رشد عجیب و ناگهانی توکن SQUID؛ داستان از چه قرار است؟

بازار ارزهای دیجیتال جای هیجان‌انگیزی است؛ شیبا اینو، فلوکی اینو و امثال این میم کوین‌ها و هزاران توکن دیگر اتفاقاتی را در این بازار رقم می‌زنند که پیداکردن موارد مشابه در بازارهای دیگر کار بسیار سختی است.

جدیدترین نمونه این اتفاقات عجیب و هیجان‌انگیز در بازار، توکن اسکویید گیم (Squid Game) است. در این مطلب ابعاد مختلف رشد ۱۵۰ درصدی توکن اسکویید گیم (SQUID) را بررسی می‌کنیم.

اسکویید گیم چیست؟

این سؤال دو پاسخ داد؛ اول این که اسکویید گیم یک سریال از شبکه نتفلیکس است که سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرد. طی چند هفته، این سریال ۹ قسمتی به سرتیتر بسیاری از خبرگزاری‌های سینمایی و غیرسینمایی تبدیل شد.

رشد ۱۵۰ درصدی توکن اسکویید گیم؛ داستان از چه قرار است؟

این سریال داستان ۴۵۶ نفر است و در کشور کره جنوبی اتفاق می‌افتد. تمام این افراد مشکلات خاص خود را دارند که عمدتاً مالی است؛ این مشکلات آنها را وارد می‌کند که در یک چالش شرکت کنند. این چالش از شش بازی تشکیل شده است و فردی که تمام این بازی‌ها را پیروز شود، پولی هنگفت به‌عنوان جایزه دریافت می‌کند. اگر هم ببازد، جانش را از دست می‌دهد.

این داستان جذاب باعث شد تا سیلی از مخاطبان را به سمت خود جذب کند. طبق آخرین آمارها، بیش از ۱۳۰ میلیون نفر این سریال را تماشا کرده‌اند و گفته می‌شود نتفلیکس بیش از ۹۰۰ میلیون دلار از این سریال به دست آورده است.

حالا بگذارید به بخش دوم پاسخ برویم؛ پخش این سریال باعث شد تا گروهی از توسعه‌دهندگان یک پروژه ارز دیجیتال با محوریت این سریال ایجاد کنند. این پروژه اسکویید گیم نام دارد و قرار است به یک اکوسیستم تبدیل شود.

پروژه اسکویید گیم یک بازی است که هنوز در مراحل توسعه قرار دارد. جزئیات منتشرشده از این پروژه نشان می‌دهد که درست مانند سریال، ۴۵۶ نفر از طریق قرعه‌کشی میان دارندگان توکن‌های اسکویید (SQUID) انتخاب می‌شوند و برندهٔ بازی تمام جایزه را از آن خود می‌کند. در این بازی، هر مرحله کارمزد مخصوص به خود را دارد؛ مثلاً، مرحله اول ۴۵۶ توکن اسکویید نیاز دارد، مرحله دوم نیازمند ۱,۰۰۰ توکن و مراحل بعدی هم کارمزدهای خود را دارند. در نهایت، برندگان هر دور از بازی، به دور بعدی راه پیدا می‌کنند و در نهایت با اتمام شش مرحله، برندهٔ نهایی تمام جایزه را دریافت می‌کند. طبق گزارش‌ها، کاربران در مجموع حدود نیم میلیون دلار کارمزد پرداخت می‌کنند!

در نگاه اول، سؤال‌های زیادی در ذهن مخاطب‌ها شکل می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود که فکر کنیم این بازی از هر دری سخنی می‌گوید و هدفی مشخص ندارد؛ این موضوع را می‌توان به‌عنوان عاملی شک‌برانگیز مطرح کرد. شایان ذکر است که پروژه اسکویید گیم بر پایه اسمارت چین بایننس کار می‌کند.

رشد ۱۱۰ هزار درصدی SQUID

توکن اسکویید گیم خیلی زود وارد بازار شد. دقیقاً سه‌شنبه گذشته بود که این پروژه در وب‌سایت کوین مارکت کپ لیست شد. حساب توییتری پروژه هم در ماه جاری میلادی ایجاد شده است که نشان می‌دهد این پروژه یکی از جدیدترین پروژه‌ها در بایننس اسمارت چین است.

نمودار قیمت توکن Squid
نمودار قیمت توکن Squid

از سوی دیگر، سریال اسکویید گیم هر روز مخاطب‌های تازه‌ای را به خود جلب می‌کند و همچنان در فهرست سریال‌های پربازدید دیده می‌شود و احتمالاً همین مسئله باعث شده تا توکن اسکویید گیم هم سر و صدای زیادی به پا کند.

موضوع بعدی تب‌وتاب بازی‌های مبتنی بر کسب درآمد است. پس از اعلام خبر تغییر نام برند فیس‌بوک به متا (Meta)، بسیاری از توکن‌هایی که در حوزه بازی‌های بلاک چینی و متاورس فعالیت می‌کردند با رشد چشمگیری همراه شدند؛ اسکویید گیم هم که بر پایه یک بازی ساخته شده، از این قاعده مستثنی نبوده است.

نباید فراموش کرد که این توکن توسط نتفلیکس ساخته نشده است و هیچ ارتباطی هم با سازندگان سریال ندارد. از سوی دیگر هنوز در مرحله توسعه قرار دارد.

مشکلات و حواشی

توکن اسکویید گیم طبق فهرست کوین مارکت کپ در رده ۲,۸۵۰ بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد. با ورود به صفحه این توکن، با اطلاعیه‌ای مواجه می‌شویم که در آن نسبت به سرمایه‌گذاری در این پروژه اخطار داده می‌شود. در این اخطار آمده است: طبق گزارش‌های کاربران، برخی از آنها امکان فروش توکن‌هایشان در پنکیک سواپ را نداشته‌اند. لطفاً بررسی‌های لازم را انجام داد و در هنگام معامله نهایت دقت را به خرج دهید. این پروژه ظاهراً با الهام از سریال نتفلیکس و با نام مشابه ساخته شده است ولی به نظر نمی‌رسد ارتباطی با اثر نتفلیکس داشته باشد.

برخی از افرادی که در پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌گویند نمی‌توانند سودهای خود را برداشت کنند؛ شایان ذکر است که این افراد هنوز در بازی شرکت نکرده‌اند. این احتمال وجود دارد که اتفاق به‌واسطه مکانیزم ضد دامپ پروژه باشد، ولی وایت پیپر ضعیف و بدون‌جزئیات پروژه حرفی از مکانیزم کنترل بازار نزده است.

توییتر پروژه هم با انتشار مطلبی ادعا می‌کند که ایلان ماسک از این پروژه حمایت می‌کند؛ ادعایی که کاملاً‌ غلط است. در صفحه توییتری این پروژه با ده‌ها توییتر از قیمت این ارز دیجیتال مواجه می‌شویم؛ کاری که هیچ کدام از پروژه‌های معروف و قوی انجام نمی‌دهند.

رشد ۱۵۰ درصدی توکن اسکویید گیم؛ داستان از چه قرار است؟
نمونه‌ای از ادعاهای نادرست در مورد پروژه توکن اسکویید گیم

از طرف دیگر، تیم توسعه توکن اسکویید گیم هم سوابق کاری شناخته‌شده‌ای ندارند و حتی نمی‌توان گفت آنها افراد حقیقی هستند یا نه.

توکن اسکویید گیم بر پایه سریال محبوب نتفلیکس با همین نام ایجاد شده است؛ ولی باید به یاد داشت که هیچ ارتباطی با نتفلیکس یا سازنده‌های سریال ندارد.

شواهد نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در این پروژه با خطرات زیادی همراه است. بسیاری از کاربران هم گزارش کرده‌اند که نمی‌توانند سودهای خود از بازار را برداشت کنند.

به‌طور کلی، حواشی پیرامون پروژه و سازندگان آن زیاد است و ورود به بازار این توکن کاری بسیار پرخطر به حساب می‌آید.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.