بحران برق قزاقستان با ماینینگ رمزارزها

استخراج‌کنندگان غیرقانونی و همچنین جابه‌جایی‌های گسترده پس از ممنوعیت ماینینگ ارزهای دیجیتال در چین، شبکه انرژی در قزاقستان را با بارگذاری بیش از حد روبه‌رو کرده است.

به گزارش فاواپرس به نقل از فایننشال‌تایمز، «متیو هرد»، مهندس نرم‌افزار اهل سن‌خوزه، حالا نگران ۳۳دستگاه استخراج بیت‌کوین خود در قزاقستان است. در طول هفته گذشته، در تلاش شبکه ملی برای محدود کردن انرژی مورد استفاده توسط ماینرهای رمزارز، این دستگاه‌ها تعطیل‌ شده‌اند.

او در این خصوص گفت: «ماشین‌های من برای روزهای متمادی آفلاین هستند. طی هفته گذشته، با وجود اینکه دستگاه‌های من روشن شده‌اند، اما آنها به سختی روشن می‌مانند.»

قزاقستان در تلاش است تا با محبوبیت عظیم استخراج ارزهای دیجیتال کنار بیاید که بخشی از آن در سال جاری میلادی به دلیل افزایش شدید ارزش این ارزها و تا حدی به دلیل مهاجرت گسترده ماینرها به مرزهای این کشور پس از آنکه چین در ماه مه گذشته استخراج ارزهای دیجیتال را غیرقانونی کرد، بوده است. با این حال، باید به این نکته مهم اشاره کرد که قزاقستان کشور بسیارسردی است که زمستان‌های سختی دارد. پس از تعطیلی اضطراری۳ نیروگاه بزرگ در شمال قزاقستان در ماه گذشته، «کیگاک»، اپراتور شبکه عمومی هشدار داد که جیره‌بندی برق ۵۰ ماینر ارز دیجیتال ثبت‌شده در دولت را آغاز خواهد کرد.

این شرکت همچنین اعلام کرده که اگر شبکه مشکلی داشته باشد، ابتدا آنها متصل خواهند شد. «هرد» در ماه اوت به قزاقستان نقل مکان کرد و دستگاه‌هایش توسط شرکت Enegix مدیریت می‌شوند، شرکتی که فضا را برای راه‌اندازی دستگاه‌های ماینینگ اجاره می‌کند.

او می‌گوید که درآمدش از ماشین‌های استخراج رمزارز، از روزانه به‌صورت میانگین، ۱۲۰۰دلار بیت‌کوین به ۸۰۰دلار در ماه اکتبر کاهش یافته است. این در حالی است که در طول هفته گذشته، دستگاه‌های او از کار بازمانده‌ و در حالت آفلاین به سر می‌برند. او همچنین به این نکته اشاره کرد که ۵۵درصد از مواقع به صاحبان این ماشین‌ها اطلاع داده نمی‌شود که چه زمانی خاموشی‌ها رخ می‌دهد یا چه زمانی دوباره آنلاین می‌شوند.

در روزهایی که دنیا با بحران انرژی و معضلات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند، استخراج ارزهای دیجیتال به‌وسیله دستگاه‌های مخصوص این کار و همچنین رایانه‌ها باعث بالا رفتن مصرف برق شده است. عمده برق تولیدی در بسیاری از کشورها، به‌وسیله انرژی ماحصل از سوخت‌های فسیلی که اصلی‌ترین آلایندگان محیط‌زیست به‌حساب می‌آیند، تامین می‌شود. به‌همین دلیل بسیاری از دولتمردان جهان مخالف استخراج رمزارزها در کشورشان هستند.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین کشوری که کار ماینینگ در آن انجام می‌گرفت، تمام فعالیت‌ها در این خصوص را غیرقانونی اعلام کرد. سقوط ارزش ارزهای دیجیتال نیز از همانجا آغاز شد. با این حال تلاش برای استفاده از انرژی‌های پاک برای استخراج ارزهای دیجیتال در برخی کشورها در دستور کار قرار گرفته است.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.