ستاری: زیست‌بوم فناوری و نوآوری بومی باید در سوریه راه اندازی شود

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: سوریه نیازمند تعریف و پیاده‌سازی زیست بومی مبتنی بر فرهنگ و آداب و سنن بومی خود است. این کار هم باید توسط جوانان و تحصیل‌کردگان این کشور اتفاق بیفتد. البته استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز در این مسیر می‌توانند به آنها کمک کنند.

به گزارش فاواپرس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در میان دانش‌آموختگان سوری دانشگاه‌های ایران، حاضر شد تا با مشکلات پیش روی آنها برای اشتغال و تحصیل در کشور آشنا شود تا برای رفع یا کاهش این چالش‌ها، تعاملات میان دستگاهی را بررسی کند.

در این نشست ستاری با اشاره به اینکه کشور سوریه در روزهای سخت پس از جنگ قرار دارد و برای گذر از این روزها نیازمند همکاری مردم خود است، گفت: ایران نیز چنین تجربه‌ای داشته و این روزهای سخت را پشت سر گذاشته است. شما تحصیل کردگان سوری باید با بازگشت و به کارگیری توانمندی های خود در کشورتان، سوریه را دوباره آباد کنید.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: مهاجرپذیری در ایران یک مفهوم جدید و نوین است به همین دلیل برخی قوانین کشورمان چندان همخوانی با حضور مهاجران ندارد؛ اما معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی سعی دارد برای این افراد اقامت‌های سه تا پنج ساله تعریف کند که همین اقامت‌ها بسیاری از مشکلات شما را برای بهره‌مندی از امکانات رفاهی و اجتماعی کاهش می‌دهد.

ستاری افزود: کشور سوریه نیازمند تعریف و پیاده‌سازی زیست بومی مبتنی بر فرهنگ و آداب و سنن بومی خود است. این کار هم باید توسط جوانان و تحصیل کردگان این کشور اتفاق بیفتد. البته استارتاپ ها و شرکت های دانش‌بنیان ایرانی نیز در این مسیر می توانند به آنها کمک کنند و ایده‌های خود را برای بومی سازی در اختیار جوانان سوری قرار دهند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه تعاملات دانشگاهی و دانشجویی ربطی به روابط میان کشورها و دولت‌ها ندارد، تصریح کرد: این روابط در صورت بروز مشکلات سیاسی میان کشورها نیز برقرار و پابرجا خواهد بود. به همین دلیل ما خواهان تداوم شکل‌گیری شبکه‌ای فرادولتی میان بخش خصوصی دو کشور هستیم.

وی با تاکید بر اینکه زیست بوم فناوری و نوآوری در ایران معادلات و آمال دانشجویان ایرانی را تغییر داده است، بیان کرد: 30 سال پیش همه دانشجویان داروسازی فقط به فکر تاسیس داروخانه برای اشتغال بودند اما امروز آنها با اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به دنبال تولید داروهای جدید و مورد نیاز کشور هستند. آمارها حاکی از این است که میزان خروج این دانشجویان از کشور به صفر رسیده است.

ستاری با اشاره به اشتراکات فرهنگی میان ایران و سوریه، گفت: با وجود همه این اشتراکات نیاز است که زیست بومی بومی در کشور سوریه با کمک تجربیات موجود در ایران راه اندازی شود تا با این کار روابط سیاسی، علمی و فرهنگی میان دو کشور نیز ارتقا یابد.

توسعه بازار بین‌المللی با کمک کارگزاران صادراتی

مهدی قلعه‌نوی رییس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به فعالیت کارگزاران صادراتی ایرانی در دیگر کشورها، گفت: این کارگزاران صادراتی بقای شرکت ها در بازار صادراتی را تضمین می کنند. آنها واسطه‌های صادراتی هستند که یاریگر فعالان این عرصه در بازار بین‌المللی هستند.

وی افزود: در حال حاضر شش هزار و 500 شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت می کنند. این شرکت ها در حوزه دانشی بسیار فعال و خوب هستند اما در زمینه تجاری‌سازی محصولات و خدمات نیازمند ضعیف و نیازمند دریافت حمایت و مشاوره‌های جدی هستند.

به گفته قلعه‌نوی، ایجاد شبکه‌های فعالان بخش خصوصی تسهیل کننده روابط علمی و فناورانه میان ایران و دیگر کشورها است. این شبکه ها تقویت‌کننده روابط میان کشورها نیز هست.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.