آیا از اطلاعات کاربران در پلتفرم‌های داخلی «صیانت» می‌شود؟

روبیکا دخالت در ساخت شناسه کاربری بدون اطلاع افراد را تکذیب کرد

‌روبیکا در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد ساخت شناسه کاربری به نام افراد مختلف بدون اطلاع آنها، توسط اشخاص حقیقی صورت گرفته و «اجتناب‌ناپذیر است» این در حالی است که کاربران متعددی می‌گویند به نام آنها در پلتفرم روبیکا شناسه درست شده و حتی تیک آبی (نشانه اصل بودن آن شناسه) نیز دریافت کرده است.

به گزارش فاواپرس، در روزهای اخیر بسیاری از کاربران شناخته شده فضای مجازی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند اعلام کرده‌اند به نام آنها در پلتفرم روبیکا صفحات جعلی ساخته شده و تمامی محتوایی که آنها در پلتفرم‌های خارجی مانند یوتیوب، توییتر، اینستاگرام و … منتشر کرده‌اند، در این صفحه جعلی، کپی شده است. اما اکنون روبیکا می‌گوید ساخت شناسه کاربری (اکانت) به نام افراد مختلف، محدودیتی ندارد و اکانت‌هایی که جعلی خوانده می‌شوند، توسط افراد حقیقی ایجاده شده‌اند و روبیکا در ساخت آنها نقشی نداشته است.

روبیکا همچنین اعلام کرده است «سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان‌پذیر» نیست. این در حالی است که این پلتفرم پیشتر اعلام کرده بود کسانی که مدعی هستند اکانت جعلی به نام آنها ساخته شده، می‌توانند درخواست حذف آنها را ارائه دهند.

روبیکا چیست؟

روبیکا اپلیکیشنی است که شرکت توسعه کسب‌وکار توسکا آن را توسعه داده است. توسکا که در مهر ۹۶ ثبت رسمی شد، در فاصله کوتاهی با کد دستوری #۳ * و حضور پرحجم در تمامی برنامه‌های تلویزیونی و دریافت انحصار تبلیغات تلویزیونی به مدت ۳ سال، به شهرت رسید؛ اما با پایان این قرارداد و همچنین برخورد وزارت ارتباطات با کلاهبرداری‌هایی که با استفاده از خدمات ارزش افزوده (VAS) انجام می‌شد، توسکا نیز به سایه رفت؛ اما روبیکا همچنان در صحنه ماند.

براساس آگهی ثبت توسکا، سهامداران آن همراه اول، شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا و شرکت نقش اول کیفیت هستند که این دو شرکت نیز به صورت کامل به همراه اول تعلق دارند.

سال گذشته و همزمان با تعطیلی اجباری مدارس، توسعه پلتفرمی برای آموزش مجازی به صورت انحصاری به روبیکا سپرده شد که حاصل، اپلیکیشن شاد بود.

اکانت‌های جعلی

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران شناخته‌شده اینترنت از جمله برخی بازیگران و ورزشکاران اعلام کرده‌اند به نام آنها صفحات جعلی در روبیکا ساخته شده و تمامی محتوایی که آنها در صفحات دیگر منتشر کرده‌اند در این اکانت جعلی، کپی شده است. اما امروز (۲۵ مرداد) روبیکا در اطلاعیه‌ای رسمی، ساخت این اکانت‌ها را به کاربران حقیقی نسبت داد. این در حالی است که برخی اکانت‌های ساخته شده در روبیکا، تیک آبی (نشانه اصالت اکانت) دریافت کرده‌اند.

به هنگام مطرح شدن طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، موافقان این طرح عنوان می‌کردند که اگر پلتفرم‌های خارجی حقوق کاربران ایران را نقض کنند، امکان پیگیری موضوع وجود ندارد و به همین دلیل برخی کاربران در این روزها خواستار برخورد با روبیکا که یک پلتفرم داخلی است، شده‌اند.

براساس مواد ۶ و ۷ قانون جرایم رایانه‌ای اگر فردی داده‌های قابل استناد متقلبانه بسازد، مرتکب جعل رایانه‌ای شده است که مجازات این جرم یک تا پنج سال حبس یا جزای نقدی یا هر دو است.

با این حال روبیکا در بیانیه خود آورده است که «در تمامی شبکه‌های اجتماعی، بی‌شمار پیج و کانال‌، مشابه با عنوان یا شناسه افراد، توسط کاربران ایجاد می‌شود که این امر در پلتفرم روبیکا با بیش از ۴۷ میلیون کاربر یکتای رجیستر شده، وجود ۷.۶ میلیون کانال در پیام‌رسان روبیکس و ثبت بیش از ۹ میلیون صفحه در شبکه اجتماعی روبینو توسط کاربران اجتناب‌ناپذیر است.» این در حالی است که کاربران می‌گویند تنها برای آن دسته از کاربران زن اکانت جعلی ساخته شده که عکس با حجاب آنها در سایر حساب‌ها وجود دارد.

روبیکا همچنین در اطلاعیه خود حذف این اکانت‌های جعلی را ممکن ندانسته و عنوان کرده است: «سلب شناسه کاربری بدون کسب اجازه از مالک کانال یا صفحه امکان‌پذیر نمی‌باشد، لذا روبیکا از تمامی صاحب‌نظران این حوزه که راهکاری جهت بهبود فرآیند ثبت کانال و صفحات دارند دعوت به‌عمل می‌آورد پیشنهادات خود را به ایمیل support@rubika.ir ارسال نمایند.»

 

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.