درآپدیت سیستم جدید عامل اپل؛

تاکتیک جدید فیس‌بوک برای جمع‌آوری اطلاعات فاش شد

یک کارشناس فناوری اطلاعات ایرانی متوجه تاکتیک جدید فیس‌بوک و اینستاگرام برای ترغیب کاربران iOS نسبت به جمع آوری اطلاعات آنان شده است. این محقق از روش مذکور به تاکتیک ترساندن جدید یاد می‌کند.

به گزارش فاواپرس به نقل از انگجت، به نظر می‌رسد در آپدیت جدید سیستم عامل اپل (iOS۱۴.۵) به کاربران اجازه داده می‌شود تا ردیابی اطلاعاتشان توسط اپلیکیشن‌های مختلف را خودشان تنظیم کنند. اما در این میان فیس بوک همچنان سعی دارد با استفاده از روشی تازه اطلاعات کاربران را ردیابی کند.

در همین راستا هشداری در اپ فیس بوک برای کاربرانiOS نشان داده می‌شود که براساس آن اطلاعاتی که شرکت از اپ ها و وب سایت‌ها جمع آوری می‌کند سبب می‌شود استفاده از فیس بوک رایگان بماند. پیام مشابهی در هشدار پاپ آپی در اینستاگرام نیز نشان داده شده است.

فیس بوک ادعا می‌کند با اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر نه تنها تبلیغات شخصی سازی شده بیشتری برای کاربر نشان می‌دهد بلکه از کسب و کارها پشتیبانی می‌کند و سبب می‌شود اپ رایگان باشد.

به عبارت دیگر کاربر با غیرفعال سازی گزینه ردیابی در اپلیکیشن احتمالاً مجبور می‌شود در آینده هزینه‌ای بپردازد. فیس بوک در یک پست وبلاگی توضیحات کاملی درباره این پیام‌ها ارائه کرده که در اواخر آوریل سال جاری منجر شده است. اما این هشدارها تاکنون مورد توجه قرار نگرفته بوده است.

اشکان سلطان، یک کارشناس فناوری اطلاعات ایرانی نخستین بار متوجه این هشدارهای پاپ آپی شده و در توئیتر خود درباره آنها اطلاع رسانی کرده است.

او در توئیتی نوشت: و ماجرا آغاز می‌شود. فیس بوک / ‏اینستاگرام‬ برای مقابله با تغییرات در تنظیمات iOS۱۴.۵، تاکتیک‌های جدیدی برای ترساندن کاربران بررسی می‌کند.

در جدیدترین آپدیت سیستم عامل اپل، توسعه دهندگان اپلیکیشن برای جمع آوری و اشتراک گذاری «شناسه برای تبلیغ» کاربران (identifier for advertiser) باید رضایت آنها را دریافت کند. طبق قوانین جدید اپل توسعه دهندگان اپ همچنان می‌توانند از اطلاعات دیگری استفاده کنند که کاربر برای تبلیغات هدفمند فراهم می‌کند.

تعجبی ندارد که فیس بوک تمام تلاش خود را به کار گرفته تا گزینه ردیابی اطلاعات کاربران در اپلیکیشن را ترویج کند. تبلیغات شخصی سازی شده نقش مهمی در کسب و کار اپل دارند و غیرفعال سازی آن با استفاده از قابلیت iOS۱۴.۵ به این شرکت خسارت می‌زند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.