محمدرضا نظری

هلدینگ فناوری نگاه، قدم هشتم بانک کارآفرین است

محمدرضا نظری: نگاه می‌خواهد کوچک، تخصصی و چابک باشد. این هلدینگ به بازار بانک کارآفرین به‌عنوان بازار رشد نگاه می‌کند، اما آینده توسعه خود را در کل بازار صنعت بانکداری و مالی دنبال می‌کند. ما در نگاه می‌خواهیم به کمک بانک کارآفرین بزرگ شویم ولی آرام‌آرام از وابستگی‌مان خواهیم کاست و به سایر بازارها ورود می‌کنیم

محمدرضا نظری استاد دانشگاه و مدرس دوره‌های مدیریت استراتژیک و عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف است. او عضو کارگروه شبکه شرکت­‌های فناوری نانو ریاست جمهوری است و از سال ۹۹ معاونت توسعه کسب‌وکار هلدینگ فناوری نگاه را برعهده گرفته است. او در گفت‌وگویی به فلسفه تشکیل هلدینگ فناوری نگاه پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

به گزارش راه پرداخت، نظری در ابتدا به ماهیت ماموریت خود در هلدینگ نگاه پرداخت و گفت: «مأموریت من در نگاه کمک به شکل‌گیری یک هلدینگ به معنای واقعی کلمه است. برخی سازمان‌ها برای اینکه بتوانند در کسب‌وکارهایشان یک زنجیره‌ ارزش ایجاد کنند به‌نحوی که منجر به هم‌افزایی شود و علاوه بر صرفه تجاری به‌صرفه اقتصادی نیز برسند، اقدام به تشکیل هلدینگ می‌کنند. از دستاورد تشکیل یک هلدینگ‌ می‌توان به مدیریت هزینه‌ها، راهبری آسان‌تر امور، مشترک شدن بخش‌های ستادی، غیرمتمرکز شدن بخش صف، پرهیز از بزرگ شدن بیهوده سازمان، پیوند خوردن با مجموعه‌های کوچک و چابک، یکپارچه شدن حوزه پشتیبانی و متنوع شدن فعالیت‌ها اشاره کرد.»

نظری در خصوص سابقه تشکیل هلدینگ‌ها در ایران گفت: «ما استعداد خاصی در کپی‌برداری‌های اشتباهی داریم که اصولاً با فلسفه اصلی آن کار در تعارض است. هلدینگ‌ها در ایران بدل به گروه‌های صنعتی بسیار بزرگ با دپارتمان‌های متعدد شده‌اند که بهره‌وری پایینی دارند و تنها چیزی که در آنها به چشم نمی‌خورد چابکی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. در حالی که مهم‌ترین کارکرد یک هلدینگ حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه در راستای مستقل شدن آن‌ها است»

او افزود: «نگاه می‌خواهد کوچک، تخصصی و چابک باشد. این هلدینگ به بازار بانک کارآفرین به‌عنوان بازار رشد نگاه می‌کند، اما آینده توسعه خود را در کل بازار صنعت بانکداری و مالی دنبال می‌کند. ما در نگاه می‌خواهیم به کمک بانک کارآفرین بزرگ شویم ولی آرام‌آرام از وابستگی‌مان خواهیم کاست و به سایر بازارها ورود می‌کنیم. شرکت‌های زیرمجموعه در یک هلدینگ زمانی بالغ می‌شوند و به سودآوری می‌رسند که ضریب وابستگی‌شان به شرکت مادر کم شود.»

محمدرضا نظری در مورد حوزه‌های کسب‌وکاری هلدینگ فناوری نگاه نیز گفت: «ما در نگاه به‌عنوان هلدینگی که صد در صد مالکیت آن متعلق به بانک کارآفرین است در وهله نخست در پی پاسخگویی به نیازمندی‌های اکوسیستم گروه کارآفرین هستیم که شامل صرافی، لیزینگ، کارگزاری، بیمه و خود بانک است. به‌عبارت‌دیگر عرصه فین‌تک و پروژه‌هایی مربوط به آن اولویت نخست کسب‌وکاری ما است.»

او در ادامه تصریح کرد: «دومین اولویت ما سرویس دادن به مشتریان بانک است و می‌کوشیم درخواست‌های آن‌ها را مرتفع سازیم. نگاه بر فین‌تک متمرکز خواهد بود اما به سبب جهش‌های فناورانه در دنیا ناگزیر است به سایر حوزه‌های فناوری که با صنعت بانکداری و مالی گره خورده‌اند نیز ورود کند و ترجیحاً این کار را از طریق مشارکت با شرکت‌هایی که در این حوزه‌ها به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنند، انجام خواهد داد.»

نظری وجه تمایز هلدینگ فناوری نگاه را تمرکز بر چابکی و سرعت در انجام کارها دانست. او تأکید کرد: «نگاه می‌خواهد سرعت موجود در شرکت‌های کوچک را به یک بانک اضافه کند. بانک‌ها به سبب حساسیت کارهایشان و دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های متعددی که آن‌ها را محدود می‌کند، ریسک‌پذیر شده‌اند و این امر در حوزه کاری خودشان طبیعی است؛ اما در چنین شرایطی بانک‌ها از نوآوری رویگردان شده‌اند و از آن دلهره دارند.»

معاون توسعه کسب‌وکار هلدینگ فناوری نگاه گفت: «داستانی هست به نام «گام هشتم»، مربوط به بچه شیری در یک باغ وحش که طول قفسش هفت قدم است. روزی در قفس بازمی‌ماند و اما بچه شیر بعد از برداشتن قدم هفتم برمی‌گردد و قدم هشتم را برنمی‌دارد، به‌رغم آنکه در قفس باز است. هلدینگ فناوری نگاه قدم هشتم بانک کارآفرین است که از برداشتن آن قدم هراس ندارد. نگاه به دنبال عبور از محدودیت‌های سنتی و ذهنی حوزه فین‌تک است.»

نظری در خصوص پیش‌بینی‌ خود از جایگاه این مجموعه در اکوسیستم فین تک‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: «متغیرهای بیرونی و محیطی در ۱۴۰۰ فراوان‌اند و این کار پیش‌بینی را دشوار می‌کند، اما با توجه به موضوعات جذابی که نگاه به آن‌ها ورود کرده است و همچنین مدیران خبره‌ای که در نگاه دور هم جمع شده‌اند و از آنجا که ما در نگاه به دنبال خلق از عدم نیستیم و نمی‌خواهیم چرخ را از اول کشف کنیم بلکه به‌طورجدی در پی مشارکت‌های راهبردی هستیم، به نظر من در پایان ۱۴۰۰ همگان نام نگاه را در رده‌های بالای اکوسیستم هلدینگ‌های فناوری خواهند دید.»

نظری در پایان گفت: «بسیاری بر عصر جدید نامی گذاشته‌اند. از عصر «نانو» تا «بایو» و غیره، ولی به نظر من عصر پیش رو عصر co است.

Co-operation ، Co-Branding ، co-investment ، co-Venturing ، co- marketing co-Working و اگر یک واحد یا سازمان با سایرین همکاری، مشارکت و تعامل داشته باشد می‌تواند موفق شود در غیر این صورت شکستش حتمی است. ما در نگاه به‌طورجدی در پی مشارکت و تعامل با تمام بازیگران حوزه فین تک هستیم»

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.