هشدار بانک انگلستان درباره خطرات رمزارز

یکی از مقامات ارشد بانک انگلستان در مورد خطرات دارایی‌های رمزارزی برای سیستم تثبیت‌شده مالی هشدار داد. به گفته او، حدود یک دهم درصد از ثروت خانوارهای انگلستان به صورت رمزارز است و ۲.۳ میلیون نفر در انگلستان رمزارز دارند. بانک انگلستان همچنین از احتمال افزایش نرخ بهره گفت و بزرگ‌ترین مانع خانه‌دار شدن مردم انگلستان را گردآوری مبلغ سپرده برای دریافت وام برشمرد.

به گزارش فاواپرس، به نقل از بی‌بی‌سی، به گفته سر جان کانلیف، معاون ارشد بانک انگلستان،‌ اگرچه در حال حاضر مقدار کمی از ثروت خانوارهای انگلستان به شکل دارایی‌هایی مثل بیت‌کوین است اما شهرت این دارایی‌های رمزارزی رو به افزایش است.

به عقیده او، اگر ارزش دارایی‌ها به شدت سقوط کند، تاثیر عکس خواهد داشت و این بانک باید برای خطرات احتمالی آماده باشد.

جان در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت در حال حاضر حدود یک دهم درصد از ثروت خانوارهای انگلستان به صورت رمزارز است و برآورد می‌شود حدود ۲.۳ میلیون نفر در این کشور با میانگین ۳۰۰ پوند برای هر کدام رمزارز داشته باشند.

او با این حال تاکید کرد که رمزارزها «به سرعت رشد کرده‌اند» و افرادی مثل مدیران صندوق‌های سرمایه می‌خواهند بدانند که آیا حفظ رمزارز در مجموع دارایی‌ها کار درستی است.

کانلیف افزود: «قیمت رمزارزها ممکن است به شکل چشمگیری تغییر کند چنانکه روی کاغذ یا در عمل احتمال صفر شدن ارزش‌شان کاملا وجود دارد. نکته این است که به نظر من نگرانی اصلی این است که [رمزارزها] در سیستم مالی تلفیق شوند و زمانی که یک اصلاح قیمت عظیم رخ دهد ممکن است دیگر بازارها تحت تاثیر قرار گیرند و بازیگران بازار مالی تثبیت‌شده هم متاثر شوند. طراحی استاندارد و مقررات زمان‌بر است و هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم.»

جان در ادامه اضافه کرد: «ما واقعاً باید آستین‌هایمان را بالا بزنیم و دست‌به‌کار شویم تا وقتی مشکل جدی‌تر شد، چارچوبی قانونی برای کنترل خطرات داشته باشیم.»

جان در حالی این اظهارات را در مصاحبه با بی‌بی‌سی بیان کرد که یک روز پیش از آن بانک انگلستان تازه‌ترین گزارش پایداری مالی یا «Financial Stability Report» را منتشر کرده بود. این گزارش سلامت سیستم مالی انگلستان را بررسی می‌کند.

در این گزارش آمده است که خانوار‌های انگلیسی با وجود پایان طرح مرخصی و دیگر اقدامات حمایتی در دوران کرونا، «پایداری» خود را حفظ کرده‌اند. با این حال در همین گزارش به ابهاماتی در مورد خطرات و چشم‌انداز اقتصادی اشاره شده است.

کرونا هنوز، به ویژه با انتشار سویه‌های جدید، «تاثیر جدی» بر اقتصاد دارد.

این گزارش در حالی منتشر شده که سیاست‌گذاران بانکی در تدارک اعلام نرخ بهره در پنجشنبه آینده هستند.

هزینه زندگی در انگلستان در اکتبر ۴.۲ درصد بالا رفت که بالاترین نرخ در ۱۰ سال گذشته است. افزایش تورم تحلیلگران را به این باور رسانده که نرخ بهره از کف تاریخی خود در ۰.۱ درصد فراتر برود. اما انتشار سویه اومیکرون باعث تردید شده است.

بانک انگلستان می‌گوید: «انگلستان و اقتصاد‌های جهانی به روند بهبود از تاثیرات پاندمی ادامه می‌دهند اما همچنان تردید در رابطه با خطرات موجود برای سلامت اجتماعی و چشم‌انداز اقتصادی ادامه دارد. برای مثال در کوتاه‌مدت فشارهایی در زمینه عرضه و تورم وجود دارد و ممکن است فعالیت کرونا این تاثیر را تشدید کند به ویژه زمانی که در مورد تاثیر سویه‌های جدید بر بازدهی واکسن ابهاماتی وجود دارد.»

این بانک از ابتدای سال گذشته به دنبال بهبود تدابیر اورژانسی است تا بانک‌های آزادی عمل بیشتری برای اقدامات خود داشته باشند. این نهاد‌های اقتصادی بار دیگر برای محافظت از خود در برابر شوک‌های احتمالی در آینده باید به یک حاشیه امن سرمایه که یک درصد از تمام وام‌هاست دست پیدا کنند. سال آینده این نرخ به دو درصد وام‌ها افزایش می‌یابد.

به‌علاوه این بانک در حال رایزنی است تا محدودیت‌های استطاعت وام مسکن را کاهش دهد.

بانک انگلستان در حال بررسی است که آیا باید الزام یک آزمون را لغو کند یا خیر. بر اساس این آزمون، وام‌دهندگان باید بررسی کنند که آیا در صورت افزایش نرخ بهره‌ها تا سه درصد بالاتر از نرخ متغیر استاندارد باز هم قدرت بازپرداخت خواهند داشت یا خیر.

این موسسه در گزارش خود اضافه کرده که جمع‌آوری مبلغ سپرده‌گذاری همچنان مهم‌ترین مانع بر سر راه خانه‌دار شدن در این کشور است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.