مایکروسافت با استفاده از اتریوم جلو سرقت ویندوز و آفیس را خواهد گرفت

مایکروسافت قصد دارد با استفاده از فناوری بلاک‌چین و بر بستر اتریوم، از سرقت نرم‌افزارهایش جلوگیری کند.

به گزارش فاواپرس، سیستم عامل ویندوز و برنامه‌های آفیس همواره با سرقت نرم‌افزاری مواجه بوده‌اند؛ بنابراین، تعجبی ندارد مایکروسافت بخواهد اقدامی جدی در این زمینه انجام دهد.

در مقاله تازه بنیاد تحقیق مایکروسافت، این غول نرم‌افزاری با همکاری علی‌بابا و دانشگاه کارنگی ملون قصد دارد با استفاده از سیستمی مبتنی‌بر بلاک چین از سرقت نرم‌افزاری جلوگیری کند.

همان‌گونه که عنوان این تحقیق اشاره می‌کند، «آرگوس: سیستم مشوق و شفاف برای جلوگیری از فعالیت‌های ضدسرقت نرم‌افزاری»، سیستم جدید مایکروسافت بر شفافیت تکنولوژی بلاک چین استوار است. آرگوس مبتنی‌بر بلاک چین اتریوم است و تصمیم گرفته مکانیزمی مشوق و بدون نیاز به اعتماد ایجاد کند و در آن واحد، داده‌ها را به‌صورت ناشناس از گزارش‌کننده‌های سرقت نرم‌افزار جمع‌آوری کند.

در بخشی از این مقاله آمده است: «این امر را به‌عنوان مشکل سیستم توزیع‌شده می‌بینیم. هنگام اجرا، بر مجموعه‌ای از موانع گریزناپذیر غلبه خواهیم کرد و با وجود شفافیت کامل از امینت مطمئن خواهیم شد.»

آرگوس با استفاده از الگوریتم واترمارک پیگیری محتوای به‌سرقت‌رفته را تا منبع آن امکان‌پذیر می‌کند. در این روش که «گواه بر نشت (Proof of Leakage)» نیز نام‌گذاری شده است، هر گزارش نشت محتوا شامل فرایند مخفی‌سازی اطلاعات خواهد بود. از این طریق به‌جز گزارش‌دهنده، هیچ‌کس دیگری نمی‌تواند بدون داشتن واترمارک آن را کپی کند.

این سیستم با استفاده از تدابیر امنیتی از گزارش چندین‌باره‌ نشت به‌وسیله گزارش‌دهنده‌ای با نام‌های مستعار متفاوت جلوگیری خواهد کرد. درادامه مقاله ذکر شده است: «با امنیت و قابلیت عملی آرگوس امیدواریم فعالیت‌های ضدسرقت نرم‌افزار با تغییر رویکرد به سیستم مشوق‌ساز و شفاف به‌معنای واقعی کلمه اثربخش باشند.»

این مقاله با مدنظر قراردادن مشکل کارمزدهای شبکه اتریوم عنوان کرده است تیم سازنده آرگوس با چندین اقدام رمزنگاری را برای بهینه‌سازی انجام داده‌اند: «هزینه گزارش سرقت معادل ۱۴ تراکنش اتر روی شبکه عمومی اتریوم خواهد بود که درغیراین‌صورت، معادل هزاران تراکنش می‌بود.»

شرکت‌های نرم‌افزاری بابت حفاظت از دارای‌های معنوی خود بسیار نگران هستند و با سرقت نرم‌افزاری مقابله می‌کنند. طبق گزارش قبلی کوین تلگراف، شرکت هندی Tech Mahindra اخیرا پلتفرم قراردادها و حقوق معنوی مبتنی‌بر بلاک چین را روی پروتکل هایپرلجر فابریک منتشر کرده است که برای صنعت رسانه و سرگرمی استفاده می‌شود.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.