معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد

اکوسیستم قمار در ایران 60 درصد کوچک شد

همکاری مشترک میان بانک مرکزی، قوه قضائیه و پلیس فتا موجب شده است زیست‌بوم قمار و شرط‌‌بندی در ایران ۶۰ درصد کوچک شود. این اقدامات طبق اعلام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی به صورت مشخص در سه بخش هوشمندی در نظارت، همکاری مشترک با دستگاه‌های درگیر با موضوع و اقدامات آگاهی رسانی تشویقی و تنبیهی در این حوزه صورت گرفته است.

به گزارش فاواپرس، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد با اقداماتی که صورت گرفته کسی که قمار می‌کند باید بداند به صورت مستقیم تحت رصد هوشمند ما قرار دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی می‌شود.

او با اشاره به مجموعه اقدامات هوشمندسازی که انجام گرفته است گفت: «هم‌اکنون پایگاه‌های داده‌ای در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و با استفاده از هوش‌مصنوعی در شبکه امکان شناسایی خلافکاران به سادگی فراهم است. طبق گفته او قماربازان به سادگی شناسایی می‌شوند و برای کسانی‌که به صورت موردی قمار کرده‌اند پیامک اخطار و برای کسانی‌که بیشتر قمار کرده‌اند پیامک هشدار ارسال می‌شود. او دلیل این اقدام را آگاهی رساندن به مردم عنوان کرد که آنان باید از تبعات فعالیتشان آگاه باشند و بدانند که عملشان چه نتایج و بازخوردهایی خواهد داشت.»

طبق گفته محرمیان ۷۵ درصد کسانی که پیامک هشدار یا اخطار برای انجام قمار را دریافت کرده‌اند دیگر سراغ قمار نرفته‌اند و آن را تکرار نکرده‌اند.

او یکی دیگر از اقدامات موثر در این زمینه را مشارکت جدی با سایر بخش‌های درگیر با موضوع قمار و شرط‌بندی عنوان کرد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبر از ایجاد یک سامانه هوشمند میان بانک مرکزی و پلیس فتا داد که از طریق آن علاوه بر اینکه عمل خلافکارانه قمار شناسایی می‌شود تراکنش خلاف با اطلاعات تکمیلی آن به صورت آنلاین و برخط برای پلیس فتا و دستگاه قضا ارسال می‌شود و قاضی به صورت خاص برای آن حکم صادر می‌کند . از همین روست که فاصله میان شناسایی یک تراکنش قمار تا مسدودسازی آن و توقف آن به ۳ ساعت کاهش یافته است.

او تاکید کرد: «هم‌اکنون ۲۰ هزار کارت بانکی اجاره‌ای شناسایی شده‌اند، این کارت‌های اجاره‌‌ای عمدتا از سوی قمارخانه‌داران استفاده می‌‌شده‌اند و تمامی این کارت‌ها مسدود شده‌اند.»

همکاری میان‌بخشی میان بانک مرکزی و ضابطان قضایی موجب شده تا علاوه بر اینکه امکان شناسایی متخلفان در شبکه بانکی فراهم شود امکان اقدام قضایی در برابر آنان نیز صورت گیرد و از سویی الزامات مورد نیاز شبکه بانکی برای کشف تقلب و مدیریت مخاطرات با سرعت بیشتری تدوین و ابلاغ شود.

او با اشاره به مواد قانون جزا برای مبارزه با قمار گفت: «مواد ۵۰۵ تا ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی به صورت مستقیم به موضوع قمار و مجازات‌های آن می‌پردازد اما با توجه به تغییراتی که در این فضا و مدل قمار صورت گرفته است این قوانین نیز نیازمند بازنگری هستند و هم‌اکنون کمیسیون قضایی مجلس در حال بازنگری در این قوانین هستند و امیدواریم با توجه به تغییراتی که در این قوانین اعمال خواهد شد همانطور که رصد و پایش تراکنش‌های مربوط به قمار به صورت هوشمند صورت می‌گیرد، بررسی آن و صدور حکم قضایی نیز به همین صورت پیش رود و دیگر برای بررسی این موارد نیاز به تشکیل پرونده مجزای قضایی نباشد.»

محرمیان با اشاره به پیشینه فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص مبارزه با پدیده قمار در بانک مرکزی گفت: «در سال ۹۸ زمانی‌که اولین اقدامات در این زمینه صورت گرفت، تعداد زیادی از تراکنش‌های قمار از درگاه‌های اینترنتی صورت می‌گرفت اما زمانی‌که شرکت‌های پی‌اس‌پی که اقدامی برای شناسایی تراکنش‌های قمار انجام نمی‌دادند جریمه شدند به تدریج این فرایند کمرنگ شد و در شرایط فعلی می‌توان گفت که دیگر از طریق درگاه‌های اینترنتی انتقال وجه مربوط به قمار صورت نمی‌گیرد. بسیاری از تراکنش‌های قمار پیش از اینکه از سوی ما شناسایی شود از سوی شرکت‌ها شناسایی می‌شود و مسدود می‌شوند.»

او اعلام کرد که تا کنون ۱۱ هزار درگاه پرداخت اینترنتی مسدود شده‌اند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: در شرایط فعلی اقدامات صورت گرفته روی پرداخت‌سازها متمرکز شده است و آنان ملزم به اجرای مصوبات و الزاماتی شده‌اند که مانع انتقال وجه از طریق کارت به کارت برای قمار شوند.

روز گذشته مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز اعلام کرد در حال حاضر دست‌اندرکاران سایت‌های قمار و شرط‌بندی به‌جای پوز، عمدتا تراکنش‌های مالی را به صورت کارت به کارت انجام می‌دهند.

محرمیان در پاسخ به این سوال که به صورت خاص پرداخت‌سازها باید چه تغییراتی را در زیرمجموعه خود اعمال کنند گفت: «آنان ملزم به شناسایی کامل مشتریان خود هستند از سویی باید سازوکارهای شناسایی تراکنش‌های مشکوک را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کنند و اگر در این زمینه اقدامی صورت نگیرد و تراکنش‌ها را نتوانند شناسایی کنند جریمه خواهند شد.»

او تاکید کرد که برای این منظور باید تغییراتی در اپلیکیشن‌های خود اعمال کنند و مدل تجاری خود را تغییر دهند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که پیاده‌سازی سامانه پل چه نقشی در کنترل تراکنش‌های مشکوک خواهد داشت گفت: «هر چند که سامان پل ( سامانه پرداخت لحظه‌ای) می‌تواند برخی از ریسک‌ها را کاهش دهد اما باید توجه داشت که با پیاده‌سازی آن سامانه نیز باید تمامی مواردی که در شرایط فعلی در حال اجرای آن هستیم در نظر گرفته شود.»

محرمیان در پاسخ به این سوال که چرا برخی از حساب‌ها روی برخی از اپلیکیشن‌های پرداخت مسدود است و روی برخی دیگر باز و امکان واریز وجه روی آنها وجود دارد گفت: « در شرایط فعلی ۲۰ هزار کارت در حالت پذیرندگی مسدود شده‌اند یعنی اگر هر تراکنشی به حساب آنها صورت گیرد باز می‌گردد ، اما جدا از این اقدامات هر کدام از بانک‌ها نیز سامانه‌های کشف تقلب خود را به صورت مجزا راه‌اندازی کرده‌اند که در حال رصد و بررسی مشتریان خود هستند، ممکن است بانک‌ها در شبکه‌های داخلی خود تراکنش‌های مشکوک را شناسایی کنند و آن را مسدود کنند در این صورت روی یک اپ خاص مسدود می‌شود اما آنان ملزم هستند که این اطلاعات را در کوتاهترین زمان در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.»

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.