وزیر ارتباطات:

مشکل کندی اینترنت، عدم سرمایه‌گذاری در توسعه آن در سال‌های گذشته است

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات در مورد کاهش کیفیت و اختلال در شبکه اینترنت گفت که دلیل اصلی این مشکل، عدم سرمایه‌گذاری در شبکه ارتباطات در سال‌های گذشته است.

به گزارش فاواپرس، عیسی زارع پور در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات، برای اولین بار در مقابل خبرنگاران ایستاد و به پرسش‌های آن‌ها پاسخ داد. او در پاسخ به این که ادعا می‌شود از زمان تغییر دولت پهنای باند به کشور وارد نشده است، بدون اینکه پاسخ روشنی بدهد گفت: «ما یک مشکل کلانتری داریم که آن‌ هم این بوده که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است.» او ادامه داد: «اولین دلیل آن مشکل تحریم‌ها بوده که به اپراتورها اجازه نداده تا تجهیزات خود را سریع‌تر وارد کشور کرده و شبکه خود را توسعه دهند. از سوی دیگر خود اپراتورها هم نتوانسته‌اند توسعه لازم را به خاطر عدم سرمایه‌گذاری روی شبکه خود ایجاد کنند.»

او دلیل دوم در این زمینه را بحث کرونا و غافلگیر کردن این صنعت معرفی کرد و گفت که با آمدن کرونا اکثر کارها آنلاین شد و از آموزش گرفته تا کارهای بانکی و خرید همه و همه توسط فضای مجازی صورت گرفت. زارع‌پور با بیان این مطالب گفت: «با آمدن کرونا میزان استفاده از ترافیک چند برابر شد آن هم در شرایطی که شبکه برای این حجم از استفاده آماده نشده بود.» زارع‌پور تأکید کرد: کشور در زمینه ارتباطات در هسته شبکه خود با مشکلی مواجه نیست؛ اما باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها باعث شد ترافیک شبکه‌ اینترنتی افزایش پیدا کند و کاربران احساس خوبی از سرویس اینترنت خود نداشته باشند.

زارع‌پور اعلام کرد که ظرف چند روز آینده با افزایش ظرفیت در شبکه امیدوار است، مشکل کاهش و اختلال در شبکه اینترنت آن هم در برخی نقاط حل شود.

حدود ۲ ماه است که کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کاهش سرعت اینترنت و اختلال‌های شدید در سرویس خود شکایت‌هایی می‌کنند. با بالا رفتن اعتراض‌ها و انتقاد‌ها از سرعت شبکه اینترنت در نهایت عیسی‌ زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پیامک یکی از کاربران که از کیفیت اینترنت شکایت کرده بود، مشکلات در شبکه زیرساخت را پذیرفت و وعده به بهبود کیفیت اینترنت داد. با این حال مشکلات در شبکه اینترنت ادامه داشت تا در نهایت برخی شرکت‌های اینترنتی اعلام کردند که دلیل کندی اینترنت، کمبود پهنای باند است. به گفته آن‌ها از زمان تغییر دولت به پهنای‌باند کشور اضافه نشده است.

حضور در مجلس برای بررسی طرح صیانت از کاربران

عیسی زارع‌پور در ادامه در پاسخ به ایرانا در مورد طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی و شروع بررسی این طرح از یکشنبه در کمسیون مشترک در این زمینه گفت: «ما یک نماینده برای حضور در این کمیسیون مشترک معرفی‌ کرده‌ایم و انشالله حضوری فعالی در این کمیسیون برای بررسی این طرح خواهیم داشت. البته هنوز طرحی وجود ندارد و یک پیش‌نویس در این زمینه آماده شده است.»

وی افزود، در کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی نمایندگانی از کمیسیون‌های مختلف حضور دارند، تا دغدغه‌ها کاربران و نمایندگان در این زمینه بر طرف شود. طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی وحی منزل نیست که امکان تغییر آن وجود نداشته باشد.

به گفته او این طرح یا پیش‌نویس نقاط ضعف و چالش‌هایی دارد که با بررسی و تعامل بین وزارت ارتباطات و مجلس حل خواهد شد. زارع‌پور مانند همیشه به قانون‌مند شدن فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد که دولت سیزدهم هیچ نگاه محدودسازی به فضای مجازی ندارد و با تعامل مجلس سعی می‌کند طرحی را آماده تصویب کند که به بهتر شدن وضعیت فضای مجازی در کشور و بهتر شدن زندگی مردم با کمک فناوری‌های روز کمک کند.

پیش از این زارع‌پور در دیدار با مدیران رگولاتوری اعلام کرده بود که این سازمان باید به‌عنوان سازمان اعمال حاکمیت در حوزه ارتباطات، در بررسی طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی توسط مجلس باید حضور فعالی داشته باشد.

پای‌بند به قانون

حدود یک ماه پیش عیسی زارع‌پور با حضور در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به مجری که چرا در شبکه‌های مجازی به عنوان وزیر ارتباطات حضور ندارد، اعلام کرد که او علاقه و زمان لازم برای حضور در شبکه‌های اجتماعی را ندارد و با اعلام یک شماره تلفن (۰۹۱۲۲۹۹۶۳۲۱) توضیح داد که مردم به جای شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با ارسال پیامک به او مشکلات خود را بیان کنند.

همچنین او در گفت‌وگویی دیگر گفته بود حاضر نیست در رسانه‌های که فیلتر شده‌اند، فعالیت کند و قانون را دور بزند. حالا امروز (۲۳ مهر ماه) او در پاسخ به این انتخاب گفت: من هیج‌وقت نگفته‌ام که آدم رسانه‌ای نیستم و این لفظ به اشتباه در بین کاربران جا افتاده است. من از پیام‌رسان‌های قانونی استفاده می‌کنم، چون وزیر یک کشور هستم که باید به قانون عمل کند.

او در پاسخ به این سؤال که آیا برای حضور خودش در شبکه‌های فیلتر شده برنامه یا طرحی در نظر دارد تا این محدودیت‌ها رفع شود، گفت: «تصمیم‌گیری در مورد فیلتر شدن یا نشدن سرویسی دست وزارت ارتباطات نیست چون ما یک عضو از کمیته فیلترینگ هستیم، البته که این صحبت هم به معنی این نیست که اختیاری نداشته باشیم.» او تأکید کرد که نگاه دولت سیزدهم حداکثر استفاده از ظرفیت‌های پلتفرم‌هایی است که می‌توانند به بهتر شدن زندگی مردم کمک کنند: «ما به دنبال مسدودسازی نیستیم اما این فضا باید قانون‌مند شود، چون تمام زندگی مردم از خرید اینترنتی گرفته تا آموزش و استفاده از خدمات بانکی این روزها از طریق فضای مجازی و پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد.»

تا ۴ سال آینده فیبر نوری در خانه‌های مردم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: برنامه ما در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این است که در این چهار سال به تک تک خانه‌های مردم فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم که سرعت‌های چند گیگی را مردم تجربه کنند.

دکتر عیسی زارع پور با بیان این مطلب افزود: انتقال فیبر نوری البته کاری بسیار سخت و پیچیده است بویژه در شهر‌های بزرگ که بسیار سخت‌تر است، اما نیاز به یک عزم ملی دارد که من آن را در دولت سیزدهم می‌بینم و اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به تجهیزاتی که در نمایشگاه توانمندی‌های خصوصی و دولتی درباره شبکه ملی اطلاعات وجود دارد گفت: همه این تجهیزات در داخل کشور وجود دارد ما یک روزی حتی فیبر نوری را از خارج از کشور وارد می‌کردیم، اما الان فیبرنوری یک کالای دم دستی شده است و در کشور داریم آن را صادر می‌کنیم و این مایه افتخار است.

وی افزود: ما یک مشکل در کشور داریم و آن خود ناباوری است به خصوص در برخی از لایه‌های مدیریتی که توصیه می‌کنم میان تصمیم گیران بیایند و در این نمایشگاه‌ها ببینند که جوانان ما چند سر و گردن از جوانان کشور‌های دیگر بالاتر هستند و اگر اعتماد کنیم به طور قطع می‌توانند آینده بسیار درخشانی در کشور داشته باشند.

وی در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی گفت: ما یک نماینده را معرفی کرده‌ایم و در این طرح حضور فعالی برای ارتقای آن خواهیم داشت.

آقای زارع پور با اشاره به اینکه هنوز این طرح مکتوب نشده است و تنها چیزی که در مجلس مصوب شده تشکیل یک کمیسیون ویژه است که به دغدغه نمایندگان می‌پردازد گفت: فعلاً فقط یک پیش‌نویس اولیه تهیه شده است و به معنای این نیست که آن وحی منزل است، چون معتقدیم برغم اینکه این طرح نقاط قوت زیادی دارد نقاط چالش برانگیز نیز دارد که باید به آن توجه شود و ما نظرات جدی درباره این طرح داریم و با توجه به فضای همراهی که در این مجلس وجود دارد اعتقادم بر این است با همراهی نمایندگان می‌توانیم در عین حال که فضای مجازی را قانونمند‌تر از گذشته کنیم در عین حال از این فرصت برای پیشرفت کشور به شکل حداکثری استفاده می‌کنیم.

وی فناوری اطلاعات را یک فرصت برای کشور دانست و گفت: ما می‌توانیم از این ابزار برای ارتقای کارآمدی و بهتر کردن زندگی مردم استفاده کنیم و نگاه دولت سیزدهم همین است که از این فرصت حداکثر استفاده را کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در چند سال گذشته متأسفانه سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات صورت نگرفته است که یکی از دلایل آن تحریم و افزایش هزینه‌ها بوده است که اپراتور‌ها نتوانستند سرمایه گذاری لازم را انجام دهند که الان دستاوردی که امروز بعد از تحریم می‌بینید این است که خیلی از محصولات مورد نیاز صنعت مخابرات کشور بومی سازی شده است و این امید است که به سرعت می‌توانیم توسعه را در کشور دنبال کنیم.

وی یکی دیگر از دلایل سرمایه گذاری کردن در این حوزه را کرونا دانست و گفت: کرونا این صنعت را غافلگیر کرد و نیازمندی‌های مردم به ترافیک چند برابر گذشته شده است و شبکه برای این همه ظرفیت طراحی نشده است و الان در شرایطی هستیم که باید به سرعت به سمت افزایش ظرفیت پیش برویم.
وی گفت: در ترافیک بین الملل الان کل ترافیک کشور ۵ ترابایت است و در این ترافیک دارد کار انجام می‌شود، اما در دو هفته اخیر به خصوص به دلیل بازگشایی مدارس افزایش تقاضا داشتیم که همکاران دارند به سرعت دنبال می‌کنند تا متناسب با نیازی که وجود دارد افزایش ظرفیت بدهیم.

وی با تکذیب خبر‌هایی مبنی بر اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیام رسان‌ها استفاده نمی‌کند گفت: بنده از پیام رسان‌ها استفاده می‌کنم، اما وزیر جمهوری اسلامی ایران هستم و باید درباره خط قرمز صحبت کنم.

وی افزود: تصمیم‌گیری درباره فیلتر شدن یا فیلتر نشدن پلتفرم‌ها یک کارگروه ویژه دارد که ما یک عضو آن هستیم و تصمیم گیری از ما نیست. من شنبه هفته پیش گفتم، اما جوی راه انداخته شد که ما اختیار نداریم، اما این طور نیست بلکه ما یک عضو هستیم و نگاه دولت سیزدهم این است که ما حداکثر استفاده را از این پلتفرم‌ها و از این فناوری برای بهتر شدن زندگی مردم بکنیم و این نگاه ماست و به طور قطع آن را دنبال خواهیم کرد و به هیچ وجه نگاهمان مسدودسازی نیست، اما این فضا باید شفاف شود تا حقوق مردم در این فضا حفظ شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ما ظرفیت‌های خوبی در خصوص پلتفرم‌های بومی داریم گفت: در دنیا پلتفرمی که دارد دربسته حمل و نقل مسافر را مدیریت می‌کند یک پلتفرم جهانی است که اغلب کشور‌ها از آن استفاده می‌کنند، اما در ایران ما حداقل سه پلتفرم ملی داریم که در هر استانی که بروید راه افتاده است و این نشان می‌دهد که ما توان و ظرفیت آن را داریم در حالی که در همین کشور‌های همسایه و حتی اتحادیه اروپا گرفتارند که این پلتفرم‌های جهانی چنان قواعد حاکمیتی کشور‌ها را رعایت نمی‌کنند و می‌پرسند چه باید کنند و جریمه وضع می‌کنند و تازه به این فکر افتاده اند که پلتفرم بومی داشته باشند و ما خدا را شکر این ظرفیت را در جمهوری اسلامی ایران داریم و به کشور‌های دوست و همسایه اعلام کردیم که می‌توانیم این ظرفیت‌ها را در اختیار آنان نیز قرار دهیم که بتوانند از آن استفاده کنند که البته مورد استقبال هم واقع شد و این یک مسیر میان مدت است و نیاز به پیگیری و مذاکره دارد، ولی این امید وجود دارد که پلتفرم‌های ایرانی در منطقه فعال شود.

تا ۳ سال آینده شبکه ملی اطلاعات خواهیم داشت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تا سه سال آینده به شکل کامل شبکه ملی اطلاعات را محقق می‌کنیم.

دکتر عیسی زارع پور در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های خصوصی و دولتی شبکه ملی اطلاعات در جمع خبرنگاران افزود: شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت جهانی نیست بلکه به معنای آن است که در کشور یک شبکه پُر ظرفیت داشته باشیم تا هر وقت بخواهیم به ارتباطات بین الملل مرتبط شویم، از حداکثر ظرفیت خودمان استفاده کنیم و تجربه خوبی در آینده داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات در کشور داریم تجهیزاتی مانند مودم آنتن تا تجهیزات شبکه انتقال انواع سوئیچ‌ها و تجهیزات و لایه‌های مختلفی که واقعا مایه افتخار است.

وزیر ارتباطات گفت: توانمندی‌های زیادی در کشور وجود دارد و می‌شود از آن استفاده کرد و برای توسعه شبکه ملی اطلاعات در کشور صادرات این محصولات را نیز به کشور‌های دیگر داریم و امروز شاهد محصولات ایرانی در بازار‌های خارجی هستیم و کشور‌های خارجی و همسایه نیز از محصولات ما درحال حاضر استفاده می‌کنند.
آقای زارع پور افزود: شبکه ملی اطلاعات، طرحی بزرگ است که بخش‌هایی از آن در ۸ سال اخیر اجرا شده است و نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته ایم.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.