پای کلاهبرداران به انتخابات کشیده شد

رییس پلیس فتای استان یزد گفت: با توجه به نزدیک شدن انتخابات، کلاهبرداران زیادی از طریق فضای مجازی اقدام به سوء استفاده از حامیان نامزد‌ها می‌کنند.

به گزارش فاواپرس، سرهنگ مرتضی ابوطالبی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه اهدای جایزه نقدی در قبال افزایش کاربران در گروه‌ها و کانال‌های منتسب به نامزد‌ها یکی از ترفند‌های کلاهبرداران سایبری برای سرقت وجه از حساب کاربران است، گفت: توصیه می‌شود به کانال‌ها و گروه‌های غیر رسمی ایجاد شده در فضای مجازی اعتماد نکرده و مخاطبان خود را به این گروه‌ها دعوت نکنند.

وی افزود: کلاهبرداران در این روش پس از اضافه کردن اعضا با ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده و جایزه خود را درخواست می‌کنند که این شیادان سایبری با ارسال یک اپلیکیشن اعلام می‌کنند که برای دریافت جایزه ابتدا باید برنامه را نصب و برای ثبت شماره کارت و فعال سازی آن باید مبلغی را واریز کنید.

رئیس پلیس فتای استان یزد ادامه داد: این اپلیکیشن‌ها در هنگام نصب، اجازه دسترسی به تمامی اطلاعات گوشی را از کاربر دریافت و با هدایت آن‌ها به درگاه‌های فیشینگ در هنگام واریز وجه فعال سازی برنامه، مبلغ مورد نظر را از حساب کاربر سرقت می‌کنند.

ابوطالبی اظهار کرد: شهروندان برای جلوگیری از این کلاهبرداران از هرگونه نصب برنامه‌های تبلیغاتی مشکوک در مورد انتخابات خودداری کرده و در زمان اتصال به درگاه‌های بانکی به هیچ عنوان از فیلتر شکن استفاده نکنند.

وی خاطرنشان ساخت: با بررسی‌های صورت گرفته روی بسیاری از اپلیکیشن‌های غیر معتبر، متأسفانه در روز‌های گذشته شاهد انتشار بدافزار‌ها و آسیب‌پذیری‌های متعدد بوده‌ایم، به نحوی که بیش از سه هزار بدافزار به صورت ناخواسته توسط کاربران بر روی گوشی‌ها نصب شده و کاربرانی که دستگاهشان آلوده بوده، به طور متوسط بین ۳ تا ۴ بدافزار داشته‌اند.

وی گفت: از جمله مواردی که ممکن است کلاهبرداران با سوءاستفاده از آن اقدام به انجام اقدامات مجرمانه کنند تحریک افراد به دانلود و نصب برخی نرم افزار‌ها با عنوان اخبار انتخابات و … است که می‌تواند منجر به مجاب کردن افراد برای استفاده از نرم افزار‌های جعلی و مخرب شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.