در صحن علنی مجلس مطرح شد:

عیسی زارع‌پور: وزارت ارتباطات، وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات خواهد بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس اجرای پروژه فیبر نوری در کل کشور را نیازمند ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست. او در دفاع از برنامه‌های خود وزارت ICT را وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات نامید.

به گزارش فاواپرس، امروز (۱۶ آذر) گزارش کمیسیون صنایع مجلس از عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص تکالیف مقرر در قانون و برنامه‌های کلان و تعهدات مربوطه در صحن علنی قرائت شد.

در پاسخ به این گزارش، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: « شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین طرح‌هایی است که باید به سرعت اجرایی شود، البته با وجود همه زحماتی که در گذشته کشیده شده وضعیت مطلوبی در این حوزه نداریم.»

زارع‌پور ادامه داد: «وزارت ما وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است و محور تمام فعالیت‌های وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات است. این مساله راهبرد اول وزارت ارتباطات است و همه بخش‌های وزارتخانه باید نقش‌های خود را در این راستا ببینید.»

او اضافه کرد: «بیش از ۱۰ سال است که این مساله به شکل جدی در کشور مطرح است اما تازه شهریور سال گذشته شورای عالی فضای مجازی تکلیف دستگاه‌ها را مشخص کرده و برنامه من اجرای تمام تکلیف وزارتخانه است.»

زارع‌پور به نگاه‌های غلطی که به شبکه ملی اطلاعات وجود دارد اشاره کرد و گفت: «دو هیولا از شبکه ملی اطلاعات ساخته شده است. یکی برای مسئولان که می‌گویند تحقق‌پذیر نیست، دومی برای مردم که می‌گویند دسترسی مردم به اینترنت محدود می‌شود. خیال مردم را راحت می‌کنیم و می‌گوییم شبکه ملی اطلاعات یک شبکه باکیفیت، پرسرعت و امن داخلی است.»

او در مورد اقدامات وزارت ارتباطات در این باره توضیح داد: «شورای توسعه راهبری شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است و هر هفته جلسات آن برگزار می‌شود. بیش از ۱۲۰ پروژه در این مدت تعریف شده که به صورت هفتگی پیشرفت آنها را رصد می‌کنیم.»

وزیر ارتباطات ادامه داد: «ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم شبکه پرسرعت را در همه‌ جا راه‌اندازی کنیم. البته می‌دانیم کار سختی است و نیازمند عزم ملی است و همه باید پای کار بیایند. اگر این شبکه فعال شود، اولاً برای سرویس‌های داخلی مشکلی نخواهیم داشت و اگر روزی اینترنت قطع شد، در داخل مساله‌ای پیش نخواهیم آمد؛ مثلاً در حال حاضر ۴۳۰ گیگ از ظرفیت اینترنت به دلیل قطعی فیبر نوری در خلیج‌فارس از دسترس خارج شده است. همچنین با تحقق شبکه فیبر نوری داخلی، ارتباطات بین‌المللی نیز تسهیل می‌شود و می‌توانیم به عنوان HUB منطقه‌ای ترانزیت اطلاعات نیز عمل کنیم. کشور ما بهترین مسیر برای عبور ترافیک شبکه است.»

وزیر ICT اضافه کرد: «ما در حوزه ترانزیت ۱.۳ ترابیت ظرفیت انتقال فعال داریم و حتی ترافیک برخی همسایه‌مان را تامین می‌کنیم. سال آینده این رقم می‌تواند چهار ترابیت یعنی سه برابر شود. در طول چهار سال نیز به ۱۰ ترابیت خواهیم رسید. در این صورت هم بازدارندگی و درآمدزایی خواهیم داشت و هم کیفیت شبکه ارتقا پیدا خواهد کرد.»

زارع‌پور در مورد راهبرد دوم وزارتخانه متبوعش نیز توضیح دا: «راهبرد دوم وزارتخانه توسعه خدمات است. این مساله به طور ویژه ماموریت رئیس جدید سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات است.»

او این توسعه خدمات را در سه دسته تقسیم کرد: «مساله اول خدمات دولتی است. دستگاه‌ها چندین جزیره دارند که مردم باید برای هر کدام لاگین کنند. در دولت، سازوکاری تعریف می‌کنیم که همه ظرفیت‌های کشور را پای کار هوشمندسازی دولت بیاوریم. فرایند سازمان‌های اداری باید هوشمند شود و تصمیمات فردی به حداقل برسد. در لایحه بودجه دستگاه‌ها مکلف‌اند پنجره واحد خدمات دستگاه خود را ایجاد کنند. در گام دوم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه‌اندازی می‌شود که فاز اول در چهار ماه آینده به اجرا درمی‌آید.»

زارع‌پور در توضیح دسته‌های دوم و سوم نیز گفت: «دوم خدمات عمومی بخش خصوصی است. تمام این خدمات باید به شکل ساده در اختیار مردم قرار بگیرد و تماماً یکپارچه شود؛ یعنی احراز هویت یکسان شود. مساله سوم نیز خدمات پایه کاربردی شبکه ملی مانند پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست‌وجو است. همه اینها در این بستر یکپارچه طراحی می‌شود. در حوزه خدمات نیز باید دو سه اپراتور داشته باشیم که به مردم خدمات ارائه دهند.»

این عضو هیات دولت در ادامه در مورد توسعه شبکه فیبر نوری گفت: «برای فیبر نوری ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و ۲۰ میلیون پورت می‌خواهیم که هر کدام از آنها به ۲.۵ میلیون منابع نیاز دارد. باید دیتاسنترهای بزرگ و پرسرعت در پنج نقطه کشور داشته باشیم. ظرفیت شبکه زیرساخت تا سال آینده دو برابر می‌شود ولی برای پروژه فیبر نوری باید سه برابر شود.»

او به نیاز وزارت ارتباطات به استفاده از زیرساخت‌های دیگر دستگاه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «زیرساخت‌های ملی باید در اختیار این پروژه بزرگ قرار بگیرد. دکل‌های برق و کانال‌های شهرداری باید در اختیار باشد. اگر بخواهیم این کارها را خودمان انجام دهیم هم‌زمان‌بر است و هم هزینه‌های زیادی دارد. پیشنهادی در دولت به تصویب رسیده تا تمامی دستگاه‌های عمومی ملزم شوند زیرساخت‌ها و ابنیه خود را به بخش خصوصی اجاره دهند.»

وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادامه سخنرانی خود در جلسه اظهار داشت: «باید به نقطه‌ای برسیم که وضعیت ترافیک داخل به خارج برعکس شود.‌ سال گذشته ۷۵ درصد ترافیک خارجی داشتیم و الآن به ۶۵ درصد رسیده‌ایم. نسبت ترافیک داخلی و خارجی باید برعکس شود و خواهد شد.»

او در مورد توسعه ارتباطات روستایی نیز شرح داد: «از حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار حدود ۸۱ درصد دسترسی به اینترنت دارند. برآورد قبلی ما ۹۰ درصد بود اما معلوم شد ۱۰ درصد روستاها دسترسی باکیفیت ندارند. در چهار سال گذشته حدود ۱۸۰۰ سایت جدید تاسیس شده و ۲۵۰۰ روستا هم ارتقا پیدا کرده‌اند. در حال حاضر هفت هزار و ۵۰۰ روستا دسترسی بسیار بی‌کیفیت دارند و حدود چهار هزار و ۵۰۰ روستا به هیچ‌ وجه دسترسی به اینترنت ندارند.»

او افزود: «قبلاً با یک سایت دو سه روستا را پوشش می‌دادیم اما برای روستاهای باقیمانده باید در ازای هر روستا یک سایت بزنیم. بسیاری از این روستاها از برق و جاده هم محروم‌اند.»

وزیر ارتباطات در انتهای سخنان خود تاکید کرد: «قولی که در زمان رأی اعتماد به شما دادم این بود که تا پایان ۱۴۰۱ تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه اینترنت متصل کنیم که بر اساس برآوردی که آن زمان صورت گرفته بود، باید چهار هزار روستا به شبکه متصل می‌شد؛ طبق برآوردهای جدید، تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار ۷۵۰۰تاست اما بنده همچنان سر قول خود هستم.»

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم ادامه داد: «این بدین معناست که به چهار برابر بودجه بیشتری نیاز داریم و باید چهار برابر نیز سریع‌تر عمل کنیم. هشت هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار داریم که در این زمینه نیازمند حمایت‌های مجلس هستیم.»

زارع‌پور همچنین توضیح داد: «البته در همین مدت کوتاه بیش از ۵۰۰ روستا به اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند و در نظر داریم طی چهار فاز پروژه‌های مربوط به ۷۵۰۰ روستای باقیمانده را نیز عملیاتی کنیم. در فاز اول ۷۰۰ روستای جدید را در بهمن امسال تحت پوشش قرار می‌دهیم. در اردیبهشت نیز پروژه ۹۰۰ روستا اجرا می‌شود. هفته دولت سال آینده ۲۵۰۰ روستا تحت پوشش قرار می‌گیرند و حداکثر تا شهریور ۱۴۰۲ این پروژه‌ها به اتمام می‌رسد.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد مشکلات اینترنت نیز گفت: «طی ۱۰ سال گذشته به ویژه دو سه سال گذشته توسعه لازم در شبکه ارتباطات کشور صورت نگرفت. علت این مساله افزایش هزینه‌ها، قیمت تجهیزات، افزایش قیمت دلار و درآمدهای ریالی بوده است. از سوی دیگر تعرفه‌ها نیز ثابت مانده و همه این موارد دست به دست هم داده تا توسعه لازم صورت نگیرد.»

او ادامه داد: «اپراتورها در شرایط بحرانی هستند و اگر توجه نشود، به سرنوشت مخابرات دچار می‌شوند. اگر تعرفه اینترنت افزایش پیدا نکند، توسعه پیدا نخواهد کرد. امیدوارم این بند از لایحه بودجه حذف شود و مجلس نیز در این زمینه ما را همراهی کند»

وزیر ICT در انتها گفت: «به زودی مردم شاهد افزایش کیفیت شبکه خواهند بود و روزبه‌روز زیادتر می‌شود.»

رئیس مجلس پس از صحبت‌های زارع‌پور گفت: «در طرح صیانت جوسازی شد که مجلس به دنبال تعطیلی کسب‌وکارهاست اما مجلس دنبال حمایت از این کسب‌وکارهاست.»

او در مورد پروژهای نیمه‌تمام نیز هشدار داد: «درد بی‌درمانی به نام پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه ساختمانی داریم که در برنامه هفتم باید به آن توجه کنیم. متاسفانه مساله پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه فناوری اطلاعات هم پیش آمده است. اجازه ندهیم در دولت و مجلس باب پروژه‌های نیمه‌تمام دیجیتالی باز شود.»

پیش از صحبت‌های زارع‌پور چند تن از نمایندگان نیز در صحن صحبت کردند. اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن، گفت: «دولت قبلی کل زیرساخت‌ها را متلاشی و نخبه‌های فضایی را تار و مار کرده است. وزارتخانه باید از توان بخش خصوصی کمک بگیرد.»

سیاهکلی، نماینده قزوین، آبیک و البرز، نیز بیان کرد: «ایرادات فضای مجازی را به خدمات آن ببخشید و آن را مدیریت کنید. اگر شبکه ملی اطلاعات با بخش خصوصی تقسیم کار می‌شد، تا به حال انجام شده بود. فضای مجازی به افسانه جام‌جم واقعیت خواهید بخشید.»

محسن دهنوی، نماینده تهران، نیز در نطق خود گفت: «در سال‌های گذشته هم شرکت مخابرات و هم ارتباطات زیرساخت در توسعه زیرساخت مخابرات ثابت کم‌کاری کرده‌اند. در استان سیستان و بلوچستان فقط ۲۸ درصد پوشش اینترنت روستاها داریم. FTTx یک و نیم میلیون دلار سرمایه می‌خواهد که مجلس آمادگی‌ تامین آن را دارد.»

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.