در این رسانه اشتراک خریداری کند؛ اما راهی برای خرید اشتراک وجود ندارد و این روش همچنان ادامه دارد و در جلسه سازمان تنظیم مقررات رادیویی موظف شد که این روش را در روبیکا متوقف کند.

او همچنین بیان کرد: «از اینکه مجلس در کمسیون اصل نود به این موضوع مهمی که مربوط به حقوق کاربر است، وارد شده، جای تشکر دارد. جلسه دیروز جلسه مفصلی بود و مشخص بود روی این موضوع مطالعات بسیاری انجام شده است و ورود مجلس را به فال نیک می‌گیریم.»

در این مورد علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود هم در گفت‌وگویی گفت: «اپراتورهای همراه مکلف بودند تا ترافیک داخلی را نیم‌بها حساب کنند؛ اما در فیلیمو و نماوا و روبیکا براساس بررسی‌هایی که انجام شده است، این ترافیک به صورت تمام‌بها حساب شده است. در این اتفاق با اینکه مقصر اصلی اپراتورها هستند؛ اما شرکت‌های فیلیمو و نماوا و غیره هم مقصر هستند چون با اپراتورها قرارداد دارند و نباید این روش را پیش می‌بردند. کمیسیون اصل نود هم تاکید دارد وزارت ارتباطات هم باید پاسخگو باشد.»

او ادامه داد: «وزارت ارتباطات مسئول نظارت براین موضوع بوده است. نماینده وزارت ارتباطات هم در جلسه دیروز تخلف را پذیرفت. مقرر شد وزارت ارتباطات در طول روزهای آتی گزارشی از این تخلفات به کمیسیون ارائه دهد و اعلام کند که چگونه خسارت مردم را جبران می‌کند. وزارت ارتباطات همچنین باید جریمه‌ای برای اپراتورها تعیین کند و زمینه تنظیم جرائمی برای پیشگیری از اینکه اپراتورها بخواهند دست به کلاهبرداری دوباره از مردم بزنند را هم ارائه کنند.»

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.