صرافی رمزارز ایرانی، آثار هنری را در متاورس به نمایش می‌گذارد

پای شرکت‌های ایرانی هم به فضای متاورس باز شد. صرافی ایرانی اکسکوینو با برپا کردن یک ساختمان در کنار ساختمان صرافی بایننس در دیسنترالند، یکی از پلتفرم‌های موفق متاورسی، قصد دارد یک نمایشگاه دائمی آثار هنری برای هنرمندان ایرانی برپا کند. اکسکوینو به عنوان افتتاحیه این نمایشگاه در تاریخ ۳۰ آذر، جشنی با حال و هوای شب یلدا تدارک دیده‌ است.

به گزارش فاواپرس، صرافی رمزارز ایرانی اکسکوینو به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ ارنیکا در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. با توجه به داده‌های موجود در سایت صرافی اکسکوینو، این مجموعه خود را اولین شرکت دانش‌بنیان ارائه‌دهنده کیف پول رمزارزی با مجوز معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی می‌کند. به گفته علی مقصودی،‌ سوپروایزر محتوای اکسکوینو، این صرافی از حدود ۸۰ کوین و توکن پشتیبانی می‌کند.

این صرافی قصد دارد در شب یلدا و به مناسب افتتاحیه نمایشگاه آثاری هنری NFT، جشنی با استفاده از المان‌های شب یلدا در ساختمان اکسکوینو در دیسنترالند به مدت ۶ ساعت از ساعت ۶ عصر تا ۲۴، برگزار کند.

نمایشگاه NFT اکسکوینو

اکسکوینو به عنوان صرافی رمزارز ایرانی قصد دارد در نمایشگاه متاورسی خود ۵۰ اثر NFT‌ از هنرمندان ایرانی را به نمایش بگذارد. به گفته سرپرست پروژه متاورس اکسکوینو، این نمایشگاه به‌صورت دائمی پرپا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این نمایشگاه مسقیما آثار مورد علاقه خود را از صاحب اثر خریداری کنند. طبق اعلام رضا سلطانی، صرافی اکسکوینو در فرایند خرید و فروش آثار هنری دخالتی ندارد و خریدار و فروشنده در پلتفرمی که فروشنده اثر خود را برای فروش قرار داده، معامله را انجام می‌دهند. ساختمان اکسکوینو در دیسنترالند به سبک ایرانی و ترکیبی از گنبد مینا و مقبره خیام است. این ساختمان در ۳ طبقه طراحی شده‌ است. ساختمان اکسکوینو در یک استیت با نام اکسکوینو متا بنا شده‌ است.

متاورس چیست؟

عبارت متاورس (Metaverse) از ترکیب دو کلمه «Meta» به معنای ماورا و عبارت «Verse» که مخفف کلمه «Universe» به معنای جهان است گرفته شده‌ است. این عبارت را اولین بار استفنسون سال 1992 در کتاب «Snow Crash» استفاده کرد و در این کتاب عبارت متاورس به یک محیط دیجیتالی اشاره داشت که در آن مردم با آواتار‌هایی با هم ارتباط داشتند. متاورس یا جهان دیجیتالی عبارتی کلی است که به دنیایی خیالی و آزاد از هر قید و بند فیزیکی اشاره می‌کند. هدف نهایی همان چیزی است که شاید در فیلم‌های تخیلی دیده باشید. با یک واسطه وارد دنیایی خیالی می‌شوید و در آنجا به هر شکلی که خواستید و فارغ از قید و بند‌های فیزیکی جهان واقعی زندگی می‌کنید؛ ماشینی که همیشه آرزویش را داشتید سوار می‌شوید، بازی می‌کنید و با مردم این سیاره خیالی ارتباط برقرار می‌کنید.

چرا متاورس؟

اخیرا کابران ایرانی اسقبال خوبی نسبت به متاورس داشته‌اند. این استقبال بعد از سرمایه‌گذاری کمپانی‌های بزرگ و رشد ارزش توکن این پلتفرم‌ها بیشتر هم شده‌ است. اکنون متاورس با تبدیل شدن به محلی برای دورهمی‌های مجازی، هریک از برند‌های مطرح دنیا را ترغیب کرده با بنا کردن ساختمانی در این فضا، رابطه بهتری با کاربران خود برقرار کنند. رضا سلطانی سرپرست پروژه متاورس اکسکوینو بر این عقیده است که باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که کمپانی‌های مطرحی همچون متا ( فیسبوک) در این حوزه داشته‌اند، در آینده نزدیک بیشتر تعاملات انسانی بر این بستر اتفاق می‌افتد. سلطانی در ادامه افزود: «باتوجه به نبود آموزش و محتوای کافی در مورد متاورس در ایران، اکسکوینو قصد دارد با برگزاری جشن شب یلدا و برپایی یک نمایشگاه دائمی در دیسنترالند، کاربران این حوزه را با متاورس بیشتر آشنا کند.

دیسنترالند (Decentraland) یک پلتفرم جهانی مجازی و جامعه‌ای مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است. در دیسنترالند، کاربران می‌توانند از خرید و فروش قطعات زمین، آثار هنری و سایر توکن‌های NFT کسب درآمد کنند. توکن مانا (MANA) رمزارز بومی دیسنترالند است.

از کاربردهای دیسنترالند می‌توان چند مورد را نام برد:

  • اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا Dapp: در این فضا توسعه‌دهندگان می‌توانند با برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها، فضا و تعاملات بهتری را برای کاربران ایجاد کنند.
  • تبلیغات: محبوبیت و تعداد بازیکنان بالای این پلتفرم باعث شده‌است که برندها فضاهایی برای تبلیغات و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی خریداری کنند.
  • مجموعه‌های کلکسیونی هنری: در پلتفرم دیسنترالند NFTها جمع‌آوری، ایجاد و خریدوفروش می‌شوند.
  • تعاملات اجتماعی: دیسنترالند برای کاربران امکان معاشرت و تعاملات اجتماعی را فراهم می‌کند.

ساختمان صرافی اکسکوینو در متاورس دیسنترالند

رضا سلطانی دلیل انتخاب دیسنترالند برای برگزاری این نمایشگاه را راحتی و کاربرد پسند بودن این پلتفرم عنوان کرد. مناسب بودن بستر دیسنترالند برای برای برگزاری نمایشگاه و جشن شب یلدا یکی دیگر از دلایل انتخاب این پلتفرم است. سلطانی با اشاره به این موضوع که جامعه ایرانی هنوز به اندازه کافی با حوزه متاورس و پتانسیل آن آشنایی ندارند، گفت: «اکسکوینو با پرپایی این نمایشگاه در دیسنترالند قصد دارد فضایی برای معرفی NFT آثار هنرمندان ایرانی به‌وجود بیاورد و در ازای اینکار هیچگونه کارمزدی از هنرمندان دریافت نمی‌کند.»

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.