بررسی مچ‌بند هوشمند هواوی بند 6

جدیدترین مچ‌بند هوشمند هواوی با نمایشگر OLED، رصد ۲۴ ساعته‌ی ضربان قلب و استرس و حسگر تشخیص سطح اکسیژن خون، وارد بازار ایران شد.

اوایل فروردین‌ماه، هواوی از مچ‌بند جدید خود با نام هواوی بند 6 رونمایی کرد. جالب است بدانید که نسل قبلی، هواوی بند 4 نام داشت و هواوی با صرف‌نظر از عدد 5، بند 6 را معرفی کرد. احتمالا سیاست پشت این حرکت، هماهنگی بین نسخه‌های هواوی بند و آنر بند باشد؛ به‌خصوص هر دو مچ‌بند هوشمند، شباهت‌های زیادی باهم دارند.

به هر صورت، چند ماه پس از معرفی رسمی هواوی بند 6، پای جدیدترین مچ‌بند هوشمند این شرکت چینی به بازار ایران هم باز شد.

اگر نگاهی به پشت جعبه‌ی هواوی بند 6 بیاندازید، می‌توانید بارزترین ویژگی‌های آن را ببینید. اول از همه، به قابلیت سنجش سطح اکسیژن خون یا اشباع اکسیژن خون آن اشاره شده که با عبارت SpO2 نشان داده می‌شود. مورد بعدی نمایشگر بزرگ ۱٫۴۷ اینچ با پنل OLED که در نوع خود، جزو بزرگ‌ترین نمایشگرها برای مچ‌بندهای هوشمند به‌حساب می‌آید. موارد دیگر شامل شارژدهی زیاد باتری با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، رصد ۲۴ ساعته‌ی ضربان قلب، شناسایی ۹۶ نوع تمرین ورزشی و پایش خواب می‌شود که در ادامه تک‌تک آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

طراحی و کیفیت ساخت هواوی بند 6

هواوی بند 6 شباهت خیلی زیادی به آنر بند 6 دارد؛ البته این موضوع چندان هم غیرطبیعی نیست؛ چراکه تا چند وقت پیش، آنر یکی از زیرمجموعه‌های هواوی بود. چنین شباهت‌هایی را می‌توانید حتی در مورد گوشی‌های دو شرکت هواوی و آنر هم مشاهده کنید. هواوی بند 6 در حقیقت ترکیبی از ساعت هوشمند و مچ‌بند هوشمند است. بزرگ‌تر شدن نمایشگر مرز بین ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند را کم‌رنگ می‌کند.

هواوی بند 6 در چهار رنگ مشکی، سبز، نارنجی و صورتی وارد بازار شده است؛ البته وقتی می‌گوییم چهار رنگ در مورد رنگ بند صحبت می‌کنیم؛ چراکه بدنه‌ی پلاستیکی آن فقط دو رنگ دارد. مدل‌هایی که بند مشکی یا سبز دارند از بدنه‌ای نوک‌مدادی بهره می‌برند و مدل‌های با بند نارنجی و صورتی، بدنه‌ای بژ دارند.

بند سیلیکونی هواوی بند 6 شاید کمی ضعیف به نظر برسد، ولی انعطاف‌پذیری زیاد و وزن سبکی دارد، به‌راحتی هم روی دستتان می‌نشیند. چینی‌ها بند ساعت جدیدشان را ضد اشعه‌ی فرابنفش معرفی می‌کنند و می‌گویند این بند در درازمدت، هیچ تاثیری روی پوست دست ندارد. بررسی درستی ادعای هواوی به زمان زیادی نیاز دارد. هواوی بند 6 به‌طور کامل ضدآب است و می‌توانید آن را بدون هیچ‌گونه نگرانی با خودتان به استخر یا حمام ببرید.

شارژر مچ‌بند به‌صورت مغناطیسی به پشت آن وصل می‌شود و حدود یک ساعت طول می‌کشد تا بتواند مچ‌بند را از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کند. بسته به این‌که چه استفاده‌ای از مچ‌بند داشته باشید، می‌توانید با یک‌بار شارژ کامل، بین ۱۰ تا ۲۰ روز از آن استفاده کنید.

اگر همه‌ی اعلان‌ها را روشن کنید و قابلیت رصد ضربان قلب ۲۴ ساعته را هم فعال نگه دارید، نهایتا بعد از ۱۰ روز باید دوباره آن را شارژ کنید.

نمایشگر هواوی بند 6

به‌عنوان یک مچ‌بند هوشمند، هواوی بند 6 نمایشگری بزرگ دارد که مربعی‌تر از دیگر مچ‌بندهای هوشمند طراحی شده است و آن را تا حدودی شبیه به ساعت‌های هوشمند می‌کند. با این‌که از نظر ابعادی، می بند 6 شیائومی نمایشگر بزرگ‌تری در مقایسه با هواوی بند 6 دارد، ولی به دلیل نسبت تصویر کشیده‌، نمایشگر می بند 6 کوچک‌تر از نمایشگر هواوی بند 6 به نظر می‌رسد. پشت مچ‌بند هم مثل اکثر ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند، تعداد زیادی حسگر قرار دارد.

هواوی بند 6 نمایشگری OLED و ۱٫۴۷ اینچ با رزولوشن ۳۶۸ × ۱۹۴ پیکسل دارد. اگر می بند 6 شیائومی را فاکتور بگیریم، هواوی بند 6 یکی از بزرگ‌ترین و دقیق‌ترین نمایشگرها را بین مچ‌بندهای هوشمند دارد. هواوی ادعا می‌کند که بند 6 نمایشگری بدون حاشیه دارد و آن را FullView می‌نامد. در واقعیت به دلیل ماهیت نمایشگر OLED و این‌که رابط کاربری مچ‌بند پس‌زمینه‌ای مشکی دارد، شاید نمایشگر بدون حاشیه به نظر بیاید، ولی اگر زیر نور به بند 6 نگاه کنید، متوجه حاشیه‌های نسبتا ضخیم آن خواهید شد؛ فقط حدود ۶۴ درصد از فضای جلوی مچ‌بند در اختیار نمایشگرش قرار دارد.

متاسفانه هواوی بند 6 از سنسور تشخیص نور محیط برای تنظیم روشنایی نمایشگرش بهره نمی‌برد؛ با وجود این، می‌توانید روشنایی نمایشگر را به‌راحتی از تنظیمات مچ‌بند تغییر دهید. اگر نمایشگر را روی روشن‌ترین حالت (درجه ۵) قرار دهید، می‌توانید محتوای آن را زیر نور آفتاب هم ببینید.

نرم‌افزار و رابط کاربری هواوی بند 6

هواوی بند 6 با تمام گوشی‌های مجهز به اندروید 6.0 یا iOS 9.0 و بالاتر کار می‌کند. برای استفاده از امکانات این مچ‌بند هوشمند، باید اپلیکیشن Huawei Health را روی گوشی خود نصب کنید. این اپلیکیشن را می‌توانید به‌صورت رایگان از فروشگاه‌های گوگل پلی استور، اپل اپ استور و هواوی گالری دانلود کنید.

هواوی بند 6 رابط کاربری ساده‌ای دارد؛ اگر انگشتتان را از بالا به پایین نمایشگر بکشید، درست‌مثل گوشی‌های هوشمند، با صفحه‌ای از میان‌برهای ضروری مثل فعال‌سازی ویبره و آلارم مواجه می‌شوید؛ صفحه‌ای کاربردی که جای آن در می بند 6 شیائومی واقعا خالی است. اگر هم انگشتتان را از پایین نمایشگر به بالا بکشید، صفحه اعلان‌ها را خواهید دید.

اعلان‌ها با حروف بزرگ‌تری در مقایسه با می بند 6 نوشته می‌شوند و از این نظر، خوانایی بهتری دارند؛ البته مچ‌بند اعلان‌ها را با کندی و افت فریم نشان می‌دهد. در نظر داشته باشید که اعلان‌ها را فقط می‌توانید بخوانید و امکان پاسخ دادن به پیغام‌ها وجود ندارد. همین موضوع برای تماس‌ها هم وجود دارد؛ به‌طوری‌که فقط می‌توانید ببینید که چه کسی با شما تماس گرفته است و امکان صحبت با مچ‌بند وجود ندارد؛ پس هر زمانی که بخواهید به پیغامی پاسخ دهید یا تماستان را جواب دهید، باید گوشی را از جیبتان دربیاورید.

اگر انگشتتان را به سمت راست یا چپ بکشید، می‌توانید نمایی از اپلیکیشن‌های مچ‌بند را مشاهده کنید که به‌اصطلاح به آن‌ها «ویجت» گفته می‌شود. به سمت راست که بروید اول از همه ویجت ضربان قلب را می‌بینید. پس از آن ویجت استرس، ویجت آب‌وهوا (که انیمیشن ساده‌ای هم دارد)، ویجت پخش‌کننده‌ی موسیقی و درنهایت ویجت فعالیت‌های روز را مشاهده می‌کنید. نوع و چیدمان ویجت‌ها را می‌توانید از بخش تنظیمات مچ‌بند تغییر دهید. در نظر داشته باشید که هواوی بند 6 حافظه داخلی ندارد و نمی‌توانید موسیقی‌های خود را در آن ذخیره کنید؛ بنابراین با ویجت کنترل موسیقی، پخش‌کننده‌ی موسیقی گوشی را کنترل می‌کنید. در تست‌هایی که انجام دادیم، متوجه شدیم که بخش کنترل موسیقی با اپلیکیشن‌های محبوبی مثل اسپاتیفای هم کار می‌کند.

هواوی بند 6 به‌طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند؛ البته این «پشتیبانی کامل» صرفا به نشان دادن پیام‌های فارسی محدود می‌شود و نمی‌توانید منوهای مچ‌بند را فارسی کنید. صرف‌نظر از زبان پیغام‌ها، در نظر داشته باشید که مچ‌بند جدید هواوی نمی‌تواند ایموجی‌ها را نشان دهد.

امکانات و قابلیت‌های هواوی بند 6

اگر دکمه‌‌ی موجود روی لبه‌ی سمت راست مچ‌بند را فشار دهید، وارد فهرست برنامه‌ها می‌شوید. اولین قسمت به فعالیت‌های ورزشی مربوط می‌شود. هواوی می‌گوید که بند 6 می‌تواند تا ۹۶ تمرین ورزشی را پشتیبانی می‌کند. وقتی وارد بخش Workout می‌شوید، فقط تعداد انگشت‌شماری تمرین ورزشی را مشاهده می‌کنید. برای این‌که بتوانید هر ۹۶ حالت را ببینید، باید آخرین گزینه، یعنی Widgets را انتخاب کرده و سپس + بزرگی را که بالای صفحه قرار دارد انتخاب کنید. از این بخش می‌توانید تمرینات ورزشی موردنظرتان را از بین فهرست ۹۶تایی انتخاب کنید. در بخش تمرینات، موارد عجیبی مثل «اسب‌سواری»، «لیزرتگ» یا حتی «رقص خیابانی» هم دیده می‌شود!

نکته‌ی مهم، نحوه‌ی سنجش فعالیت توسط هواوی بند 6 است. وقتی برای نمونه، تمرین ورزشی را روی «رقص خیابانی» قرار دادیم، هواوی بند 6 برای رصد کردن تمرین ورزشی‌مان فقط ضربان قلب، سطح استرس و مقدار کالری را (که بر اساس ضربان قلب محاسبه می‌شود) اندازه‌گیری کرد؛ بنابراین تصور نکنید که هواوی بند 6 مورد خاصی مثل حرکات دست یا چرخش بدن را هم شناسایی می‌کند. این موضوع در مورد سایر تمرینات ورزشی هم صحت دارد. پس هواوی بند 6 می‌تواند ۹۶ نوع تمرین ورزشی را براساس تعدادی معیار استاندارد مثل ضربان قلب و سطح استرس رصد می‌کند و برای اکثر ۹۶ حالت ورزشی، از یک فرمول ثابت استفاده می‌کند. فقط در تمریناتی مثل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری، مسافت طی شده هم توسط GPS گوشی محاسبه می‌شود. در حقیقت اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، هواوی بند 6 نهایتا ۱۰ نوع تمرین ورزشی را رصد می‌کند.

یکی از موارد جذاب هواوی بند 6، زمان استراحتی است که به شما پیشنهاد می‌دهد. وقتی دوره‌ی تمرین ورزشی خود را به‌پایان می‌رسانید، مچ‌بند زمان استراحت موردنیاز بین دو سِت تمرین ورزشی را با عنوان Recovery Time پیشنهاد می‌دهد و اعلام می‌کند که چه زمانی می‌توانید سِت بعدی را آغاز کنید.

بعد از دو منوی مربوط به تمرینات ورزش، منوی سوم به قابلیت اصلی هواوی بند 6، یعنی SpO2 یا سنجش اشباع اکسیژن خون می‌پردازد. این معیار، نسبت تعداد گلبول‌های قرمز حامل اکسیژن به کل گلبول‌های قرمز خون را نشان می‌دهد. برای ریه‌های سالم، عدد SpO2 باید بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد باشد.

اگر SpO2 کمتر از ۹۰ درصد باشد، می‌تواند به انواع بیماری‌های قلبی، تنفسی یا حتی وجود ویروس کرونا اشاره کند. هواوی می‌گوید که مچ‌بند هوشمند جدیدش به‌صورت ۲۴ ساعته SpO2 را رصد می‌کند؛ درحالی‌که در واقعیت این کار را باید به‌صورت دستی انجام دهید. احتمالا سنجش خودکار SpO2 در به‌روزرسانی‌های بعدی به مچ‌بند اضافه خواهد شد. در نظر داشته باشید که هر بار سنجش SpO2 حدود یک دقیقه زمان می‌برد و بین هر دو بار تست SpO2 باید نیم ساعت صبر کنید.

پس از بخش SpO2 به بخش Activity Records می‌رسیم که عملکردتان را در طول روز نشان می‌دهد؛ این‌که چند قدم راه رفته‌اید و چه مسافت یا زمانی را فعال بوده‌اید. قسمت بعدی یا Sleep، وضعیت خوابتان را نشان می‌دهد. برخلاف می بند 6 که برای پایش خواب باید به گوشی و اپلیکیشن شیائومی مراجعه کنید، هواوی بند 6 اطلاعات کامل مربوط به پایش خوابتان را روی مچ‌بند نشان می‌دهد؛ البته اگر به گوشی و اپلیکیشن Huawei Health مراجعه کنید، اطلاعات بیشتری را خواهید دید.

پس از بحث خواب، به بحث Stress می‌رسیم. اطلاعات کامل به سطح استرس شما در طول روز روی مچ‌بند نشان داده می‌شود؛ این‌که به‌طور نرمال چقدر استرس دارید و حداکثر به چه سطحی از استرس رسیده‌اید. بدین‌صورت می‌توانید ببینید که کلا روز پراسترسی داشته‌اید یا خیر.

موارد بعدی هم شامل تمرین تنفس عمیق، کنترل پخش‌کننده موسیقی گوشی، وضعیت آب‌وهوا و پیش‌بینی آب‌وهوا در روزهای آینده و یک سری ابزارهای ساده مثل چراغ‌قوه، تایمر، آلارم و غیره می‌شود.

هواوی بند 6 می‌تواند وضعیت دوره قاعدگی بانوان را هم رصد کرده و حتی نقش کنترل از راه دور را برای دوربین گوشی‌تان ایفا کند؛ البته استفاده از این دو قابلیت فقط در گوشی‌های هواوی با جدیدترین نسخه از رابط کاربری EMUI ممکن است.

جمع‌بندی

هواوی بند 6 یکی از کامل‌ترین مچ‌بندهای هوشمند بازار به‌حساب می‌آید که از نظر امکانات و قابلیت‌ها، حتی از برخی ساعت‌های هوشمند هم کامل‌تر است. امکان سنجش اشباع اکسیژن خون (SpO2) در شرایط همه‌گیری کرونا، قابلیت فوق‌العاده کاربردی و مفیدی محسوب می‌شود که در کمتر مچ‌بندی دیده می‌شود. نمایشگر بزرگ و باکیفیت، بدنه‌ای ضد آب، قابلیت رصد ۲۴ ساعته ضربان قلب و سطح استرس، پایش خواب و شارژدهی زیاد از مواردی محسوب می‌شود که بند 6 هواوی را به یکی از کامل‌ترین مچ‌بندهای هوشمند تبدیل می‌کند.

در سمت دیگر اگر بخواهیم به ایرادات هواوی بند ۶ هم اشاره کنیم باید پیش از هر چیز به محدود بودن امکانات آن برای گوشی‌های غیر از هواوی و آنر اشاره کنیم. مواردی مثل استفاده از مچ‌بند به‌عنوان کنترل از راه دور دوربین گوشی و رصد عادت ماهانه‌ی بانوان فقط در صورتی فعال می‌شود که مچ‌بند را به یکی از گوشی‌های جدید هواوی یا آنر با آخرین نسخه از رابط کاربری EMUI متصل کنید. به‌علاوه اگر پیش از این با مچ‌بند «آنر بند 6» کار کرده باشید، حتما می‌دانید که محدودیت‌هایی جدی برای شخصی‌سازی پوسته‌های ساعت برای کاربران ایرانی وجود دارد. نبود GPS داخلی و نداشتن امکان پاسخ دادن به پیغام‌ها و تماس‌ها هم باعث می‌شود تا برای هر کاری مجبور شوید گوشی را از جیبتان بیرون بیاورید. درنهایت باید به قیمت هواوی بند 6 هم اشاره کنیم که یک سروگردن از مچ‌بندهای رقیب مانند شیائومی می بند 6 گران‌تر است.

هواوی بند 6 یکی از کامل‌ترین مچ‌بندهای حال حاضر محسوب می‌شود. اگر مشکلی با قیمت زیاد این مچ‌بند ندارید، وجود حسگر SpO2 به‌تنهایی می‌تواند خرید آن را توجیه کنید؛ اما اگر نیازی به این حسگر نمی‌بینید و ترجیح می‌دهید که هزینه‌ی کمتری برای خرید مچ‌بند پرداخت کنید، شیائومی می بند 6 بهترین جایگزین خواهد بود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.