چالش «ترین‌ها» در شروع ساخت یک تیم استارت‌آپی

در کتاب ساختار فکری نوین برای کسب‌وکارهای نوین که به تازگی از خانم ساندرا اشپیلبرگ ترجمه کرده‌ام آمده است که برای شروع و راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نباید بهترین‌ها و حاذق‌ترین و یا بهتر بگویم گران‌ترین‌ها را برای خلق ایده خود انتخاب کنید. واقعا لازم نیست که برای طراحی یک لوگوی کوچک تا طراحی پلن تبلیغاتی خود از ماهرترین‌ها و نام‌آورترین‌ها استفاده کنید. نه اینکه لازم نیست، بلکه شرط کافی برای رسیدن به موفقیت، یا حتی ایجاد و رشد یک کسب‌و‌کار نیست .

اگر چه به طور معمول انرژی افراد در شروع خلق ایده بسیار بالا و میزان ریسک‌پذیری آن‌ها گاهی بالای ۱۰۰ درصد است اما باید حواستان باشد در چالش «ترین‌ها» به دام نیافتید.

شما باید بدانید که هر کسب‌وکاری را که شروع می‌کنید فارغ از این که دارای نوآوری باشد یا نباشد، یک استارت‌آپ است و کسب‌و‌کاری نوپا تلقی می‌شود، پس نباید برای شروع و اقدام اولیه، پلن‌های پرهزینه بچینیند.

بهتر است از تمام ظرفیت‌های شخصی خود و شریک کاری خود استفاده کنید یا حتی با رویکرد هم‌افزایی در باشگاه‌های کارآفرینی و مراکز رشد فعالیت کنید و در ازای خدماتی که از تیم‌های دیگر می‌گیرید خدمات و تخصص خود را صرف کنید و تا می‌توانید از هزینه‌های فاکتوری دوری کنید.

بهترین‌ها و ماهرترین‌ها را برای زمان توسعه‌ی کسب‌وکار خود نگه دارید و تا می‌توانید با کم‌ترین توقع از خود و کسب‌وکار جدید و نوپای خود بالاترین تلاش و کوشش فردی و تیمی خود را بکار ببندید و یادتان باشد که در شروع کار باید با کسانی شریک یا همکار یا هم تیمی شوید که به اندازه‌ی خود شما دغدغه‌ی خلق رشد و توسعه را داشته باشند.

هیچ اشکالی ندارد یک کسب‌وکار در سال‌های رشد خود مجبور شود دو یا سه بار لوگوی خود را عوض کند یا با جذب کارآموزان مشتاق و علاقه‌مند هم فرصت رشد به آن‌ها را ایجاد کند و هم جلوی ایجاد هزینه‌های جاری را بگیرد.

فقط فراموش نکنید اگر هم تیمی خوب و دغدغه‌مند و با مسئولیتی در کنار شماست تا زمانی که برای او ویژن (vision) و (mission) میشن خوبی انتخاب نکنید و درصد سهم او را در رشد این بیزینس ندیده بگیرید تیم شما جلو هم برود جایی از هم می‌پاشد.

در پایان یادآور می شوم؛ اگر می‌خواهید کاری را سریع انجام دهید، فقط و فقط خودتان انجامش دهید و اگر می‌خواهید یک کار بزرگ و اساسی انجام دهید آن را تیمی انجام دهید.

 

 

نویسنده / مترجم مهدیه عبادوز
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.