پیگیری سرنوشت بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی مجلس برای فعالان سایبری از نمایندگان: بی‌خبریم!

اعضای دو کمیسیون فرهنگی و بودجه در مصاحبه‌هایی از بی خبری خود نسبت به سرنوشت بودجه سنگین تصویب شده برای فعالان سایبری سازمان تبلیغات اسلامی و فعالان فضای مجازی صدا و سیما سخن گفتند. برخی نیز با پاسکاری این موضوع، کمیسیون دیگری را مسئول این بخش می‌دانند.

اواخر اسفند سال گذشته قانون بودجه ۱۴۰۰ به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید. یکی از بخش‌های قابل توجه بودجه امسال که جنجال هم کم نداشت، تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فعالان فضای مجازی صداوسیما بود که حتی صدای وزیر ارتباطات وقت را نیز درآورد. آذری جهرمی در این باره گفته بود: «کل بودجه تخصیص یافته به وزارت ارتباطات در سال ۱۳۹۹، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده و کل توسعه اقتصاد دیجیتال ۱۴۰ میلیارد تومان است. اگر قرار نیست پولی به صداوسیما داده شود، پس هزینه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که به فعالان فضای مجازی صداوسیما اختصاص یافته، برای کدام بخش است؟ البته این هزینه تخصیص یافته است و شاید صداوسیما موفق به دریافت ۱۵۰۰ میلیارد تومان نشود، اما معادل ۵۰ درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه کل زیرساخت‌ها و مطالبات در بخش‌های فضایی، دولت الکترونیک، شبکه ملی اطلاعات و توسعه روستایی است.»

پس از جنجالی شدن ماجرا، «علی سعد» معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی «ساترا» در این باره شفاف‌سازی کرده و اعلام داشت این رقم در قالب صندوق حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی در نظر گرفته شده است.

یکی دیگر از حاشیه‌های تغییر ارقام بودجه، سهم بودجه بخش سایبری سازمان تبلیغات اسلامی بود که از صفر به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یافته بود. اما بودجه فعالین سایبری چه شد؟

به گزارش انتخاب، اکنون پس از گذشت حدود هشت ماه از تصویب بودجه، برای یافتن پاسخ این پرسش که آیا بودجه فعالین سایبری سارمان تبلیغات اسلامی و فعالین فضای مجازی صدا و سیما به طور کامل با این دو سازمان داده شد یا خیر، خبرنگار این پایگاه خبری به سراغ اعضای دو کمیسیون فرهنگی و بودجه و محاسبات مجلس رفته، اما نتیجه‌ای به جز پاسکاری میان اعضای دو کمیسیون حاصل نشد.

از کمیسیون فرهنگی، «مجید نصیرایی» سخنگوی این کمیسیون در گفتگو با انتخاب در پاسخ به این پرسش که آیا سهم بودجه فعالان مجازی، به آن‌ها داده شده و نظارتی بر عمکرد آنان صورت گرفته است یا خیر، ابراز بی اطلاعی کرده است.

«غلامرضا منتظری» نایب رئیس دوم این کمیسیون هم نیز اظهار داشت که این موضوع بیشتر مربوط به کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس می‌شود.

از سوی دیگر «امیرحسین بانکی‌پور»، عضو کمیسیون فرهنگی هم در این باره گفت: «من اطلاعی ندارم. اگرچه این موضوع مربوط به کمیسیون فرهنگی می‌شود، اما بنده درگیر موضوع طرح جمعیت هستم و چندان در جریان این امر نیستم.»

همچنین «حسین جلالی» دبیر دوم کمیسیون فرهنگی هم اظهار داشت: «این را باید از احسان قاضی‌زاده پرسید چرا که از نتیجه‌اش من خبر ندارم و از دستور کمیسیون خارج شده است، اما ایشان پیگیر این کار بودند». البته پیگیری‌ها برای گفتگو با قاضی‌زاده بی نتیجه مانده و او پاسخگو نبود.

از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم «محسن زنگنه» درباره اینکه سهم فعالین مجازی و سایبری سازمان تبلیغات و صدا و سیما از بودجه، به طور کامل داده شده است یا خیر، بیان کرد: «آن گزارش را ما نداریم و به کمیسیون فرهنگی می‌رود و، چون جزو منابع آن کمیسیون است، من اطلاعی ندارم.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.