مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کسب و کار خرد را تعریف کرد

سقف تراکنش برای ای‌نماد بی‌ستاره ۵۰ میلیون تومان در ماه اعلام شد

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی کسب و کارهایی را که ماهانه کمتر از ۵۰ عدد تراکنش و مجموع مبلغ تراکنش‌های آنها کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد را کسب‌وکار خرد تعریف کرد.

به گزارش فاواپرس، کسب و کارهای خرد طبق اطلاعیه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و توافقی که میان این مرکز، بانک مرکزی و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صورت گرفته است اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی بی‌ستاره خواهند گرفت. «اینماد بی‌ستاره» فرآیند ساده شده نماد اعتماد الکترونیکی است و صرفا با احراز هویت و ثبت دامنه طراحی و پیاده‌سازی می‌شود.

طبق نامه‌ای که شاپرک نیمه تیرماه برای پرداخت‌یارها ارسال کرد، از مرداد ماه تمامی پذیرندگان پرداخت‌یاران پیش از دریافت درگاه پرداخت الکترونیکی باید اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کنند این نامه مورد اعتراض فعالان این حوزه قرار گرفت، چرا که به عقیده آنان این الزام نه تنها قانونی نیست بلکه موجب طولانی شدن روند شروع کسب و کار خواهد شد و امکان نوآوری و آغاز فعالیت‌های نوآورانه را خواهد گرفت.

در مقابل سیاستگذاران این حوزه معتقدند این اقدام طبق آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی صورت گرفته است و برای برطرف شدن دغدغه فعالان این حوزه و به منظور تسهیل در فرآیند صدور اینماد و همچنین ساده‌تر کردن آن برای کسب و کارهای خرد و کوچک پیشنهاد صدور اینماد بی‌ستاره را ارائه کرده‌اند.

طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هزینه صدور اینماد بی‌ستاره سالانه ۵۰ هزارتومان پیش‌بینی شده است که این مبلغ کمتر از یک سوم تعرفه نماد ستاره دار است.

فعالان این حوزه بارها اعلام کرده‌اند که الزام به دریافت کدرهگیری مالیاتی از سویی و همچنین الزام کسب و کارهای خرد به دریافت اینماد موجب می‌شود که کسب و کارها علاقه خود را به فعالیت شفاف از دست بدهند و به‌جای استفاده از روش‌های غیرشفاف‌تر نظیر کارت به کارت کردن حرکت کنند. حال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیشنهاد کرده است تا پس از دریافت اینماد و با توچه به الزام کدرهگیری مالیاتی برای دریافت درگاه پرداخت دریافت کدرهگیری مالیاتی بدون نیاز به مراجعه یا ورود اطلاعات جدید به صورت برخط قابل انجام است. در اصل در صورت دریافت اینماد، کد رهگیری مالیاتی به صورت خودکار برای افراد صادر خواهد شد.
هر چند به نظر می‌رسد که توافق صورت گرفته و راهکار ارائه شده از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موجب تسهیل فرایند کاری کسب و کارها خواهد شد اما با این وجود فعالان این حوزه با این طرح موافق نیستند و از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به دلیل امضای این توافق انتقاد کرده‌اند با این وجود رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در جلسه‌ای اعلام کرد که هدف این سازمان به هیچ‌وجه اجباری کردن دریافت اینماد برای کسب‌وکارها نیست و تنها قصد تسهیل‌گری دریافت این مجوز برای کسب‌وکارها را دارد.

طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش‌های شخص صاحب امتیاز کسب و کار خرد طی یک ماه از محدودیت‌های تعیین شده بیشتر شود، این کسب و کارها موظفند ظرف ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل به اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌دار اقدام کنند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.