کارشناسان رمزارز هشدار دادند

دارایی‌های دیجیتالی مردم در خطر است

چندی پیش وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که صرافی‌های رمزارزی و شرکت‌های ارایه‌دهنده کیف‌های دیجیتال با استفاده از ابزار و فناوری موقعیت‌یابی جغرافیایی، ملزم هستند که دسترسی کشورهای تحت تحریم‌های امریکا را مسدود کنند.

به گزارش فاواپرس، انجمن فناوران زنجیره بلوک ایران بعد از انتشار این خبر به فعالان این حوزه هشدار داد که اشخاص حقیقی در تبادل دارایی‌های دیجیتال خود دقت کنند. اما بهترین راهکار برای حفظ دارایی‌های دیجیتال چیست؟ کارشناسان رمزارز به سؤال «ایران» پاسخ می‌دهند.

خطر در کمین رمزارزها

عباس آشتیانی عضو انجمن بلاکچین ایران معتقد است وزارت خزانه‌داری امریکا قوانین سختگیرانه برای دارایی‌های دیجیتال در نظر گرفته که به‌همین دلیل دارایی‌های دیجیتال کشورمان در معرض خطر هستند.آشتیانی گفت: دارایی بر بستر بلاکچین با کلیدهای عمومی و خصوصی انتقال داده می‌شوند که اصطلاحاً به آنها امضای دیجیتال و آدرس کیف پول می‌گویند و از آنجایی که شبکه بلاکچین شفاف است تمام جابه‌جایی‌های دارایی‌های دیجیتال در شبکه بلاکچین برای همه فعالان این عرصه قابل مشاهده است. به‌همین دلیل ردیابی دارایی‌های دیجیتالی پیچیده نیست و به راحتی می‌توانند متوجه شوند که دارایی‌‌های دیجیتالی به کدام کشورها تعلق دارد.

وی افزود: به‌ عبارتی رمزدارایی مانند بیت‌کوین و… که در یک بلاگ تولید می‌شود پس از آن از آدرس کیف پول مالکش به هر کیف پولی دیگری قابل انتقال بوده و مسیر انتقال و آدرس کیف پول نیز کاملاً شفاف است ولی مالک کیف پول مشخص نیست، مگر اینکه از طریق آی‌پی (IP) یا نقل و انتقال به آدرس‌های کیف پول شناخته شده و دارایی دیجیتالی برچسب زنی شوند. خطر اینجاست که بعد از برچسب زنی کیف پول دیگر امکان پذیرش آن از سوی دیگران وجود ندارد.

این فعال حوزه رمزارز در ادامه گفت: یکی از شبکه‌هایی که دارایی‌های دیجیتالی را فریز کرده، شرکت «تتر» امریکایی است که تاکنون سابقه فریز کردن بیش از ۴۰۰ هزار دلار تتر را در آدرس مالکان کیف پول خود دارد. از سوی دیگر به گزارش شرکت تحلیل بلاکچین سایفرتریس بیش از ۴,۵ میلیون تراکنش از طریق ۶۲ هزار آی‌پی مستقل ایرانی را شناسایی و برچسب زنی کرده بنابراین ممکن است امریکا دستور دهد دارایی‌های دیجیتالی فعالان کشورهای تحریم شده مانند کشور ما را مسدود کنند.به باور وی خطر اصلی متوجه استیبل‌کوین‌هاست و شرکت‌هایی که پشت استیبل‌کوین‌ها قرار دارند و این کوین‌ها را تولید و منتشر کرده‌اند.

عضو انجمن بلاکچین به مردم توصیه کرد که استیبل‌کوین مانند تتر را نگهداری نکنند. این دسته از شبکه‌ها عمومی نبوده و دارای پشتوانه دلار هستند. شبکه‌های استیبل کوین در حقیقت دارای قرارداد هوشمندی هستند که امکان مسدود کردن دارایی دیجیتال در کیف پول مقصد را دارند و می‌توانند دیگران را از پذیرش این دسته از دارایی‌های دیجیتالی منع یا به‌عبارتی فریز یا قفل کنند.

به‌ گفته این کارشناس رمزارز باید از دارایی‌های خود محافظت کنیم و برای محافظت از دارایی‌های دیجیتالی باید روش‌های علمی‌ را که وجود دارد به کار ببریم که یکی از این روش‌ها تغییر آی‌پی و استفاده از روش‌های عدم تجمیع تمام دارایی‌ها در یک کیف پول است.آشتیانی گفت: فعالان ماینینگ باید دارایی‌هایی که قابلیت فریز کردن دارند را کم کم از سبد دارایی‌های خود حذف کرده و آنها را با دارایی‌های غیرمتمرکز که امکان مدیریت از سوی صرافی‌ها ندارد، جایگزین کنند تا ریسک فریز شدن دارایی‌های دیجیتالی و برچسب زنی خود را به حداقل برسانند.

به اعتقاد این فعال رمزارز البته برخی ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین قابلیت تحریم ندارد و همیشه می‌توان به‌عنوان یک دارایی دیجیتال برای دورزدن تحریم‌ها از آن استفاده کرد، چرا که در واقع بیت‌کوین یک سیستم کاملاً غیرمتمرکز است و هیچ‌کس نمی‌تواند به آن دستوری بدهد.

وی همچنین از دولت و حاکمیت خواست تا برای تدوین سندهای امنیت نگهداری دارایی دیجیتال هم اقدام کند و چشم خود را روی این دارایی دیجیتال ملی و موجودیت این ثروت ملی نبندد.این کارشناس رمزارز با بیان اینکه تدوین چنین سندی می‌تواند از سوی بخش خصوصی با مشارکت کسب و کارها انجام شود، گفت: باید در شرایط تحریم از مجوز محوری و برجسته کردن کسب وکارها نیز بپرهیزیم و نقش مستقلی به آنها دهیم و با الزام آنها به رعایت استانداردهای امنیتی مخاطرات دارایی دیجیتال را به حداقل برسانیم.

بلوکه شدن ارزهای دیجیتالی

امیر بیات دیگر کارشناس رمزارز نیز اعتقاد دارد تتر معروف‌ترین ارز در حوزه استیبل کوین‌ها متعلق به صرافی کوین بیس بوده و امریکایی است و فعالان این حوزه باید این رمزارز را از سبد دارایی‌های دیجیتالی خود حذف کنند.بیات درباره استیبل کوین‌ها نیز گفت: استیبل کوین‌ها ارزهایی هستند که برای اینکه بتوانیم با ارزش ثابتی دارایی در دنیای بلاکچین داشته باشیم بر مبنای هر‌کشوری و هر ارزی می‌توان این رمزارزها را ایجاد کرد. برای مثال تتر (USDT)، دای (DAI)، پاکسوس استاندارد (PAX) و یو اس دی‌سی (USDC) استیبل کوین‌هایی هستند که معادل آن ارز است و صرافی‌‌ای که این استیبل کوین را فعال می‌کند و می‌سازد موظف است به ازای هر استیبل کوین یک ارزی را نگه دارد و تقریباً تمام این استیبل کوین‌ها متعلق به یک صرافی هستند.به گفته این فعال پروژه بلاکچینی و جنس و ساختار استیبل کوین‌ها متمرکز بوده یعنی قابل مدیریت شدن داشته و امکان مسدودسازی این دارایی‌های دیجیتالی نیز وجود دارد بنابراین خطر بزرگی دارندگان رمزارزها را تهدید می‌ کند.

وی افزود: چون آی‌پی‌ها و موقعیت جغرافیایی افرادی که کاربران وارد می‌شوند در شبکه بلاکچین شفاف است بنابراین کاربران ایرانی به راحتی قابل شناسایی هستند و دارایی‌های دیجیتالی مانند تترهای افراد در کیف پول‌ها را می‌توانند بلاک کنند که بعد از آن دیگر امکان جابه‌جایی وجود ندارد. به عبارتی وقتی ارزی امکان واگذاری و جابه‌جایی نداشته باشد، گویی وجود خارجی ندارد.

بیات در ادامه گفت: حتی کاربران وقتی برای انتقال پول از جست‌و‌جوگر بلاکچین استفاده می‌کنند باز باید با آی پی ایرانی وارد شوند که این نیز خطرناک است و بزرگ‌ترین مسیر شناسایی محسوب می‌شود. به عبارتی وقتی کاربران تتر را از صرافی داخلی می‌خرند و آدرس کیف پول را به کاربران می‌دهند تا تتر خود را نقد یا جابه‌جا کنند در جست‌و‌جوگر بلاکچین قابل شناسایی بوده و به‌دنبال این شناسایی کیف پول صرافی و کاربران و تراکنش‌های انجام شده نیز قابل شناسایی می‌شود.

این فعال رمزارز در پاسخ به این سؤال که برای مقابله با این موضوع راهکار چیست؟ گفت: فعالان این حوزه نباید از صرافی‌های متمرکز تتر بخرند و معامله کنند و بهتر است از ارز‌های با حریم خصوصی بالا مانند «دای» استفاده کنند. ترجیحاً به جای کیف پول و صرافی متمرکز از غیرمتمرکزها که امکان مدیریت دارایی‌های دیجیتال وجود ندارد، استفاده کنند.

وی افزود: با استفاده از «وی پی ان» خوب هم می‌توان آی پی‌ها را پنهان کرد بنابراین بهتر است مانند دانشگاه‌ها اجازه استفاده از وی‌پی‌ان‌های خوب را به فعالان رمزارز نیز ارائه دهند تا از دارایی‌های دیجیتالی خود محافظت کنند.

محمدرضا شرفی عضو کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوا اتاق ایران نیز معتقد است امریکا به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه می‌خواهد دارایی‌های دیجیتالی مردم را مسدود کند بنابراین باید فعالان صنعت ماینینگ راه‌های دیگری بیابند تا این تحریم شامل حال آنها نشود و در این راستا فعالان باید به سمت بخش‌هایی بروند که امکان تحریم و مسدودسازی رمزارزها وجود ندارد.

شرفی گفت: فعالان باید از دارایی‌های دیجیتال خود در کیف پول‌هایی که کنترل بر آنها زیاد است و از سوی نهادها و اشخاص مدیریت می‌شود، پرهیز کنند از این‌رو به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنیم از پروژه‌های غیرمتمرکزتر استفاده کنند که قابلیت مدیریت دارایی کاربران تعریف نشده و قابل رصد شدن نیست و در عین حال دارای ضریب اطمینان بالاتری است.

وی افزود: دارایی دیجیتال در برخی از صرافی‌ها متمرکز است و کنترل آن در اختیار عرضه کننده خدمات است بنابراین می‌تواند برای کاربران کشور ما مخاطره‌آمیز باشد به همین دلیل باید در این حوزه بیشتر دقت کرده و از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.