مرکز تحقیق و توسعه همراه اول رویداد جایزه سال هوشمندسازی را برگزار می‌کند

مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با هدف یافتن راه‌کارهایی برای حل برخی از بزرگترین چالش‌های اجتماعی و زیست محیطی کشور، رویداد جایزه هوشمندسازی را برگزار می‌کند.

به گزارش فاواپرس، وحید شاه‌منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در نشست خبری این رویداد اعلام کرد مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با کمک و حمایت فروم اینترنت اشیاء ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت حرکت اول رویداد جایزه هوشمندسازی را برگزار می‌کند که در آن راهکارهایی برای برخی از مشکلات شهرداری تهران و شرکت توانیر، ارائه خواهد شد.

به گفته او شعار اولین دوره رویداد هوشمندسازی «ایده‌‌های نو برای معضلات قدیمی» انتخاب شده و مرکز R&D همراه اول با برگزاری آن به دنبال یافتن راهکارهای فناورانه برای معضلات کلیدی کشور است.

شناسایی و ارائه دقیق چالش‌های کلان اجتماعی و زیست محیطی کشور، ترویج اهمیت استفاده از راهکار‌های فناورانه به ویژه مبتنی بر شبکه‌های ارتباطی برای حل معضلات ملی و تحریک تقاضا برای استفاده از خدمات هوشمندسازی در اجرای پروژه‌های بزرگ در سطح کلان کشور از اهداف این رویداد عنوان شده است.

رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اعلام کرد در جلساتی که با بخش‌های مختلف شهرداری تهران و شرکت توانیر داشته‌اند، مشکلات این نهادها شناسایی و در ۱۰ حوزه دسته‌بندی شده‌اند که عبارتنداز: «کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، مراقبت‌های بهداشتی-درمانی بهینه در زمان کرونا، بهینه‌سازی توزیع محصولات کشاورزی، کاهش معضل کمبود منابع آبی، کاهش خسارات تصادفات جاده‌ای، مبارزه با قاچاق، مدیریت و کنترل ترافیک کلانشهرها، مدیریت مصرف سوخت، مدیریت مصرف انرژی (برق و گاز) و کاهش هزینه نهاده‌های تولید در کشاورزی».

به گفته شاه‌منصوری، شرکت‌های فناور که راه‌کارهایی در این زمینه‌ها دارند می‌توانند تا ۱۵ شهریورماه پروپوزال خود را به مرکز تحقیق و توسعه همراه اول ارائه کنند و پس از آن مرحله ارزیابی طرح‌های ارائه شده آغاز خواهد شد. او ابراز امیدواری کرد نتیجه نهایی این بررسی‌ها در جریان نمایشگاه تلکام امسال اعلام شود و اگر به هر دلیلی برگزاری این نمایشگاه به تعویق بیفتند، در پایان آبان‌ماه برندگان اعلام خواهند شد.

او افزود: «تاکنون ۷۱ شرکت برای حضور در این رویداد ثبت نام کرده‌اند و ما پس از ارزیابی اولیه، با تیم‌هایی که به نیمه نهایی برسند یک پیوست حقوقی را امضا می‌کنیم که ملزم باشند ایده متعلق به خودشان باشد و اگر اتفاقی افتاد عواقب آن را به عهده بگیرند و پروپوزال جامع‌تری را ارسال کنند، بنابراین برای هر ۱۰ موضوع ۱۰ کارگروه علمی و تخصصی با فعالین حوزه ICT و اساتید دانشگاهی و نمایندگانی از همراه اول، نمایندگانی از فروم اینترنت اشیاء و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشکیل شده و تیم‌ها را پس از ارزیابی انتخاب می‌کنیم.»

شاه‌منصوری اعلام کرد از شرکت‌هایی که بتوانند به مرحله نیمه‌نهایی راه یابند تقدیر خواهد شد و در هر حوزه، برنده نهایی وارد فاز عقد قرارداد و اجرایی کردن طرح می‌شود.

به گفته او با توجه به این‌که در برخی از حوزه‌ها تاکنون شرکت‌های کمی حضور یافته‌اند، انتظار نمی‌رود در سال اول بتوان برای همه چالش‌های مطرح شده راه حلی ارائه کرد و اگر برای ۵ حوزه نیز بتوان راهکاری ارائه داد، مناسب است و بقیه موارد به سال‌های آینده موکول خواهند شد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.