شورای رقابت با افزایش تعرفه تلفن ثابت موافقت کرد

شورای رقابت با افزایش تعرفه تلفن ثابت موافقت کرد. این موافقت به شرطی است که مخابرات ایران با استقرار سامانه حسابداری، قیمت تمام شده سرویس تلفن ثابت را در اختیار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دهد. همچنین اگر این افزایش تعرفه منجر به سود شود، رقم حاصله باید صرفا برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقا فناوری در شبکه مخابرات هزینه شود.

به گزارش فاواپرس، مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران امروز (۱۴ شهریور ۱۴۰۰) برگزار شد که دستور جلسه آن اتخاذ تصمیم در خصوص دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت بود. در این جلسه سهامداران مخابرات، مصوب کردند سود حاصل از افزایش تعرفه تلفن ثابت، صرفا برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقا فناوری در شبکه این شرکت هزینه شود. این موضوع به درخواست شورای رقابت و پس از رایزنی‌های فراوان میان این شورا و شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مجمع مخابرات به تصویب رسید و می‌تواند مقدمه‌ای برای افزایش تعرفه تلفن ثابت و پایان زیان‌دهی مخابرات از این محل باشد.شرکت مخابرات ایران می‌گوید ثابت ماندن تعرفه تلفن ثابت در سال‌های اخیر باعث شده است این شرکت نتواند توسعه و به روزرسانی شبکه خود را انجام دهد. این در حالی است که وزارت ارتباطات در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بارها اعلام کرده بود اگر مخابرات، افزایش تعرفه‌ها را صرف توسعه شبکه کند، با این کار موافقت خواهد کرد. در همین حال ابطال مصوبات مربوط به آبونمان، رندآپ و حداقل کارکرد، درآمد مخابرات بیش از پیش کاهش یافت و در نهایت مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در گفت‌وگویی اعلام کرد این شرکت برای اولین‌بار در دوران فعالیت خود، زیان‌ده شده است.

در جلسه مجمع امروز، نادر صابری‌وند معاون حقوقی، تنظیم مقررات و امور مجلس شرکت مخابرات اعلام کرد جلسات کارشناسی و مدیریتی با شورای رقابت و سازمان تنظیم مقررات از مهر ۹۹ در نهایت منجر به صدور مصوبه ۴۶۶ شورای رقابت در ۱۰ خرداد امسال شده است که براساس آن فرمول جدیدی برای افزایش تعرفه‌های شرکت مخابرات تعریف شده است.

صابری‌وند گفت: «در این مصوبه تکالیفی برعهده شرکت مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گذاشته شده است که بر این اساس، سازمان باید اعداد تعرفه جدید را مشخص کرده و به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برساند.»

او درباره تکالیف شرکت مخابرات نیز گفت: «براساس بند ۳ این مصوبه، شرکت مخابرات باید نظام حسابداری جدیدی تعریف کند که براساس آن قیمت تمام شده تلفن ثابت مشخص شود و به تایید شورای رقابت و سازمان تنظیم مقررات برسد. در بند ۴ نیز آمده است که شرکت مخابرات باید سود حاصل از افزایش تعرفه‌ها را صرفا برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقا فناوری هزینه کند.»

معاون حقوقی مخابرات در این جلسه اعلام کرد برای محاسبه هزینه تمام شده سرویس، از فرمول ارائه شده ITU (اتحادیه بین‌المللی مخابرات) استفاده می‌شود و این موضوع با موافقت شفاهی سازمان تنظیم مقررات، همراه شده است.

در این جلسه مصوب شد سود حاصل از افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتقا فناوری‌های نوین هزینه شود و راهکارهای اجرایی این مصوبه نیز با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تصویب هیات مدیره شرکت مخابرات ایران برسد. مصوبه شورای رقابت در شرایطی اعلام عمومی شده است که در خرداد ماه امسال و زمانی که ابراهیم محمودزاده، رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران از توافق میان شورای رقابت و رگولاتوری برای افزایش تعرفه‌های مخابرات خبر داده بود، رگولاتوری این موضوع را تکذیب کرد.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.