همه چیز درباره یورو دیجیتال / از زمان عرضه تا میزان مجاز سرمایه‌گذاری

با موافقت بانک مرکزی اروپا پروژه یورو دیجیتال در منطقه یورو آغاز شد و قرار است معاملات جدید در این منطقه با این پول انجام بگیرد.

به گزارش فاواپرس به نقل از رویترز؛ چراغ سبز بانک مرکزی اروپا که روز چهارشنبه صادر شد، مرحله ارزیابی و آزمایش پروژه عرضه یورو دیجیتال وارد مرحله جدیدی شد. این پروژه باتوجه به شرایط کرونایی و با کاهش استفاده از پول نقد و افزایش محدودیت‌های بانک جهانی برای معامله ارز‌های دیجیتال مثل بیت کوین آغاز شده است.

یورو دیجیتال چیست؟

این ارز دیجیتال که به آن e-euro هم می‌گویند، معادل الکترونیکی اسکناس و سکه است. یک کیف پول دیجیتالی است که برای نخستین بار به شهروندان و اشخاص حقیقی و حقوقی منطقه یورو این امکان را می‌دهد که مستقیما آن را در بانک مرکزی اروپا سپرده گذاری کنند. مزیت این نوع سپرده گذاری امن‌تر بودن سپردن پول به بانک‌های تجاری است که اهمیت کمتری نسبت به بانک مرکزی دارند و خطر ورشکستگی هم آن‌ها را تهدید می‌کند.

آیا مشتریان می‌توانند تمام پول خود را به یورو دیجیتال تبدیل کنند؟

به احتمال زیاد نه بانک مرکزی اروپا می‌داند که ایمنی کیف پول دیجیتالی می‌تواند مشتریان بیشتری را به خود جلب کند که بانک‌های تجاری را از بین ببرد؛ بنابراین یا تعیین می‌کند که افراد می‌توانند تا چه تعداد یورو دیجیتال داشته باشند، مثلا ۳۰۰۰ یورو (۳، ۵۴۳ دلار) یا نرخ مجازات را برای دارایی‌های بالاتر از یک مقدار مشخص اعمال می‌کند.

بانک مرکزی اروپا نمی‌خواهد پرداخت دیجیتال را به بخش خصوصی واگذار کند، به ویژه اگر استفاده از پول نقد فیزیکی شروع به کاهش کند. بانک مرکزی این نگرانی را ابراز کرده که بزرگترین ارائه دهندگان خدمات پرداخت در منطقه یورو، مانند ویزا و مسترکارت از خارج از اتحادیه می‌آیند و همچنین در مورد استفاده شرکت‌های خصوصی از داده‌های معاملات استفاده می‌کنند. کار بر روی یورو دیجیتال پس از رونمایی برنامه‌های فیسبوک برای ایجاد ارز شخصی در سال ۲۰۱۹ شتاب گرفت که تهدیدی بالقوه برای تجارت اصلی بانک‌های مرکزی است.

همه چیز درباره یورو دیجیتال / از زمان عرضه تا میزان مجاز سرمایه‌گذاری

چگونه می‌توان یک حساب دیجیتالی در بانک مرکزی باز کرد؟

بانک مرکزی اروپا اعلام کرده که این کار را به بانک‌ها و برخی از فناوری‌های تنظیم شده واگذار می‌کند و سپس کیف پول‌های دیجیتال یورو را از طرف خود به مشتریان ارائه می‌دهند.

آیا می‌توان یورو دیجیتال را بصورت یکجا و بصورت آفلاین مانند پول نقد خرج کرد؟

پاسخ به این سوال مثبت است، ولی فقط برای پرداخت‌های کم، احتمالاً کمتر از صد یورو یا همین حدود. بانک مرکزی اروپا باید حریم خصوصی خود را با مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی متعادل کند.

همه چیز درباره یورو دیجیتال / از زمان عرضه تا میزان مجاز سرمایه‌گذاری

چه موقع می‌توان انتظار داشت که بتوان یورو دیجیتال را خرج کرد؟

این موضوع ممکن است تا ۵ سال آینده یا بیشتر طول بکشد. بانک مرکزی اروپا دو سال فرصت دارد تا طرح یورو دیجیتال را نهایی کند. پس از آن، لازم است توسط شورای حکومتی تصویب شود. در صورت تصویب، بانک مرکزی اروپا تا سه سال قبل از راه اندازی در زمینه اجرا کار خواهد کرد. این موضوع همچنین تغییرات قانونی خواهد داشت، زیرا یورو دیجیتال توسط معاهدات اتحادیه اروپا پیش بینی نشده بود.

آیا پس از تصویب این طرح معاملات با پول نقد متوقف خواهد شد؟

بانک مرکزی اروپا می‌گوید که یورو دیجیتال جایگزینی برای پول نقد خواهد بود. بر اساس نظرسنجی بانک مرکزی اروپا، نقدینگی ۷۹ درصد کل پرداخت‌ها را در هنگام فروش در منطقه یورو در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است. اما برخی از منتقدان نگران هستند که بانک مرکزی اروپا ممکن است روزی پول نقد را بازنشسته کند و از یورو دیجیتال برای اجرای اقدامات تهاجمی سیاست پولی مانند نرخ سود منفی سپرده‌های خانوار یا انتقال مستقیم پول استفاده کند.

همه چیز درباره یورو دیجیتال / از زمان عرضه تا میزان مجاز سرمایه‌گذاری

آیا یورو دیجیتال از بلاک‌چین استفاده خواهد کرد؟

با استفاده از بلاک چین، فناوری Ledger توزیع شده (DLT) که ارز‌های رمزنگاری شده را تأمین می‌کند یک گزینه است، اما محتمل نیست. فابیو پانتا، عضو هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا گفته که بر خلاف سیستم پرداخت فوری منظم بانک مرکزی اروپا، معروف به TIP، تجربه‌ای با DLT وجود ندارد که بتواند نیاز صد‌ها میلیون مشتری را تأمین کند. پانتا افزود، بانک مرکزی اروپا می‌تواند ترکیبی از هر دو باشد.

آیا این ارز دیجیتال خارج از منطقه یورو قابل دسترسی خواهد بود؟

سه هزار یورو هزینه زیادی برای خانوار‌های کشور‌های فقیرتر از جمله برخی از همسایگان اتحادیه اروپا خواهد بود؛ بنابراین در دسترس قرار دادن یورو دیجیتال برای مردم آنجا می‌تواند سپرده‌های بانک‌های محلی را جذب کند. اگر سایر بانک‌های مرکزی ارز‌های دیجیتالی راه اندازی کنند، پرداخت به منطقه یورو می‌تواند ارزان‌تر و ایمن‌تر شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.