چطور اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذاریم

بسیاری از ما در شبکه‌های اجتماعی حضور داریم و برای مسائل مختلف زندگی روزمره از کار گرفته تا سرگرمی از آن استفاده می‌کنیم. همه‌گیری کرونا هر چند حضور افراد را در خیابان‌های شهر کم کرد اما در مقابل موجب حضور پررنگ‌تر آنان در فضای مجازی شد. همین امر به نظر می‌رسد، موجب افزایش اعتیاد به اینترنت شده است. روانشناسان برآورد کرده‌اند ۵ تا ۱۰ درصد از مردم آمریکا معتاد شبکه‌های اجتماعی هستند. مطالعه‌هایی که روی شبکه‌های اجتماعی در دوران پاندمی انجام شده نشان‌دهنده رابطه استفاده بیش از حد شبکه اجتماعی در دوران پاندمی و افزایش مشکلات در سلامت ذهن هستند.

همین موضوع باعث شده تا بسیاری به دنبال کاهش وابستگی و مقابله با این اعتیاد باشند یا تلاش کنند زمان خود برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مدیریت کنند، برای این امر ۷ راهکار پیشنهاد شده است که هر کدام می‌توانند نقس بسزایی در کنترل مراجعه به شبکه‌ها اجتماعی ایفا کنند.

هشدارها را خاموش کنید

اگر می‌خواهید کمتر به سراغ به شبکه‌های اجتماعی بروید باید عواملی که شما را سمت آن می‌کشاند را کاهش دهید. یکی از این عوامل همان هشدار‌ها یا پیام‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. هشدارها دائما شما را به یاد جهان آنلاین می‌اندازند و همین چک کردن ساده شاید به چند ساعت اتلاف وقت در آنها منتهی شود. پس هشدارها را حداقل در مواقع غیرضروری خاموش کنید. تازه اینکه هربار که پس از چند ساعت به سراغ گوشی بروید پیام‌های بیشتری دارید و زمانتان مفیدتر مصرف می‌شود.

برای خودتان محدودیت بگذارید

زمانی را مثلا «نیم ساعت در روز» برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گشت و گذار در آنها مشخص کنید. سپس تایمری را روی گوشی یا ساعت خود تنظیم کنید و به این طریق فعالیت خود را محدودتر کنید. تعهد به این برنامه بسیار مهم است و پس از برنامه‌ریزی باید به آن متعهد باشید. اراده شما در این آزمون محک می‌خورد اما نتیجه نهایی ارزشش را دارد.

سرگرمی جدید پیدا کنید

حالا که زمان شبکه اجتماعی را محدود کردید احتمالا وقت آزاد بیشتری دارید و باید فکری به حال این وقت آزاد بکنید. در این زمان آزاد یک مهارت تازه بیاموزید یا به کاری که همیشه می‌خواستید انجام دهید اما زمان را نداشتید بپردازید.

برای دوستان و خانواده وقت بگذارید

به جای اینکه از طریق پست‌های شبکه‌های اجتماعی با دوستان و خانواده در ارتباط باشید سعی کنید آنها را ببنید یا با آنها تماس بگیرد. حتی اگر امکان ملاقات حضوری ندارید بازهم راهی بجز استوری‌های اینستاگرامی هست. تماس تصویری یا صوتی جایگزین بهتری است و باعث می‌شود واقعا با آنها ارتباط داشته باشید.

هنگام خواب گوشی را کنار بگذارید

گوشی‌های هوشمند برنامه خواب خیلی‌ها را مختل کرده‌اند. موسسه تحقیقاتی HMC در مطالعه‌ای به همراه سازمان آگاهی دیجیتال انگلستان (DAUK)، دریافته است که ۴۵ درصد از مردم به جای خواب به سراغ گوشی همراه رفته و در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند.

برای حل این مشکل وقتی هنگامی که آماده خواب می‌شوید گوشی خود را در جایی دو از دسترستان است قرار دهید؛ با این کار کمتر وسوسه می‌شوید و به جای بالا و پایین کردن شبکه‌های اجتماعی به خواب فکر می‌کنید. احتمال اینکه از رخت خواب بلند شوید و به سراغ گوشی بروید خیلی کمتر از زمانی است که گوشی درست کنار شما باشد.

گوشی را از رویه صبح خود حذف کنید

وقتی از خواب بیدار شدید سریع به سراغ گوشی نروید. خیلی از ما‌ها اولین کاری که پس از بیدار شدن می‌کنیم چک کردن گوشی همراه است. از این کار جدا دوری کنید! این کار نه تنها باعث وابستگی ناسالم شما به گوشی همراه می‌شود بلکه زمانی که ذهن شما هنوز آماده نیست، اطلاعات زیادی را در اختیارش می‌گذارید که بسیار مضر است. حداقل تا پس از صبحانه و آغاز روز سعی کنید به گوشی دست نزنید. نگران نباشید اتفاق خاصی نمی‌افتد.

اپلیکیشن‌های بی کاربرد را حذف کنید

متخصصان می‌گویند که یکی از بهترین کارها برای کاهش وابستگی به گوشی، حذف اپلیکیشن‌های بی‌کاربرد است. توییتر را ماهی یک بار چک می‌کنید؟ پس آنرا از گوشی خود حذف کنید. با حذف این اپلیکیشن دیگر هشداری وجود ندارد که شما به استفاده از آن وسوسه کند و وقت شما را بگیرد. اگر هم گاهی واقعا به آن نیاز داشتید یک مدت کوتاه آنرا نصب کنید یا از کامپیوتر استفاده کنید.

با استفاده از راهکارهایی که گفتیم می‌توانید نقش شبکه اجتماعی را در زندگی خود کمتر کنید. وقتی از زمان آنلاین بودن و هدر رفتن وقت در شبکه اجتماعی بکاهید تازه می‌فهمید که چقدر زمان اضافی دارید و ذهنتان آرام‌تر است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.