رییس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در اختتامیه پنجمین رویداد بازی‌های جدی:

صنعت بازی می‌تواند مشکلات مهمی را در کشور حل کند

پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی، امروز جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ با اعطای جوایز به تیم‌های برگزیده به پایان رسید.‌ رییس بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در این مراسم به ظرفیت‌های بزرگ صنعت بازی‌سازی اشاره کرد و گفت: «بازی‌ها می‌توانند بسیاری از مشکلات کشور مانند مسئله اشتغال را حل کنند اما گسست نسلی باعث شده فضای حیاتی موثر برای بازی‌های دیجیتال مهیا نشود.» وزیر ارشاد نیز در این مراسم حضور داشت و به عقب بودن سه دهه‌‌ای ساختار وظایف این وزارت‌خانه از تحولات تکنولوژی روز دنیا سخن به میان آورد.

به گزارش فاواپرس، پنجمین دوره جایزه بازی‌های جدی روزهای چهارم و پنجم آذرماه به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد. روز جمعه اختتامیه این رویداد با سخنرانی وزیر ارشاد و رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همچنین اعطای جوایز به برگزیدگان پیگیری شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه این رویداد به اهمیت به‌روز بودن وظایف این وزارت‌خانه با تحولات تکنولوژی اشاره کرد و گفت: «در این یک دهه سرعت پیشرفت تکنولوژی به شکلی است که مرزهای حوزه فرهنگ و تکنولوژی جابه‌جا شده‌است. ساختار وزارت ارشاد حداقل سه دهه عقب‌تر از تحولاتی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم.» اسماعیلی ادامه داد:‌ «در ایران ما ۳۲ میلیون بازیکن داریم. متوسط ۹۳ دقیقه در هفته بازی می‌کنند و متوسط سن این افراد نیز ۲۲ سال است. یکی از سرفصل‌های مهم دولت سیزدهم توجه جدی به اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق فرهنگی است و این صنایع جدید فرهنگی مثل بازی‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

اسماعیلی افزود: «چه بهتر که هدف‌گذاری کنیم و بسیاری پیام‌های فرهنگی را از این طریق در سطح عمومی جامعه رشد بدهیم و حمایت کنیم. این بازی‌ها فرامرزی است. هر چقدر قدرتمندتر باشیم حضور فرهنگی ما در بازارهای بکر منطقه، آسیای مرکزی، قفقاز و … بیشتر می‌شود. این قضیه در چارچوب برنامه‌های ویژه چهار ساله دولت در حوزه اقتصاد فرهنگ پیش می‌رود.»

صادق پژمان،‌ رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در روز پایانی این رویداد گفت: « بسیاری از مشکلات ما از مسیر بازی‌های دیجیتال قابل حل است اما تعداد زیادی از نخبگان و سیاستگذاران از موضوع بازی‌ها واهمه دارند و در این مورد نگران هستند. گسست نسلی باعث شده فضای حیاتی موثر برای بازی‌های دیجیتال مهیا نشود.»

پژمان در مورد ظرفیت‌های موجود در این حوزه نیز گفت: «در این حوزه اقدامات موثر و گام‌های بلندی برداشته‌ایم اما کافی نیست. در ایران اتفاقات مهمی در صنعت بازی افتاده است. به عنوان مثال در حوزه تولید نسبت به سال قبل پیشرفت‌ قابل توجهی داشته‌ایم اما با همچنان با ضرب‌آهنگ پیشرفت ما با اتفاقات بازی‌سازی در جهان تناسبی ندارد. مسئولان باید به جای سندنویسی، اقدامات تحولی برایندی انجام دهند.»

او همچنین افزود: «امروز می‌توانیم بخشی از معضل اشتغال را از این طریق حل کنیم. صنعت بازی‌سازی سهم پایینی از GDP دارد که می‌تواند بیشتر شود.»

پژمان در ادامه گفت: « دوره اول،‌ این رویداد را با ۳۰ میلیون جایزه نقدی و غیرنقدی شروع کردیم اما این دوره مجموعا یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان به عنوان جایزه نقدی، غیرنقدی،‌ تسهیلات و … در نظر گرفته‌ شده است.»

در این اختتامیه، مجید نیلی احمدآبادی، رییس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در رابطه با اهمیت بازی‌های جدی بیان کرد: «تا سن ۱۷ سالگی امکان ارتقای قابلیت‌های شناختی وجود دارد و از سن ۵۰ سالگی افت شناختی شروع می‌شود. برای بهبود وضعیت نیروی انسانی جامعه باید از سنین پایین افزایش این قابلیت‌ها را مد نظر قرار دهیم و در سنین بالاتر سرعت افت را کاهش دهیم. همچنین باید به دنبال ابزارهایی باشیم که برای همه اقشار در دسترس باشد. ثروت و جغرافیا نباید شکافی در جامعه به دنبال بیاورد. تنوع سطح اقتصادی و قومی روی بازی‌های تاثیری ندارد و از این جهت یکی از بهترین ابزارهای برای افزایش قابلیت‌های شناختی جامعه است.

بازی «چلچلی» موفق شد عنوان بازی جدی سال ۱۴۰۰ را به همراه تندیس و جایزه ۲۰ میلیون تومانی دریافت کند. در بخش سرگرمی جدی نیز بازی اتاق فرار شناختی از تیم راش، رتبه اول و تندیس این رویداد را دریافت کرد. همچنین بازی یورکا از استودیو یورکا توانست در بخش بهترین به‌روز رسانی توسط داوران برگزیده شود و جایزه ۵ میلیون تومانی را دریافت کند.

ستاد علوم و توسعه علوم و فناوری‌های شناختی نیز در بخش هکاتون این رویداد تیم‌های برگزیده را معرفی کرد. بر این اساس در بخش هکاتون اصفهان،‌ تیمِ کوک برای بازی کوک رتبه اول را به خود اختصاص داد. در بخش هکاتون تبریز نیز تیم آراما برای بازی انعکاس برگزیده شد. همچنین در قسمت هکاتون تهران، تیم تیرنام برای بازی Green Head به عنوان تیم اول شناخته شد و تندیس این رویداد را دریافت کرد.

منتخبان بخش سمپوزیوم بین‌المللی نیز در این مراسم جوایز خود را دریافت کردند. در این بخش چهار مقاله از شیدا میرزاخانی و هادی مرادی،‌ عافین احمد محمود و لیلا کاشانی و وحید مرادی و هادی مرادی، آرش مرادی، ساناز مودت و الهام کبیری و حدیثه فرهمندی مورد انتخاب ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرار گرفت.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.