گلکسی بادز پرو؛ بهترین ایرباد کاملا بیسیم سامسونگ تا امروز

گلکسی بادز پرو جدیدترین ایرباد کاملا بیسیم سامسونگ است که همزمان با موبایل‌های سری گلکسی اس ۲۱ معرفی شد. این هدفون با توجه به قابلیت‌هایی که دارد معادلی برای ایرپادز پرو اپل است اما با تمرکز بر کاربران دستگاه‌های اندرویدی سامسونگ طراحی شده است.

گلکسی بادز پرو مشابه رقیب خود به قابلیت حذف نویز فعال و پخش صدای سه بعدی محتوای ویدیویی مجهز شده و شارژدهی باتری تقریبا مشابهی دارد. در واقع می‌توان این ایرباد کاملا بیسیم را تکه گمشده پازلی دانست که همه چیز در پلتفرم سامسونگ را به هم گره می‌زند. اگر کاربران بخواهند از تمام قابلیت‌های گلکسی بادز پرو استفاده کنند باید یک موبایل یا تبلت نسبتا جدید این کمپانی را هم داشته باشند اما در عین حال مشابه هر ایرباد دیگری، کاربران برندهای دیگر هم می‌توانند از تمام امکانات پایه آن استفاده کنند.

برخی از قابلیت‌های گلکسی بادز پرو که تنها کاربران سامسونگ از آن بهره‌مند می‌شوند شامل اتصال همزمان به دو دستگاه اندرویدی و امکان سوییچ خودکار بین آنها، پشتیبانی از دستیار صوتی بیکسبی، تولید صدای سه بعدی در ویدیوها (در برخی ویدیوها و اپلیکیشن‌ها)، اتصال با کدک با کیفیت Scalable Audio، قابلیت‌های پیشرفته یافتن ایرباد گم شده و استفاده از ایرباد برای ضبط صدا در ویدیوها با موبایل‌های سامسونگ هستند. با ما همراه باشید تا این ایرباد خوش ساخت، با کیفیت و با قابلیت‌های پیشرفته را بررسی کنیم.

مشخصات فنی

هدفون کاملا بیسیم گلکسی بادز پرو از کدک‌های AAC ،SBC و نیز Scalable Audio سامسونگ پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب قابلیت کار با دستگاه‌های مبتنی بر iOS یا اندروید را دارد. یکی از ویژگی‌های مهم این ایرباد که آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاربران موبایل‌های سامسونگ بدل می‌کند پشتیبانی از کدک Scalable Audio سامسونگ است. این کدک وعده ارتباط بلوتوث پایدار حتی در محیط‌های با تداخل فرکانس وای‌فای را می‌دهد. سامسونگ همچنین می‌گوید اگر یک موبایل یا تبلت این کمپانی با این کدک به گلکسی بادز پرو متصل شود خبری از قطع و وصل صدا نخواهد بود؛ چرا که دستگاه‌های مجهز به این کدک می‌توانند بسته به شرایط، نرخ ارسال داده را بین ۸۸ تا ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه تنظیم کنند.

کدک مقیاس‌پذیر سامسونگ همچنین از استریم با کیفیت صدای ۲۴ بیت و ۹۶ کیلوهرتز پشتیبانی می‌کند و البته برای کار نیاز به گوشی‌های سامسونگ با اندروید ۷.۰ به بالا و با امکان پشتیبانی سخت‌افزاری از این کدک دارد. متاسفانه گلکسی بادز پرو از کدک با کیفیت aptX پشتیبانی نمی‌کند و به همین دلیل کاربران موبایل‌هایی به جز سامسونگ که کیفیت صدای بسیار بالا را در اولویت قرار می‌دهند بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروند که کمی بعدتر از آنها می‌گویم. برای این که بدانید کدام موبایل‌ها و تبلت‌های سامسونگ از این کدک پشتیبانی می‌کنند می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید. در ادامه مشخصات گلکسی بادز پرو را مشاهده می‌کنید:

مشخصات فنی:
  • پشتیبانی از بلوتوث ۵
  • مجهز به درگاه USB-C برای شارژ و پشتیبانی از شارژ وایرلس Qi
  • امکان استفاده از هر گوشی به تنهایی
  • درایورهای بلندگوی دوگانه شامل ووفر ۱۱ میلی‌متری و توییتر ۶.۵ میلی‌متری / تنظیم صدا توسط AKG
  • ظرفیت باتری هر گوشی ۶۱ میلی‌آمپر ساعت / ظرفیت باتری کیس ۴۷۲ میلی‌آمپر ساعت
  • شارژدهی گوشی‌ها تا ۸ ساعت با حذف نویز خاموش و تا ۵ ساعت با حذف نویز روشن / به همراه کیس شارژ، مجموعا تا ۲۸ ساعت با حذف نویز خاموش و تا ۱۸ ساعت با حذف نویز روشن
  • پشتیبانی از کدک‌های AAC ،SBC و Scalable Audio سامسونگ
  • حذف نویز فعال به کمک ۳ میکروفن روی هر گوشی / قابلیت پخش صدای محیط
  • مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق یک متری و به مدت ۳۰ دقیقه (گواهینامه استاندارد IPX7)
  • وزن کیس ۴۴.۹ گرم و وزن هر گوشی ۶.۳ گرم
  • ابعاد هر گوشی ۲۰.۸*۱۹.۵*۲۰.۵ میلی‌متر و ابعاد کیس ۲۷.۸*۵۰.۲*۵۰.۰ میلی‌متر
  • سازگار با دستیار صوتی بیکسبی (عدم پشتیبانی از سیری و دستیار گوگل)
  • رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و بنفش
  • نسخه فرم‌ور زمان تست: R190XXU0AUA1
  • قیمت: حدود ۳.۹ میلیون تومان

با نگاهی به مشخصات سامسونگ گلکسی بادز پرو متوجه می‌شوید که با یک ایرباد پیشرفته و با امکانات جذابی از جمله حذف نویز فعال و مقاومت در برابر آب طرف هستید. گلکسی بادز پرو همچنین از شارژ بیسیم Qi پشتیبانی می‌کند. برای این که امکان آزمایش تمامی قابلیت‌های گلکسی بادز پرو را داشته باشم، این ایرباد را به موبایل گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ با اندروید ۱۱،‌ پوسته One UI 3.1 و با پشتیبانی از کدک Scalable Audio سامسونگ متصل کردم. علاوه بر این به منظور سنجش کارایی، اتصال به آیفون و نیز موبایل‌های قدیمی‌تر و بدون پشتیبانی از کدک سامسونگ را هم آزمایش کردم.

طراحی

گوشی‌های گلکسی بادز پرو ظاهری بسیار شبیه به مدل قدیمی‌تر یعنی گلکسی بادز پلاس دارند اما شکل و شمایل کیس شارژ بیشتر به گلکسی بادز لایو شبیه است. عجیب این که سامسونگ، گلکسی بادز پرو را کمتر از یک سال بعد از گلکسی بادز پلاس و حدود ۵ ماه بعد از گلکسی بادز لایو معرفی کرده و با این که تفاوت‌های ظاهری و فنی این مدل با محصولات قبلی قابل توجه است اما مشخص نیست که سامسونگ چرا این قدر برای عرضه ایربادهای کاملا بیسیم جدیدتر عجله دارد. کره‌ای‌ها برای این ایرباد وایرلس ۳ رنگ مشکی، نقره‌ای و بنفش کم رنگ را در نظر گرفته است. کیس شارژ مدلی که آن را بررسی می‌کنم قاب مشکی مات دارد و گوشی‌های آن هم ترکیبی از مشکی مات و براق هستند. در جعبه گلکسی بادز پرو محتویات زیر به چشم می‌خورد:

  • کیس شارژ
  • دو گوشی ایرباد
  • کابل شارژ USB-C
  • ۳ جفت توگوشی سیلیکونی با ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ
  • دفترچه راهنما

کیس شارژ ابعاد جمع و جوری دارد و چه با گوشی‌هایی که داخلش قرار گرفته و چه بدون آنها بسیار سبک است. در جلوی کیس و نیز داخل آن چراغ‌های LED‌ نشان‌گر شارژ شدن کیس و ایربادها تعبیه شده و پورت شارژ USB-C‌ هم در پشت کیس قرار گرفته است. درب کیس شارژ به طریق مغناطیسی بسته می‌شود و آن قدر محکم است که حتی با تکان‌های شدید هم باز نشود البته بر خلاف ایرپاد، باز کردن آن با یک دست چندان راحت نیست. زمانی که درب کیس را باز می‌کنید با دو گوشی با ابعادی کوچک روبرو می‌شوید. هر یک از گوشی‌ها به صورت مغناطیسی در جای خود قرار می‌گیرند و در آوردن آنها از کیس بسیار ساده است. اما عجیب این که حتی اگر دو گوشی را به صورت جابجا داخل کیس قرار دهید، باز هم شارژ می‌شوند و محکم در جای خود قرار می‌گیرند اما در این صورت درب کیس بسته نمی‌شود.

اولین موردی که با مشاهده ایربادها توجه‌تان را جلب می‌کند، رنگ مشکی براق روی آنها است که ظاهر جذاب و شیکی به آنها داده است. بقیه بخش‌های پشتی گوشی‌ها اما رنگ مشکی مات دارد. بخش مشکی براق به پنل لمسی مجهز شده و در آن حفره‌های میکروفن به چشم می‌خورد. در بخش پشتی گوشی‌ها یک حفره فلزی برای تبادل هوا بین داخل و بیرون گوش، دو پین شارژ و سنسورهای مادن قرمز برای تشخیص قرار گرفتن ایرباد در گوش تعبیه شده است. حفره تبادل هوا به این منظور طراحی شده که هوا بین داخل و بیرون گوش به خوبی گردش پیدا کند تا هم ایربادها در گوش، ناراحتی ایجاد نکنند و هم تجربه صدای فراگیر، طبیعی و بدون اکو داشته باشید. در عمل این طراحی موجب می‌شود داخل گوشی احساس گرفتگی یا مسدود شدن شدید و ناراحت کننده در استفاده طولانی مدت را نداشته باشید.

ایربادها بسیار سبک هستند و به راحتی و بسیار محکم و مطمئن در گوش من می‌نشینند. البته بر خلاف گلکسی بادز پلاس برای فیت شدن و باقی ماندن در گوش نیازی به محکم شدن در لاله ندارند و تنها به کمک بخش لاستیکی، داخل حفره گوش محکم می‌شوند. کافی است هر کدام از گوشی‌ها را وارد حفره گوش کنید و با چند چرخش در جهت عقربه‌های ساعت و برعکس، آن را در گوش فیت نمایید. سامسونگ برای لاستیک سیلیکونی داخل گوشی ۳ سایز مختلف را نظر گرفته که به خوبی از پس مسدود کردن صداهای محیط بر می‌آیند و حتی هنگام راه رفتن و دویدن هم از گوش من بیرون نمی‌آیند. بر اساس تجربه‌ای که داشتم برای این که بهترین کیفیت صدا و کاهش نویز را تجربه کنید بهتر است بسته به ابعاد حفره گوشی خود، فیت‌ترین لاستیک سیلیکونی را استفاده کنید. گلکسی بادز پرو همچنین به ویژگی حذف نویز فعال و امکان پخش صدای محیط مجهز شده که کمی بعدتر در مورد آنها و کیفیت کارکردشان توضیح می‌دهم. روی هر گوشی هم یک پنل لمسی وجود دارد که با لمس آن می‌توان قابلیت‌های گلکسی بادز پرو را کنترل کرد.

در کل در مورد کیس شارژ و گوشی‌ها باید گفت که با وجود این که ظاهر کاملا پلاستیکی دارند اما با کیفیت، خوش ساخت و زیبا هستند. بر اساس تجربیات من استفاده طولانی مدت هدفون در گوش هم راحت است و آزارتان نمی‌دهد؛ البته برخی از کاربران معتقدند استفاده طولانی مدت آن چندان هم راحت نیست و حتی گاه در گوش برخی کاربران، محکم قرار نمی‌گیرد. گواهینامه استاندارد IPX7 هم خیالتان را از بابت نفوذ آب (تنها برای گوشی‌ها) راحت می‌کند. به گفته سامسونگ این ایرباد می‌تواند به مدت ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب دوام بیاورد و در مقابل نفوذ عرق هم مقاومت می‌کند، اما برای استفاده در دریا و استخر مناسب نیست. سامسونگ همچنین می‌گوید در صورتی که گوشی‌ها به دلیل نفوذ آب با مشکل مواجه شوند، گارانتی شامل حالشان نمی‌شود. باید اشاره کنم که تا پیش از این، دیگر ایربادهای سامسونگ با استاندارد IPX2 یا IPX4 همراه شده بودند و تنها در برابر نفوذ قطرات کم باران یا عرق مقاومت می‌کردند.

تجربه کاربری

برای اولین اتصال گلکسی بادز پرو به موبایل، تبلت یا کامپیوتر کافی است درب کیس را باز کنید و سپس به تنظیمات بلوتوث دستگاه خود بروید و بعد از پیدا کردن هدفون به آن متصل شوید. البته برای دستیابی به تمامی قابلیت‌های پیشرفته بادز پرو مجبور به نصب اپلیکیشن «Galaxy Wearable» در اندروید هستید. اپلیکیشن «Galaxy Buds» در iOS در زمان نگارش مطلب هنوز از گلکسی بادز پرو پشتیبانی نمی‌کند؛ در حالی که از گلکسی بادز لایو و گلکسی بادز پلاس پشتیبانی می‌کرد. البته امکان اتصال این ایرباد به آیفون یا آیپد را هم دارید اما نمی‌توانید به برخی از تنظیمات پیشرفته‌تر که نیازمند اپلیکشین هستند دسترسی داشته باشید. کمی بعدتر امکانات اپلیکیشن اندروید را توضیح می‌دهم.

پنل لمسی روی گوشی‌ها امکانات متعددی را در اختیارتان می‌گذارد و می‌توانید پخش موسیقی یا رفتن به آهنگ‌های قبلی و بعدی را کنترل کنید یا تماس را پاسخ داده یا رد کنید. علاوه بر این از طریق اپلیکیشن اندروید امکان شخصی سازی برخی از ژست‌های لمسی را دارید. مثلا می‌توانید برای لمس و نگه داشتن انگشت روی هر یک از گوشی‌ها قابلیت‌هایی از جمله فعال کردن قابلیت حذف نویز، دستیار صوتی بیکسبی یا افزایش و کاهش ولوم را اضافه کنید. البته برای هر یک از دو گوشی تنها امکان اختصاص دادن یکی از این قابلیت‌ها (از بخش Touch and hold) را دارید و به همین دلیل متاسفانه نمی‌توانید با ایربادها هم ولوم را کاهش و افزایش دهید و هم به قابلیت حذف نویز دسترسی داشته باشید. علاوه بر این اگر افزایش یا کاهش ولوم را برای این قابلیت در نظر گرفته باشید، فرایند بالا یا پایین بردن ولوم مدتی طولانی زمان می‌برد و آن قدر ناکارآمد است که ترجیح می‌دهید به سراغ ولوم روی موبایلتان بروید.

اما به سراغ اپلیکیشن Galaxy Wearable برویم. من این اپلیکیشن را روی موبایل گلکسی نوت ۱۰ نصب کردم. زمانی که گلکسی بادز پرو را به موبایل یا تبلت متصل می‌کنید در بالای صفحه اپلیکیشن میزان باتری ایربادها و نیز کیس شارژ بر حسب درصد نمایش داده می‌شود. کمی پایین‌تر گزینه روشن کردن حذف نویز فعال (Active noise canceling) و نیز پخش صدای محیط از گوشی‌ها (Ambient sound) در دسترس هستند. برای حالت حذف نویز دو گزینه Low و High را می‌توانید انتخاب کنید و برای حالت پخش صدای محیط هم ۴ گزینه از Low تا Extra High در نظر گرفته شده است.

قابلیت Voice detect یکی از ویژگی‌های جالب گلکسی بادز پرو است. با فعال کردن این قابلیت، در زمانی که ایربادها صدای شما را بشنوند، به طور خودکار صدای پخش موسیقی کاهش می‌یابد و حالت پخش صدای محیط فعال می‌شود و پس از آن اگر برای مدت ۱۰ ثانیه (قابل تنظیم بین ۵ تا ۱۵ ثانیه) صحبت نکنید مجددا به حالت قبلی یعنی حالت معمول یا حذف نویز فعال باز می‌گردد. این ویژگی زمانی به کار می‌آید که مثلا حذف نویز فعال را روشن کرده‌اید و ناگهان به داخل یک کافی‌شاپ می‌روید و می‌خواهید قهوه امروزتان را سفارش دهید. در این صورت به محض شروع صحبت، صدای موسیقی کاهش می‌یابد و پخش صدای محیطی در گوشی‌ها فعال می‌شود تا به راحتی صدای فرد مقابل خود را بشنوید.

از طریق اپلیکیشن می‌توانید پنل لمسی ایربادها را غیر فعال کنید تا با لمس ناخواسته مواجه نشوند. علاوه بر این می‌توانید از بین ۵ گزینه اکولایزر، یکی را انتخاب کنید اما امکان تنظیم اکولایزر خطی را ندارید. در بخش «Advanced» هم گزینه‌های جالب دیگری وجود دارد. یکی از این موارد «Seamless earbud connection» است که در صورت فعال بودن، امکان اتصال ساده و سریع دیگر دستگاه‌های گلکسی سامسونگ به ایرباد را می‌دهد؛ البته برای استفاده از این قابلیت باید با گوشی یا تبلت‌های گلکسی به اکانت سامسونگ خود متصل باشید.

قابلیت «۳۶۰audio» تجربه صدای صدای فراگیر در فیلم‌ها را در اختیارتان می‌گذارد. زمانی که این ویژگی را روشن کنید قابلیت «Dolby Head Tracking» فعال می‌شود و تقریبا مشابه ایرپادز پرو هنگام تماشای ویدیو، هدفون حرکات سر را زیر نظر می‌گیرد و بسته به جهت چرخش سر، صدایی از یک جهت متفاوت را برایتان پخش می‌کند تا تجربه‌ صدایی فراگیر و طبیعی داشته باشید. البته برای بهره بردن از این قابلیت هم باید موبایل یا تبلت سامسونگ گلکسی با پوسته One UI 3.1 یا بالاتر داشته باشید. علاوه بر این به گفته سامسونگ ممکن است این قابلیت با برخی محتوای ویدیویی یا برخی اپلیکیشن‌ها سازگار نباشد. از طریق «Hearing enhancement» هم امکان تنظیم بالانس صدا بین دو گوشی چپ و راست وجود دارد.

در بخش «Labs» در اپلیکیشن یک ویژگی دیده می‌شود که فعلا به صورت آزمایشی پیاده سازی شده است. از این بخش می‌توانید با فعال کردن «Gaming mode» تجربه صدایی با تاخیر بسیار کمتر را داشته باشید. البته به گفته سامسونگ برای بهترین کارایی باید موبایل نزدیک به ایربادها باشد و با روشن کردن این ویژگی در محیط‌های پر از نویز بیسیم ممکن است شاهد قطع و وصل شدن صدا باشید. به همین دلیل بهتر است تنها در صورت لزوم از این ویژگی استفاده کنید. در آزمایشی که در اتصال گلکسی بادز پرو به موبایل گلکسی نوت ۱۰ داشتم فعال کردن گیم مود میزان تاخیر را به شدت کاهش می‌دهد و تجربه بازی و تماشای ویدیو را بسیار لذت بخش‌تر می‌کند. با وجود این که تاخیر گلکسی بادز پرو در این حالت بسیار پایین است و در حد بهترین‌های بازار قرار می‌گیرد اما هنوز هم با تاخیر نزدیک به صفر هدفون‌های باسیم فاصله دارد.

اما حالا که صحبت از تاخیر شد بگذارید پیش از این که به بقیه بخش‌های اپلیکیشن بپردازم کمی درباره تاخیر هدفون در اتصال به سایر موبایل‌ها هم توضیح دهم. موبایل‌های کمپانی‌های دیگر یا موبایل‌های قدیمی‌تر سامسونگ که از کدک با کیفیت Scalable Audio این کمپانی پشتیبانی نمی‌کنند ناچار به اتصال با کدک کم کیفیت‌تر SBC هستند. در تجربه اتصال این موبایل‌ها که از اپلیکیشن سامسونگ پشتیبانی نمی‌کردند، شاهد تاخیر قابل توجه بودم که تجربه تماشای ویدیو یا بازی را تحت تاثیر منفی قرار می‌داد. اما آیفون‌ها که از کدک سامسونگ پشتیبانی نمی‌کنند باید از طریق کدک AAC به گلکسی بادز پرو متصل شوند. تجربه کار با آیفون‌های قدیمی نشان داد که تاخیر صدا بسیار پایین و حتی نزدیک به حالت گیم مود در اتصال به گلکسی نوت ۱۰ است.

سایر قابلیت‌های اپلیکیشن، شامل پیدا کردن ایرباد از طریق پخش کردن صدای بلند از آنها و آپدیت فرم‌ور گلکسی بادز پرو هستند. در کل باید گفت که گلکسی بادز پرو به لطف اپلیکیشن Galaxy Wearable امکانات بسیار متنوع و پیشرفته‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد که متاسفانه [حداقل فعلا و در زمان بررسی] کاربران آیفون امکان دسترسی به آنها را ندارند.

از قابلیت‌های جالب گلکسی بادز پرو، «اتو سوییچ» است. به لطف این ویژگی زمانی که با تبلت سامسونگ از بادز پرو استفاده می‌کنید و گوشی سامسونگ‌تان زنگ می‌خورد، هدفون به طور خودکار از روی تبلت به گوشی سوییچ می‌کند تا بتوانید تماس را پاسخ دهید و بلافاصله بعد از تماس مجددا هدفون به طور خودکار به تبلت متصل شود. برای استفاده از این قابلیت هم باید هر دو دستگاه تبلت و گوشی، از سری گلکسی سامسونگ و با پوسته OneUI 3.1 یا بالاتر باشند و به حساب کاربری سامسونگ متصل شده باشید. این ویژگی یکی از مواردی است که سامسونگ از ایرپادز پرو اپل ایده آن را گرفته با این تفاوت که ایرپادز پرو امکان سوییچ بین مک‌بوک، آیفون و آیپد را دارد اما گلکسی بادز پرو تنها می‌تواند بین تبلت و موبایل سامسونگ سوییچ کند و با لپتاپ‌ها سازگاری ندارد. من این ویژگی و نحوه کارکردش را آزمایش نکردم.

سامسونگ همچنین امکان اتصال دو جفت گلکسی بادز پرو را به یک دستگاه می‌دهد؛ این ویژگی هم به گوشی یا تبلت گلکسی با پوسته One UI 2.5 یا بالاتر محدود است. همچنین باید اشاره کنم که می‌توانید هر یک از دو گوشی گلکسی بادز پرو را به تنهایی هم استفاده کنید. این موضوع برای افرادی که دوچرخه سواری می‌کنند یا می‌خواهند تنها از یک گوشی برای مکالمه استفاده کنند می‌تواند مفید باشد. گلکسی بادز پرو از نظر کیفیت اتصال بسیار عالی عمل می‌کند و شاهد تکه تکه شدن صدا، قطع شدن گاه و بی‌گاه یا تاخیر صدا بین دو گوشی نیستیم اما گاه با مشکل عدم پاسخ‌دهی پنل لمسی روی گوشی‌ها مواجه می‌شود.

کیفیت صدا

سامسونگ تنظیم صدای گلکسی بادز پرو را به برند تحت مالکیت خود یعنی AKG سپرده است. این ایرباد کاملا بیسیم از درایورهای بلندگوی دوگانه شامل ووفر ۱۱ میلی‌متری برای تولید صدای بیس و توییتر ۶.۵ میلی‌متری با اعوجاج پایین بهره می‌برد. کیفیت صدای این ایرباد در کل بالا است و بیشتر کاربران را راضی می‌کند؛ البته خالی از ایراد هم نیست. برای بررسی کیفیت صدا به آهنگ‌های مختلف گوش دادم، فیلم تماشا کردم و کارایی هدفون در مکالمه را بررسی کردم. در ادامه از تجربه شنیداری در برخی آهنگ‌های خاص می‌گویم.

آهنگ Brass Monkey از Beastie Boys برای بیس فوق العاده‌ای که لرزه بر اندامتان می‌اندازد یکی از بهترین‌ها برای تنظیم ساب ووفرها است. گلکسی بادز پرو در این آهنگ بیس زیبایی دارد اما حجم صدای بیس کمی ضعیف‌تر از انتظار است. حتی انتخاب اکولایزر Bass boost هم حجم صدا را چندان افزایش نمی‌دهد و در عین حال حجم صدای فرکانس‌های بالا (تریبل) را کاهش می‌دهد. در واقع در این آهنگ و هر آهنگ دیگری، انتخاب اکولایزرها تغییر چندانی در صدا ایجاد نمی‌کند.

Axel F از Harold Faltermeyer را همه شنیده‌ایم. این آهنگ بارها ریمیکس شده اما نسخه مد نظر من قطعه اصلی فیلم «پلیس بورلی هیلز» سال ۱۹۸۴ است. در این آهنگ صداهای با فرکانس‌های مختلف از جمله بیس قدرتمند را می‌شنوید و بخش‌هایی هم شامل سکوت کامل هستند. همچنین در پس زمینه، یک صدای کلیک خاص با فرکانس بالا شنیده می‌شود که ممکن است برخی اسپیکرها یا هدفون‌ها قادر به پخش آن نباشند یا ضعیف پخش کنند. گلکسی بادز پرو این آهنگ را زیبا پخش می‌کند. صدای بیس خوب و دلنشین است اما می‌توانست کمی حجم بالاتری داشته باشد. علاوه بر این انتظار داشتم صدای کلیک‌ها کمی با صدای زیرتر و حجم بالاتر پخش شوند.

قطعه Bohemian Rhapsody از Queen یکی از پیچیده‌ترین آهنگ‌های راک تاریخ محسوب می‌شود. بسیاری از متخصصان حوزه صدا عقیده دارند که اگر فقط می‌خواهید یک آهنگ را روی هدفون یا اسپیکر تست کنید، بوهمین رپسودی همان است. با گلکسی بادز پرو گاهی در فرکانس‌های پایین، صدا بیش از حد بم است و صداهای فرکانس‌های بالا (صداهای زیر) هم گاهی گوش خراش شنیده می‌شوند، در حالی که در همان ولوم، بقیه فرکانس‌ها بلندی کمتری دارند. در کل باید گفت که صدا در این آهنگ حس چندان فراگیری ندارد و به خصوص در ولوم‌های بالا به دلیل دقت پایین صداهای زیر، کمی کلافه کننده شنیده می‌شود.

در آهنگ Caribbean Blue از Enya چندین صدای ضبط شده خواننده به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته‌اند تا ترکیب آرامش بخش و رویایی خلق شود. گلکسی بادز پرو این آهنگ را با آن صدای وسیع و فراگیری که انتظار داشتم پخش نکرد و لذت مورد انتظارم را از شنیدن این آهنگ نبردم.

نسخه لایو Hotel California از The Eagles برای همه آشناست و بسیاری از مهندسان حوزه صدا برای آزمایش فرکانس‌های بالا و پایین تجهیزات صوتی به این آهنگ اعتماد می‌کنند. لذتی که در این آهنگ بردم در حد متوسط بود و صدای خواننده، ضعیف‌تر از واقعیت پخش می‌شد. صدای بیس اما زیبا به گوش می‌رسید ولی در کل صدا کمی به سمت بم تمایل داشت.

اگر بخواهید صداهایی با فرکانس‌های متنوع را بشنوید و صدای سکوت هدفون را هم تجربه کنید نسخه اصلی سمفونی William Tell Overture از Gioachino Rossini که در حدود ۱۲ دقیقه است و بسیاری از ملودی‌های محبوب را شامل می‌شود یکی از بهترین‌ها است. این آهنگ به زیبایی پخش می‌شود و در سکوت‌ها هم صدای قابل تشخیص اضافه‌ای به گوش نمی‌رسد. اما انتظار داشتم فرکانس‌های بالا (صداهای زیر) با دقت و کیفیت بالاتری پخش شوند و حجم صدای تریبل در برخی از بخش‌های قطعه تا این حد گوش خراش نباشد و در عین حال صدا، مجموعا حس فراگیر‌تری داشته باشد.

قطعه «غلط کردم غلط» از محسن چاوشی بیس زیبایی دارد و حتی اگر در برخی از هدفون‌ها یا اسپیکرهای ارزان‌قیمت ولوم را بیش از حد بالا ببرید با اعوجاج شدید پخش می‌شود. گلکسی بادز پرو حتی در بالاترین ولوم هم این آهنگ را بدون هر گونه اعوجاج پخش می‌کند و از پس تولید صدای بیس به خوبی بر می‌آید. اما به دلیل دقت کلی نه چندان بالا، معمولا در ولوم‌های بالا صدا کلافه کننده و گاه با تفکیک نه چندان دقیق پخش می‌شود.

در کل باید بگویم که صدای تریبل گلکسی بادز پرو گاه کمی ضعیف‌تر از انتظار پخش می‌شود و این ایرباد معمولا توان پخش تند و تیز فرکانس‌های بسیار بالا را ندارد. از این نظر حتی از ایرباد کاملا بیسیم سامسونگ Gear IconX 2018 که حالا بیش از ۳ سال از معرفی‌اش می‌گذرد هم دقت پایین‌تری دارد و شفافیت فرکانس‌های بالا و متوسط، کمتر از انتظار است. احتمال می‌رود این موضوع به دلیل وجود لایه‌های مقاوم در برابر نفوذ آب باشد که موجب شده دقت صداهای تریبل پایین بیاید. کیفیت بیس اما خوب و معمولا دقیق است و چندان اغراق شده نیست اما در برخی آهنگ‌ها می‌توانست حجم صدای بیس کمی بالاتری داشته باشد.

حس فراگیر بودن صدا هم متوسط یا گاهی ضعیف است و گلکسی بادز پرو معمولا حس شنیدن صدای اسپیکرهای نه چندان بزرگ در اتاقی با ابعاد کوچک را القا می‌کند. اما یکی از مهمترین مزایای گلکسی بادز پرو که از هر ایرباد دیگری در این رده قیمت انتظار می‌رود، کمترین میزان اعوجاج است. از این نظر هدفون سامسونگ عملکرد عالی دارد و تقریبا در هیچ ولومی و در هیچ آهنگی با مشکل مواجه نمی‌شود.

در مجموع کیفیت صدای گلکسی بادز پرو بیشتر کاربران را راضی می‌کند و حتی استفاده طولانی مدت آن به ویژه در ولوم‌های تا ۸۰ درصد هم راحت است و کلافه‌تان نمی‌کند. تفکیک صدا هم بسیار خوب است ولی برای کاربرانی که دقت صدای بسیار بالا را در اولویت قرار می‌دهند چندان هیجان انگیز نیست و خرید آن را پیشنهاد نمی‌کنم. این افراد بهتر است به سراغ مدل‌هایی با صدای نزدیک‌تر به واقعیت از جمله وان مور True Wireless ANC و وان مور استایلیش بروند. در مورد حداکثر حجم صدا هم باید بگویم که صدای گلکسی بادز پرو بر خلاف برخی از ایربادهای کاملا بیسیم دیگر بسیار بلند است و بعید است که به مدت طولانی بتوانید ولوم ۱۰۰ درصدی را تحمل کنید.

حذف نویز فعال گلکسی بادز پرو از مهمترین ویژگی‌های آن است. همان طور که گفتم سامسونگ برای حذف نویز محیط دو حالت ضعیف و قوی را در نظر گرفته است. حالت قوی به کار محیط‌های پر نویز نظیر خیابان می‌آید و در حالت ضعیف‌هم نویزهای محیطی کم صداتر مسدود می‌شوند. سیستم حدف نویز فعال در هر دو سطح کارایی بسیار خوبی دارد و بر خلاف برخی از هدفون‌های ارزان قیمت‌تر مشابه، استفاده طولانی مدت از آن هم کلافه‌تان نمی‌کند و صدای اضافه در گوش‌تان پخش نمی‌شود. البته حتی اگر از این قابلیت استفاده نکنید هم لاستیک‌های سیلیکونی توگوشی، به میزان زیادی جلوی ورود نویز و صداهای بیرونی را می‌گیرند.

از قابلیت‌های دیگر گلکسی بادز پرو امکان پخش صدای محیط است. همان طور که کمی بالاتر گفتم، برای این منظور ۴ حالت از ضعیف تا فوق قوی را در اختیار دارید. صدای محیط در ایرباد سامسونگ بدون هیچگونه قطعی پخش می‌شود و بر خلاف برخی از ایربادهای دیگر با این قابلیت، هیچ‌گونه صدای اضافه نظیر کلیک یا هوا به گوش نمی‌رسد. یکی از مهم‌ترین نکات در قابلیت پخش صدای محیط این است که تاخیر صدا بسیار کم است. همچنین در مورد ویژگی Voice detect باید اشاره کنم که عملکرد بسیار خوبی دارد و به خوبی حرف زدن شما را تشخیص می‌دهد و با فعال کردن خودکار حالت پخش صدای محیط، مکالمه با دیگران را راحت‌تر می‌کند. البته برای افرادی که عادت دارند با خودشان صحبت می‌کنند یا ترانه را زمزمه می‌کنند این قابلیت دردسر ایجاد می‌کند و بهتر است غیر فعالش کنند. کیفیت مکالمه گلکسی بادز پرو بسیار خوب است و حتی با فعال بودن قابلیت خذف نویز فعال، صدا در هر دو طرف طبیعی به گوش می‌رسد. البته میکروفن بعضی از موبایل‌ها کمی کیفیت بالاتری نسبت به گلکسی بادز پرو دارند.

یکی از نکات منفی ویژگی‌های حذف نویز فعال و پخش صدای محیط این است که با فعال کردن هر کدام از آنها، جنس صدای موسیقی پخش شده از موبایل کمی تغییر می‌کند و به خصوص بیس کمی کاهش می‌یابد. در کل باید گفت که گلکسی بادز پرو از نظر کیفیت صدا عملکرد خوبی دارد. کارایی سیستم پخش صدای محیط هم بسیار خوب است و در مقایسه با گلکسی بادز پلاس بسیار پیشرفت کرده اما صدا کمی مصنوعی‌تر از رقبایی از جمله ایرپادز پرو اپل پخش می‌شود. در مورد حذف نویز محیط اگرچه گلکسی بادز پرو کارایی بسیار خوبی دارد اما کمی عقب‌تر از رقبایی از جمله ایرپادز پرو و سونی WF-1000XM3 می‌ایستد.

شارژ و باتری

به گفته سامسونگ، گوشی‌‌های گلکسی بادز پرو با یک بار شارژ می‌توانند تا ۸ ساعت شارژدهی داشته باشند و اگر از کیس شارژ استفاده کنید این میزان به ۲۸ ساعت افزایش می‌یابد. در زیر به طور دقیق‌تر میزان شارژ دهی اعلام شده توسط سامسونگ را می‌بینید:

  • شارژدهی پخش موسیقی با خاموش بودن حذف نویز فعال: ۸ ساعت برای ایربادها به تنهایی و ۲۸ ساعت به کمک کیس شارژ
  • شارژدهی پخش موسیقی با روشن بودن حذف نویز فعال: ۵ ساعت برای ایربادها به تنهایی و ۱۸ ساعت به کمک کیس شارژ
  • شارژدهی مکالمه با خاموش بودن حذف نویز فعال: ۵ ساعت برای ایربادها به تنهایی و ۱۷.۵ ساعت به کمک کیس شارژ
  • شارژدهی مکالمه با روشن بودن حذف نویز فعال: ۴ ساعت برای ایربادها به تنهایی و ۱۴.۵ ساعت به کمک کیس شارژ

من با اتصال گلکسی بادز پرو به موبایل گلکسی نوت ۱۰، با ولوم ۵۰ تا ۶۰ درصد و خاموش بودن قابلیت حذف نویز و پخش صدای محیط، به مدت ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه به موسیقی گوش کردم که بسیار عالی به حساب می‌آید. پس از این زمان، باتری گوشی سمت راست تمام شد اما گوشی سمت چپ همچنان با ۹ درصد باتری به پخش ادامه داد. با توجه به ادعای سامسونگ انتظار می‌رود کیس شارژ هم امکان شارژ کردن تا ۲.۵ دفعه اضافه‌تر ایربادها را داشته باشد. در مدتی که با ولوم ۵۰ تا ۶۰ درصد از قابلیت حذف نویز فعال استفاده کردم شارژدهی به ۴ ساعت و نیم کاهش پیدا کرد که باز هم رقمی نزدیک به میزان اعلامی سامسونگ محسوب می‌شود.

همان طور که گفتم در جلو و نیز داخل کیس چراغ‌های LED تعبیه شده است. چراغ بیرونی میزان شارژ خود کیس و وضعیت شارژ شدن آن را نشان می‌دهد. اما چراغ داخل آن که در بین دو جایگاه گوشی‌ها قرار گرفته، مخصوص نشان دادن شارژ گوشی‌ها است. هر کدام از این چراغ‌ها با ۳ رنگ سبز، زرد و قرمز به ترتیب شارژ‌های ۶۰ تا ۱۰۰ درصد، ۳۰ تا ۶۰ درصد و کمتر از ۳۰ درصد را نشان می‌دهد. البته میزان شارژدهی کیس و ایربادها در اپلیکیشن Galaxy wearable هم قابل مشاهده است اما شارژ هر کدام از گوشی‌ها به طور جداگانه نشان داده نمی‌شود و تنها یک عدد را برای شارژدهی هر دوی آنها می‌بینید.

گلکسی بادز پرو را می‌توانید از طریق پورت USB-C یا از طریق شارژ وایرلس سازگار با استاندارد Qi (بخوانید «چی») شارژ نمایید. به این ترتیب می‌توانید از قابلیت شارژ معکوس گوشی‌‌هایی از جمله پرچمداران سال‌های اخیر سامسونگ هم برای شارژ کردن کیس گلکسی بادز پرو استفاده کنید.

به گفته سامسونگ ۳ دقیقه شارژ کردن گلکسی بادز پرو برای استفاده ۳۰ دقیقه‌ای کافی خواهد بود و با ۵ دقیقه شارژ می‌توانید برای ۶۰ دقیقه از آن استفاده کنید. بر اساس آزمایش‌های ما شارژ صفر تا ۱۰۰ درصد گوشی‌ها (در زمان باز بودن درب کیس و اتصال بلوتوث گوشی‌ها به موبایل) در حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه زمان می‌برد که مدت قابل قبولی محسوب می‌شود. مدت زمان شارژ کامل کیس (بدون ایربادها) هم ۲ ساعت است.

در کل باید گفت که شارژدهی گلکسی بادز پرو اگرچه در حد بالاترین‌های بازار از جمله گلکسی بادز پلاس با شارژدهی ۱۱ ساعته ایربادها (به تنهایی و بدون محاسبه شارژ اضافه کیس) نیست اما از میانگین این روزهای بازار بالاتر به حساب می‌آید و حتی در سفرهای طولانی هوایی هم ناامیدتان نخواهد کرد.

سخن پایانی

گلکسی بادز پرو در مقایسه با مدل‌های قبلی یعنی بادز پلاس و بادز لایو پیشرفت‌هایی را تجربه کرده و بهترین و کامل‌ترین ایرباد کاملا بیسیم سامسونگ تا به امروز به حساب می‌آید. شکی نیست که سامسونگ در گلکسی بادز پرو بسیاری از قابلیت‌ها از جمله پخش صدای ۳ بعدی با حرکت سر و نیز سوییچ خودکار بین دستگاه‌های مختلف گلکسی را از ایرپاد پرو اپل ایده گرفته است. البته برای بیشتر این قابلیت‌ها باید یک موبایل یا تبلت نسبتا جدید سامسونگ را در اختیار داشته باشید؛ یعنی مشابه اپل، سامسونگ هم می‌گوید که برای بهترین تجربه کاربری باید کاملا در پلتفرم من زندگی کنید. البته این ویژگی‌های اختصاصی آنقدرها پر کاربرد نیستند که کاربران تبلت و موبایل دیگر برندها را از گلکسی بادز پرو فراری دهند.

شاید یکی از معدود مواردی که باعث شود کاربران دیگر برندهای اندرویدی موبایل و تبلت به سراغ دیگر ایربادهای کاملا بیسیم بروند، عدم پشتیبانی گلکسی بادز پرو از کدک با کیفیت aptX باشد که نسبت به کدک SBC کیفیت به مراتب بالاتری دارد. این ایرباد می‌تواند به تمامی گوشی‌های اندرویدی متصل شود اما کاربران برندهای به غیر از سامسونگ تقریبا تنها محدود به کدک کم کیفیت‌تر SBC هستند.

در نهایت باید گفت که گلکسی بادز پرو با توجه به کیفیت صدای خوب،‌ قابلیت حذف نویز فعال و پخش صدای محیط بسیار با کیفیت، مقاومت در برابر آب،‌ شارژدهی باتری طولانی مدت و طراحی بسیار خوب یکی از بهترین ایربادهای کاملا بیسیم بازار است؛ به خصوص اگر کاربر یکی از گوشی‌های رده بالای یکی دو سال اخیر سامسونگ باشید. ولی اگر به شدت به کیفیت صدای بالا اهمیت می‌دهید نگاهی هم به هدفون‌های وان مور True Wireless ANC و نیز وان مور استایلیش داشته باشید. البته این دو رقیب سامسونگ با وجود کیفیت صدای بسیار بالا، از مشکلات متعدد ارتباطی رنج می‌برند و فاقد بسیاری از امکانات پیشرفته بادز پرو هستند. از دیگر رقبای گلکسی بادز پرو، سونی WF-SP800N و جبرا Elite 75t هستند که هر دو از ویژگی حذف نویز هم بهره می‌برند. قیمت جهانی هر دو این مدل‌ها پایین‌تر از گلکسی بادز پرو است اما در کمال تعجب در ایران با قیمتی بسیار بالاتر از سایر نقاط جهان به فروش می‌رسند و ارزش خریدی پایین‌تری از گلکسی بادز پرو دارند.

 

منبع دیجیاتو
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.