شروع فاز اول گرانی دامنه دات کام از ۱۰ شهریور

دامنه «com.» پس از ۹ سال گران می‌شود

دامنه اینترنتی com. روز دهم شهریور امسال (۱ سپتامبر ۲۰۲۱) بعد از ۹ سال ثبات، گران خواهد شد. زمزمه‌های این اتفاق از اوایل سال ۲۰۲۰ در خبرها شنیده می‌شد تا اینکه بالاخره روز یکم سپتامبر، شروع فاز اول برنامه شرکت وریساین Verisign برای افزایش قیمت دامنه اینترنتی دات کام کلید می‌خورد. افزایش قیمتی که تا سال ۲۰۲۹ ادامه خواهد داشت.

به گزارش فاواپرس، شرکت رجیستری وریساین Verisgn که در ویرجینیا آمریکا مستقر است امتیاز انحصاری فروش عمده دامنه اینتنرنتی com. در جهان را داراست. دامنه دات کام از سال ۲۰۱۲ به قیمت ۷ دلار و ۸۵ سنت به فروش می‌رسد. اما بنا بر توافق این شرکت با ICANN و وزارت بازرگانی آمریکا، امکان افزایش قیمت فروش این دامنه برای وریساین فراهم شد.

برنامه افزایش قیمت وریساین برنامه‌ای تقریبا بلند مدت است. طبق این طرح، قیمت فروش دامنه اینترنتی دات کام از امسال تا سال ۲۰۲۳ هر سال به میزان ۷ درصد افزایش خواهد یافت؛ سپس در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بدون تغییر باقی می‌ماند و بعد از آن نیز از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۹ به مدت ۴ سال و سالیانه ۷ درصد به آن افزوده می‌شود. بنابراین روز یکم سپتامبر قیمت ثبت دامنه دات کام از ۷/۸۵ دلار به ۸/۳۹ دلار خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۳ رقم ۱۰/۲۹ دلار را به ثبت می‌رساند.

گزارش‌های وریساین نشان می‌دهند این شرکت در سال ۲۰۲۰، درآمدی بالغ بر یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار به ثبت رسانده و مبلغ خالص درآمدهای آن نیز ۸۱۵ میلیون دلار طی سال گذشته میلادی بوده است. حال با این افزایش قیمت،‌ وریساین در پی جهش درآمدی ۸۰۰ میلیون دلاری تا پایان سال ۲۰۲۹ است.

 

برنامه افزایش نرخ دامنه دات کام تا سال ۲۰۲۹
برنامه افزایش نرخ دامنه دات کام تا سال ۲۰۲۹

ICANN، متهم اصلی گرانی

ICAAN مخفف عبارت Internet Corporation Assigned Names And Numbers‌ به معنی «موسسه اینترنتی برای اسم‌ها و شماره‌های ثبت‌شده» است. این موسسه، نهادی غیرانتفاعی مستقر در کالیفرنیا آمریکا است و وظایف مختلفی از جمله کنترل سیستم ثبت‌نام دامنه‌های اینترنتی را به عهده دارد. تاسیس این نهاد به سال ۱۹۹۸ میلادی باز می‌گردد.

در مورد صدور این مجوز از سوی ICAAN انتقاداتی به این نهاد وارد شده است. از جمله اینکه یک نهاد غیرانتفاعی حق ندارد برای افزایش سود یک شرکت تجاری مجوزی صادر کند. البته ICAAN مسئولیت افزایش قیمت دامنه اینترنتی دات کام را نمی‌‌پذیرد و توافق وریساین با وزارت بازرگانی و وزارت دادگستری ایالات متحده را ضامن این افزایش قیمت می‌داند. ادعای ICAAN خالی از اعتبار نیست زیرا با مخالفت نهادهای بالادستی‌تر مانند وزارتخانه‌های مربوطه، این گرانی عملا امکان‌پذیر نبود.

قیمت دامنه در ایران

در حال حاضر و یک روز قبل از افزایش نرخ فروش دامنه دات کام توسط Verisign، قیمت خرید دامنه com. در ایران، برای یک سال ارقامی از ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۳۰ هزار تومان را در برمی‌گیرد. هر چند امکان خرید دامنه تا ۱۰ سال نیز وجود دارد.

دامنه ir. که دامنه بومی ایران است نسبت به دامنه دات کام ارزان‌تر است. این دامنه در بازه قیمتی ۱۶ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان برای یک سال به فروش می‌رسد.

همچنین از دامنه‌های محبوب دیگر می‌توان به net. و org. اشاره کرد قیمتی در حدود ۴۰۰ هزار تومان برای یک سال دارند.

تعداد دامنه‌های اینترنتی در جهان

تا پایان ربع نخست سال ۲۰۲۱ تعداد ۳۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دامنه اینترنتی در جهان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار عددی را نشان می‌دهد. محققان دانشگاه MIT، ارزش بازار جهانی دامنه‌های اینترنتی را ۸ میلیارد دلار در سال تخمین زده‌‌اند.

طبق اعلام وریساین، دامنه com. تقریبا با ۱۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نام دامنه، tk. با ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار و cn. با ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار، محبوب‌ترین دامنه‌های اینترنتی در سراسر جهان تا پایان مارس ۲۰۲۱ هستند.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.