وزیر ارتباطات: خبرهای خوش فضایی در راه است

روز گذشته (۲ مهر ماه) و به بهانه بازگشایی مدارس وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دبیرستان فرزانگان ۲ سخنرانی کرد و ضمن اشاره به کمک‌ها سامانه شاد به مدارس، اعلام کرد که به‌زودی خبرهای خوش فضایی منتشر خواهد شد.

به گزارش فاواپرس، براساس اعلام آموزش و پرورش با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی، آموزش در مدارس کشور درحال‌حاضر به صورت مجازی برگزار می‌شود تا بتدریج با بهتر شرایط بیماری در کشور و تکمیل فرایند واکسیناسیون عمومی، شرایط آموزش حضوری در مدارس و مراکز آموزشی فراهم شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بازگشایی مدارس که به صورت زنده از سامانه شاد هم پخش می‌شد اعلام کرد: فضای مجازی فرصت‌های بی‌نظیری را برای بشر خلق کرده که تا پیش از این کسی تصورش را هم نمی‌کرد. اما در کنار این باید به چالش‌های این حوزه نیز توجه کرد.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در ادامه گفت: «امروز به نمایندگی از هیات دولت آمدم که بگویم که شما سرمایه‌های این کشور هستید و چشم امید ما به شما دانش‌آموزان است که با تلاش و کوشش، آینده‌ای که متعلق به شما است را بسازید. درحال‌حاضر افراد زیادی با مجاهدت شبانه روزی در تلاش هستند تا کشورمان را به بهتر از آن چیزی که هست تبدیل کنند. ما دانشمندانی توانمند در تمام عرصه‌ها داریم.» او به حوزه پروسر صدای ارسال ماهواره به فضا در چند سال گذشته اشاره کرد و خبر از اتفاق‌ها خوب در این حوزه را داد.

وزیر ارتباطات در این مورد گفت: ما در حوزه پرتاب ماهواره به فضا به نتایج خوبی دست یافته‌ایم. به عنوان کسی که متولی حوزه فضایی کشور است قول می‌دهم به‌زودی خبرهای خوشی در اینباره به گوش خواهد رسید. اخباری که حاصل تلاش جوانان کشور است که زمانی پشت همین میز و نیمکت‌ها، نشستند و به دانشمندانی فرزانه تبدیل شدند.

به گفته او فضای مجازی فرصت‌های بی‌نظیری را برای بشر خلق کرده که تا پیش از این کسی تصورش را هم نمی‌کرد. اگر ۲۰ سال قبل به کسی اعلام می‌کردی چنین امکانی وجود دارد که مثلا آموزش به شکل مجازی پیش برود، کسی باور نمی‌کرد؛ اما رشد و پیشرفت این فناوری بسیار شگرف است. او در مورد زیرساخت‌هایی که در چندسال گذشته به کمک فضای جازی ایجاد شده است گفت:‌ «شاید زمستان سال ۹۸ که کرونا شیوع پیدا کرد، کسی تصور نمی‌کرد جوانان مملکت بتوانند آستین بالا بزنند و زیرساختی را مهیا کنند که آموزش لحظه‌ای تعطیل نشود.»

وزیر ارتباطات به مشکلات شاد هم اشاره کرد و ادامه داد: «من هم ۳ بچه مدرسه‌ای در خانه دارم و متوجه مشکلات شبکه دانش آموزی شاد هستم. هر سیستمی در بدو آغاز مشکلاتی دارد؛ اما این که توانستیم به سرعت زیرساخت‌ها را برای آموزش مهیا کنیم تا مدرسه تعطیل نشود و بچه ها بتوانند سیر آموزش خود را دنبال کنند، جای قدردانی دارد. سامانه شاد فرصتی را فراهم کرد تا بتوانیم مسیر آموزش را دنبال کنیم.»

زارع‌پور افزود:«در کنار این همه فرصت، فضای مجازی چالش‌ها و مشکلاتی دارد که اگر حواس‌مان به آن‌ها نباشد ممکن است آسیب‌هایش دامن‌گیر شود. یکی از آن‌ها ایجاد مشغولیت‌های کاذب است که این زمان زیادی را از افراد می‌گیرد. فضای مجازی آفت‌هایی مانند فردگرایی دارد که باعث می‌‌شود افراد از جامعه دور شوند و مهارت‌های اجتماعی‌شان توسعه پیدا نکند، باید سعی کرد از آفت‌های فضای مجازی محفوظ باشیم.»

طبق اظهارات او، نظام تعلیم و تربیت کشور باید مسیر دستیابی دانش آموزان به اهداف بالا در زندگی را تسهیل کند: «کمک کند که دانش‌آموزان اهداف عالی و آرمانی داشته باشند و مسیر دستیابی به اهداف را مهیا کند. این فرصت نوجوانی که در اختیار شما است به سرعت می‌گذرد.«

وزیر ارتباطات در پایان خاطر نشان کرد: «محور زندگی نباید صرفا بر پایه درس خواندن باشد، باید سعی کرد در این زمان به خودسازی رسید. فرصت نوجوانی هیچگاه تکرار نمی‌شود و باید سعی کنید تا زمان باقی است خودتان را در تمام ابعاد برای آینده بهتر مهیا کنید.» او همچنین سخنان خود را با سوالی از دانش‌آموزان به پایان برد و اعلام کرد که هر دانش‌آموزی بهترین جواب به این سؤال را بدهد جایزه‌ای به او تعلق خواهد گرفت. سؤال زارع‌پور از دانش‌آموزان دبیرستان فرزانگان این بود که چالش‌ها و فرصت‌های فضای مجازی چیست و چکونه نباید دچار آفت‌های آن شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.