وزیر ارتباطات: اینترنت ماهواره‌ای در ایران نیاز به مجوز دارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که اینترنت ماهواره‌ای برای ما تهدید نیست، می‌گوید ما مقررات سرزمینی برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای داریم و هر شرکتی که بخواهد فعال شود باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کنند.

آذری جهرمی با بیان این که باید بپذیریم اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ای است که تمام کشورهای دنیا با آن مواجه خواهند شد، هدف اصلی منظومه‌های ماهواره‌ای را فراهم ساختن بستر استفاده از اینترنت اشیا در سراسر دنیا می‌داند: «بسیاری از مناطق دورافتاده نه از طریق شبکه موبایل نه شبکه ثابت قابلیت پوشش‌دهی ندارند و اینترنت ماهواره‌ای برای کمک به چنین مشکلاتی راه‌اندازی شده است. اتفاقاتی که متاسفانه امروزه در زاگرس و پارک ملی گلستان شاهد هستیم را می‌توان به کمک اینترنت اشیا حل کرد.»

او در ادامه به خوی سلطه‌جویی آمریکا در تمام عرصه‌ها اشاره کرد و تاکید کرد این کشور می‌خواهد پلتفرم‌های خود را توسعه دهد و اقتصاد حوزه دیجیتال را به‌صورت ۱۰۰ درصدی برای شرکت‌های خودش مطالبه کند. از همین روی ما بایستی در این شرایط خود را آماده کنیم.

وزیر ارتباطات با اعتقاد بر این که برخی از سخت‌گیری‌هایی که داخل کشور صورت می‌پذیرد، باید اصلاح یا مدیریت شوند، گفت: «ما مقررات سرزمینی برای استفاده از فناوری‌های ماهواره‌ای داریم و هر شرکتی که بخواهد فعال شود باید از ما مجوز بگیرد، البته اگر حقوق بین‌الملل را رعایت کنند.»

وی با بیان این که سازمان فضایی به دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌ای بوده و سند آن را استخراج کرده می‌گوید مذاکرات بین‌المللی در حال انجام است تا ما نیز به کشورهای دارای منظومه ماهواره‌ای بپیوندیم.

آذری جهرمی معتقد است نباید از اینترنت ماهواره‌ای بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری این فناوری آماده کنیم: «اینترنت ماهواره‌ای قطعا برای ما تهدید نیست و ما از فرصت‌هایی که به دست می‌آید استفاده می‌کنیم.»

او ابراز امیدواری کرد همان‌طور که با وجود تمام تحریم‌هایی که علیه ایران تصویب شد، اقتصاد دیجیتال ما توانست رشد خوبی داشته باشد، در آینده نیز در مقابل اینترنت ماهواره‌ای رشد خواهیم کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.