دلیل اختلال در اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک چیست؟

در رابطه با اختلال امروز در اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک، طبق گفته یکی از مهندسان فیسبوک در ردیت، در اشتباهی بزرگ، اپدیتی که مهندسان فیسبوک امروز برای تجهیزات شبکه فیسبوک ارسال کردن باعث مشکلی در تنظیمات این تجهیزات شده، بنابراین این تجهیزات نمیتونن IP سرورهای فیسبوک رو به بقیه BGP ها مخابره کنن، این مشکل ناپدید شدن BGP فیسبوک رو از اینترنت به دنبال داشته است!

به گزارش فاواپرس، مشکل اختلال در سرویسهای فیسبوک از جمله اینستاگرام و واتساپ ناشی از DNS هست که ظاهرا به دلیل ناپدید شدن BGP فیسبوک از اینترنت ناشی شده.

ناپدید شدن BGP فیسبوک از اینترنت، باعث میشه سرویسهای DNS نتوانند IP سرورهای فیسبوک رو پیدا کنند که نتیجه آن این هست که کاربران هم امکان وصل شدن به سرورهای فیسبوک رو نخواهد داشت که از اثرات آن همین قطع شدن سرویس‌های فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ برای آن‌ها است.

این مورد توسط شرکت کلاوفلیر که صاحب یکی از شلوغ ترین DNS های جهان یعنی 1.1.1.1 است، تایید شده و این شرکت به خاطر پیدا نشدن IP های فیسبوک، درخواستهای بسیار زیادی از کاربران دریافت کرده و نرخ خطاهای این سرویس بالا رفته است.

یک اشتباه بزرگ توسط مهندس فیسبوک

طبق گفته یکی از مهندسان فیسبوک در ردیت، در اشتباهی بزرگ، اپدیتی که مهندسان فیسبوک امروز برای تجهیزات شبکه فیسبوک ارسال کردند باعث مشکلی در تنظیمات این تجهیزات شده و به همین دلیل این تجهیزات نمی‌توانند IP سرورهای فیسبوک را به بقیه BGP ها مخابره کنند. این مشکل ناپدید شدن BGP فیسبوک را از اینترنت به دنبال داشته که باعث شده سرویس‌های فیسبوک توسط کاربران قابل دسترسی و پیدا کردن نباشند.

این اپدیت جدید باعث شده که مهندسان نتوانند از راه دور تجهیزات شبکه فیسبوک رو اصلاح کرده و از شبکه بیرون بیافتند. در نتیجه تنها کسانی که دسترسی فیزیکی به این تجهیزات دارند امکان تغییر در تنظیمات و اصلاح آن‌ها را دارند. اما همین افراد، که به این تجهیزات دسترسی فیزیکی دارند، دارای اعتبار لازم برای دسترسی نرم افزاری به آن‌ها نیستند.

در نتیجه این ماجرا باعث مشکلات لجستیکی زیادی شده است زیرا کسانی که دسترسی لازم برای اعلام تغییرات دارند از آن دور هستند و باید حضوری در محل حاضر شوند و کسانی که حضوری در محل هستند، دسترسی‌های لازم برای اعمال تغییرات را ندارند.

علاوه بر این که به خاطر پاندمی، تعداد افراد حاضر در دیتاسنترهای فیسبوک کم هست که این قضیه رو بیش از پیش بدتر میکند.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.