رگولاتوری: کاهش کیفیت اینترنت در بعضی نقاط به‌زودی برطرف می‌شود

بسته ارزی اپراتورهای تلفن همراه پیش بینی شده است

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کاهش کیفیت اینترنت در ساعات اوج مصرف در بعضی نقاط کشور را تأیید و اعلام کرد که موضوع با دستور وزیر ارتباطات و تشکیل کارگروهی ویژه با حضور نمایندگان سازمان و زیرساخت و اپراتورها در دست بررسی است و با انجام توسعه‌های لازم، به‌زودی رفع می‌شود.

به‌گزارش فاواپرس، در چند هفته اخیر بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی از اختلال و افت کیفیت اینترنت در بعضی نقاط کشور خبر می‌دهند. برخی اپراتورهای اینترنتی روز گذشته، ۱۹ مهر، در گفت‌وگویی اعلام کردند که مشکل کاهش سرعت و افت کیفیت اینترنت به‌‌دلیل کمبود پهنای باند در کشور است. به‌گفته آن‌ها، نزدیک به دو ماه است که افزایش پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت متوقف شده است. مدیران برخی اپراتورهای اینترنت ثابت نیز اعلام کردند که این مشکل به زیرساخت‌های شبکه آن‌ها ربطی ندارد و پهنای باندی که از شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گیرند، با کاهش و کیفیت اندک مواجه می‌شود. طبق اعلام آن‌ها، اینترنت در یک ماه گذشته در بعضی ساعت‌ها دچار پکت‌لاست (Packet Loss) می‌شود.

حالا در‌مقابل این اظهارت، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) اعلام کرد که تأمین پهنای باند در کشور از وظایف شرکت ارتباطات زیرساخت است و این شرکت نیز در چهارچوب قوانین و مقررات کشور این موضوع را دنبال و برای حل آن اقدام می‌کند. به‌علاوه مشکل اشباع شبکه در لینک‌های شبکه اپراتورها هم وجود دارد که این لینک‌ها شناسایی و به اپراتورها برای توسعه اعلام شده است.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری، گفت مشکل کاهش کیفیت اینترنت از اول مهر‌ و با شروع دوره تحصیلی جدید دچار مشکل شد؛ چرا‌که اکثر آموزش‌ها از راه دور و به‌کمک فضای مجازی انجام شد. فلاح توضیح داد: «دلیل این اتفاق به‌غیر از افزایش حجم مصرف، این بود که شرکت‌ها به تجهیزات برای توسعه نیاز داشتند؛ اما به‌دلیل مسائل مربوط به تحریم، امکان تکمیل به‌موقع این تجهیزات برایشان سخت شده است.»

او افزود در‌حال‌حاضر وضعیت شبکه اینترنت به‌جز بعضی نقاط در ساعات اوج، رضایت‌بخش است و مشکل سراسری در شبکه وجود ندارد؛ اما نیاز است که زیرساخت‌ شبکه از سمت شرکت مخابرات و زیرساخت و اپراتورهای اینترنتی توسعه پیدا کند. فلاح در پاسخ به این پرسش که «مصرف اینترنت در کشور چقدر افزایش یافته است؟»، گفت: «مصرف در چند هفته اخیر به‌دلیل بازگشایی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها به‌شدت افزایش یافته است. برای مثال، می‌توان گفت در برخی ساعات شبانه‌روز اپراتورها ۳۰ درصد لینک‌هایشان در ساعات پیک اشباع شده و درنتیجه پکت لاست در شبکه افزایش و کیفیت کاهش یافته است.»

به‌گفته فلاح جوشقانی، هر ماه در کشور ۵ درصد مصرف پهنای باند رشد پیدا می‌کند و رگولاتوری به‌طور مرتب شبکه را بررسی می‌کند و به اپراتورهایی که لینک‌های شبکه‌شان نزدیک به مرز هشدار است و در‌نهایت کاهش کیفیت اینترنت را در پی دارد، هشدار لازم را می‌دهد. او تأکید کرد که با دستور به اپراتورهای اینترنت ثابت و مخابرات و زیرساخت، از آن‌ها خواسته شده است با توسعه لازم، کاهش کیفیت اینترنت در برخی نقاط کشور را در اسرع وقت برطرف کنند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.