شرکت‌های انتشاراتی از رفتار انحصارطلبانه گوگل شکایت کردند

روزنامه دیلی میل به دلیل اقدامات ضد رقابتی از آلفابت شرکت مادر گوگل شکایت کرده است، او مدعی است که گوگل نتایج جست‌وجو را به گونه‌ای دستکاری می‌کند که به این انتشارات ضربه می‌زند.

این روزنامه می‌گوید که پوشش خبری آنها از خانواده سلطنتی در نتایج جستجو در جایگاه پایینی قرار گرفته است؛ آنها مدعی هستند که چون این روزنامه و انتشارات فضای کافی برای تبلیغات گوگل در اختیار این شرکت نگذاشته، گوگل چنین اقدامی انجام داده است. دیلی میل تنها شرکت انتشاراتی نیست که علیه قواعد انحصار طلبانه از این شرکت شکایت کرده‌است تعدادی دیگر از شرکت‌های انتشاراتی در دادخواست‌هایی جداگانه نسبت به رفتار گوگل درموتور جستجو و فروش تبلیغات این شرکت شکایت کرده‌اند.

به گزارش فاواپرس به نقل از وال‌استریت ژورنال، مالک دیلی به دلیل اقدامات ضد رقابتی از الفابت شرکت مادر گوگل شکایت کرده است، او مدعی است که گوگل نتایج جستجو را به گونه‌ای دستکاری می‌کند که به انتشارات ضربه می‌زند.این پرونده که در دادگاه فدرال منهتن تشکیل شده مدعی است درصورتی که انتشارات فضای تبلیغاتی کافی را در بازار گوگل به فروش نرسانند این شرکت رده بندی آنها در نتایج جستجو را دستکاری می‌کند.

سخنگوی دیلی میل می‌گوید زمانی نگرانی‌ها شروع شد که بررسی پوشش خبری خانواده سلطنتی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که این اخبار در نتایج گوگل به کنار رانده شده‌اند.
سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای اتهامات این پرونده را رد کرده است. در این بیانیه آمده است که «ادعا‌های دیلی میل کاملا اشتباه هستند. استفاده از ابزار‌های تبلیغات تکنولوژی ما هیچ ارتباطی با رده بندی وبسایت در لیست جستجوی گوگل ندارد. به طور کلی ما در فضایی رقابتی و شلوغ تکنولوژی تبلیغات هستیم و انتشارات‌ چندین گزینه را در اختیار داشته و از آن استفاده کرده‌اند».
مسئولان انتشارات به طور خصوصی از سلطه گوگل بر بازار جستجو و تبلیغات شکایت کرده‌اند اما تنها چند نفر از آنها شکایت خود را علنی کرده‌اند. در ماه ژانویه گزیت میل (Gazette-Mail) شکایتی را در زمینه انحصار علیه گوگل و فیسبوک مطرح کرد. انتشارات کوچک دیگری نیز شکایت‌هایی را علیه این دو شرکت مطرح کرده و به قراردادی با نام رمزی «Jedi Blue» اشاره کرده‌اند.

گوگل از سوی دیگر با پرونده‌های ضد انحصاری روبه‌رو است که وزارت دادگستری و دادستانی‌های چندین ایالت علیه این شرکت مطرح کرده‌اند. این شرکت سو استفاده از قدرت بازار را رد کرده و می‌گوید که بازار تکنولوژی یک بازار رقابتی است.
دیلی میل انگلستان که با اخبار افراد مشهور و فرهنگ عامه شناخته شده است یکی از پرطرفدارترین وب‌سایت‌های جهان محسوب می‌شود که ماهانه ۷۵ میلیون بازدید کننده در آمریکا دارد هنوز خسارتی که باید گوگل برای این پرونده بپردازد مشخص نیست. در این پرونده از گوگل خواسته شده که عملکرد نادرست خود را پایان دهد و الگوریتم‌های خبری خود را شفاف سازی کند.

انتشارات‌ها رابطه پیچیده‌ای با گوگل دارند. موتور جستجوی این شرکت بخش عمده‌ای از ترافیک اینترنتی وب‌سایت‌ها را تامین می‌کند و بیشتر فعالان این صنعت از نرم‌افزار گوگل برای فروش تبلیغات استفاده می‌کنند. اما گوگل نیز در زمینه هزینه تبلیغات و ابزار‌های عرضه به مشتریان با این انتشارات‌ها در رقابت است. به گفته شرکت تحقیقاتی eMarketer گوگل در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۲۹ درصد از بازار تبلیغات دیجیتال آمریکا را در اختیار داشت.
در این پرونده که از سوی مالک دیلی میل مطرح شده واحد آمریکایی این روزنامه به نام میل میا مدعی است که گوگل موتور جستجوی خود را به پلتفرم‌های فروش تبلیغات متصل کرده تا با سواستفاده از قدرت بازار روی انتشارات‌ها فشار بیاورد.

گوگل در سال ۲۰۱۹ دیلی میل را در نتایج جستجوی خود مجازات کرد زیرا این انتشارات براساس شکایت مطرح شده فروش تبلیغات آنلاین خود را به گونه‌ای طراحی کرده بود که در بسیاری از موارد موقعیت‌های کاری را از گوگل دور می‌کرد. به ادعای این شکایت گوگل بعدها تکنولوژی خود را تغییر داد و درنتیجه دیلی میل به جایگاه معمولی خود در بخش جستجو بازگشت.
سخنگوی این انتشارات می‌گوید که به تازگی مدیران دیلی میل از این موضوع که پوشش خبری آنها برای خانواده سلطنتی هنگام جستجوی کلمات کلیدی مثل «مگان و هری»، «پیرز مورگان» و «پرنس فیلیپ» در صدر قرار نمی‌گیرد اظهار تاسف کرده‌اند.
این پرونده مدعی است که گوگل برای کسانی که از سیستم فروش تبلیغات خود استفاده می‌کنند نسبت به دیگران تبعیض قائل می شود. در این پرونده به «پروژه برنانک»، برنامه‌ای مخفیانه که در پرونده تگزاس علیه گوگل آمده اشاره شد که مدعی است گوگل با استفاده از تکنیک‌های نامناسبی از رفتار رقبای خود در زمینه قیمت گذاری مطلع می‌شود. گوگل به وجود این برنامه اذعان دارد اما نامنصفانه بودن آن را رد کرده و می‌گوید که رقبا نیز از چنین تکنینک‌هایی استفاده می‌کنند.

پرونده دیلی میل مدعی است که گوگل می‌خواهد کوکی‌ها، کد‌های چند بایتی که برای دنبال کردن کاربران در اینترنت استفاده می‌شود، را در مرورگر کروم حذف کند و درنتیجه تبلیغ کنندگان تنها در صورتی می‌توانند تبلیغات هدفمند داشته باشند که از سیستم‌های گوگل استفاده کنند. گوگل می‌گوید این تغییر در راستای حفظ حریم خصوصی کاربران است.
با وجود این شکایت‌ها بازهم بسیاری از روزنامه‌ها در حال توافق با گوگل برای دریافت پول در ازای خبر هستند. گوگل قرار است اخبار را در محصول news showcase خود دارای حق نشر کرده و از این راه هزینه را به منابع خبری پرداخت کند. افراد اما می‌گویند که دیلی میل هنوز پولی از Showcase دریافت نکرده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.