سوریه مجوز واردات خودرو از ایران را لغو کرد

خبرهای منتشر شده در فضای مجازی حکایت از ممنوعیت واردات خودرو از مبدا ایران به مقصد سوریه دارد. این در حالی است که وزارت صمت برنامه دارد در سال آینده حداقل یک میلیون دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر کند. این درحالیست که پیشتر خبر سخت‌گیری و مخالفت عراق برای واردات خودروهای ایرانی نیز منتشر شده بود.

به گزارش فاواپرس، بررسی‌های روابط عمومی اتاق تهران نشان می‌دهد که مجوز واردات خودرو ساخت ایران از سوی دولت سوریه، طی دست‌کم یک‌سال‌ونیم اخیر لغو شده‌است و هیچ خودرو تولید داخل به این کشور اجازه ورود به این کشور را ندارد.

گویا محدودیت منابع ارزی در سوریه و نگرانی در خصوص جهش نرخ ارز در این کشور سبب شده که مسئولین سوری ممنوعیت واردات خودرو از ایران و تعدادی دیگر از کشورها را اعلام کنند.

البته شنیده می‌شود که اعمال تحریم‌های آمریکایی علیه سوریه به دلیل واردات خودرو و سایر کالاها از ایران دیگر علت این ممنوعیت اعلام شده است. موضوعی که فعلا از سوی فعالان اتاق مشترک ایران و سوریه تکذیب شده است.

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در واکنش به این موضوع گفت: «ایران از سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرده و از سال گذشته نیز مذاکراتی میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده‌ است. ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران این سوریه را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی را صادر کنند.»

حتی گفته می‌شود که خط اعتباری نیز از طریق بانک توسعه صادرات فراهم شده است تا نقل‌وانتقال ارز به جهت واردات خودرو از ایران به مبدا سوریه از این طریق تامین شود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و سوریه در واکنش به این خبر گفت: «سوریه هم مانند ایران محدودیت ارزی دارد و واردات برخی از کالاها که مشابه داخلی دارد را ممنوع کرده است. واردات خودرو به این کشور مدت‌هاست که ممنوع است.»

وی ادامه داد: «ایران خودرو و سایپا نیز که در این کشورها نمایندگی دارند قطعات را به صورت CKD وارد کرده و مونتاژ می‌کنند که این وضعیت همچنان ادامه دارد و تغییری در آن ایجاد نشده است. با این حال واردات برخی قطعات مانند لنت ترمز و یا روغن موتور که در سوریه امکان تولید آنها وجود ندارد، همچنان ادامه دارد و ایران هم از مهم‌ترین صادرکنندگان این کالاها به سوریه است.»

در حالی ممنوعیت واردات خودرو به سوریه برای خودروسازان ایرانی اعلام شده است که وزارت صمت به دنبال ورود به بازار دیگر کشورها از جمله ارمنستان است. حتی بازار آذربایجان نیز در دستور کار قرار گرفته است.

گفته می‌شود تدوین و اعمال برخی استانداردهای سخت‌گیرانه از سوی دولت سوریه، از جمله دلایل ممنوعیت واردات خودرو و قطعات از ایران عنوان شده است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.