بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

در این گزارش تفصیلی قابلیت‌های مختلف بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021 در بین 6 گوشی مطرح مورد بررسی قرار گرفته و به تفکیک هر کدام از این قابلیت‌ها رتبه‌بندی شده‌اند.

به گزارش فاواپرس، عملکرد دوربین‌های گوشی‌های همراه، یکی از مهمترین شاخصه‌های مشتریان برای انتخاب این دستگاه‌ها است. اینکه هر ساله دوربین‌های گوشی‌های مختلف هوشمند مورد سنجش قرار می‌گیرند تا اینکه عملکرد آن‌ها را در اختیار کاربران قرار دهد، یک رویه معمول است که در پایان هر سال از سوی وبسایت‌های تخصصی و موسسات گوناگون منتشر می‌شود و ما در اینجا قصد داریم تا گزارش مفصل وبسایت فناوری Android Authority در این زمینه را در اختیار شما قرار دهیم.

گوشی‌های مورد بررسی برای انتخاب بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

این وبسایت برای گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی خود ۶ گوشی شاخص و معروف بخاطر ویژگی‌های خاص دوربین را انتخاب کرده است و در حوزه‌های مختلف، دوربین‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

این ۶ گوشی عبارتند از؛ Apple iPhone 13 Pro Max و Samsung Galaxy S21 Ultra که ادعا می‌شود بهترین در این عرصه هستند. گوشی OnePlus 9 Pro به دلیل تنظیمات فوق عریض ویژه، Sony Xperia 1 III برای فناوری جدید تله فوتو، Xiaomi Mi 11 Ultra و Google Pixel 6 Pro هستند. در واقع این ۶ گوشی به این دلیل انتخاب شده اند که به طور کلی بهترین عملکرد دوربین را در میان گوشی‌های موجود دارند. در ادامه شما را به ملاحظه نتایج این بررسی دعوت می‌کنیم.

مشخصات کلی دوربین‌ها

پیش از شروع بررسی عملکرد این ۶ دوربین، بهتر است در ابتدا با مشخصات دوربین‌های این شش دستگاه آشنا شویم که ما برای تسهیل امر آن‌ها را در یک جدول آورده‌ایم.

 Google Pixel 6 ProSamsung Galaxy S21 UltraApple iPhone 13 Pro Max
Main Camera50MP (12.5MP binned)
f/1.9 aperture
26mm focal length
1/1.31″ sensor
Omni-PDAF, OIS
108MP (12MP binned)
f/1.8 aperture
24mm focal length
1/1.33″ sensor
PDAF, OIS
12MP
f/1.5 aperture
26mm focal length
1/1.66″ sensor
dual pixel PDAF, sensor-shift OIS
Ultrawide12MP
f/2.2 aperture
17mm focal length
Fixed Focus
12MP
f/2.2 aperture
13mm focal length
1/2.55″ sensor
dual pixel PDAF
12MP
f/1.8 aperture
13mm focal length
1/3.4″ sensor
PDAF
First zoom48MP (12MP binned)
f/3.5 aperture
104mm focal length
1/2″ sensor size
PDAF, OIS
4x zoom
10MP
f/2.4 aperture
70mm focal length
1/3.24″ sensor
dual pixel PDAF, OIS
3x zoom
12MP
f/2.8 aperture
77mm focal length
1/3.4″ sensor
PDAF, OIS
3x zoom
Second zoomN/A10MP
f/4.9 aperture
240mm focal length
1/3.24″ sensor
dual pixel PDAF, OIS
10x zoom
N/A
FocusingLaser AF systemLaser AF system3D ToF Lidar
Selfie camera11.1MP
f/2.2 aperture
20mm focal length
Fixed focus
40MP
f/2.2 aperture
26mm focal length
PDAF
12MP
f/2.2 aperture
23mm focal length
 OnePlus 9 ProSony Xperia 1 IIIXiaomi Mi 11 Ultra
Main Camera48MP (12MP binned)
ƒ/1.8 aperture
23mm focal length
1.22µm pixels
1/1.43″ sensor
OIS, Omnidirectional PDAF
12MP
ƒ/1.7 aperture
24mm focal length
1.8µm pixels
1/1.7″ sensor
OIS, Dual Pixel PDAF
50MP (12MP binned)
ƒ/2.0 aperture
24mm focal length
1.4µm pixels
1/1.12″ sensor
OIS, Dual Pixel PDAF
Ultrawide50MP (12MP binned)
ƒ/2.2 aperture
14mm focal length
1.0µm pixels
1/1.56″ sensor
12MP
ƒ/2.2 aperture
16mm focal length
1/2.6″ sensor
Dual Pixel PDAF
48MP (12MP binned)
ƒ/2.2 aperture
12mm focal length
0.8µm pixels
1/2.0″ sensor
PDAF
First zoom8MP
ƒ/2.4 aperture
77mm focal length
1.0µm pixels
OIS, PDAF
3.3x zoom
12MP
ƒ/2.3 / ƒ/2.8 aperture
70/105mm focal length
1/2.9″ sensor
OIS, Dual Pixel PDAF
2.9x / 4.4x zoom
48MP (12MP binned)
ƒ/4.1 aperture
120mm focal length
0.8µm pixels
1/2.0″ sensor
OIS, PDAF
5x zoom
Other cameraMonochrome
2MP
ƒ/2.4 aperture
N/AN/A
FocusingLaser AF system0.3MP 3D Time-of-FlightLaser AF system
Selfie16MP
ƒ/2.5 aperture
1.0µm pixels
1/3.06″ sensor
8MP
ƒ/2.0 aperture
1.12µm pixels
1/4″ sensor
20MP
ƒ/2.2 aperture
0.8µm pixels
1/3.4″ sensor

 

اکنون به بررسی عملکرد‌های مختلف دوربین‌های این ۶ گوشی خواهیم پرداخت تا به طور دقیق ببینیم که دوربین‌های این گوشی‌ها در کدام عملکرد از دیگری بهتر هستند. این نکته شایان ذکر است که تمام این بررسی‌ها بر اساس تنظیمات استاندارد دوربین گوشی انجام شده است و عکس‌های گرفته شده با آن‌ها ویرایش نشده است. تنها کاری که در اینجا انجام شده این است که عکس‌ها سایز شده اند تا بتوان آن‌ها را در این مقاله جای داد.

عملکرد بهترین دوربین‌های گوشی در تعادل رنگ و نوردهی

برای شروع بیایید ببینیم که چگونه این تلفن‌ها با طیف گسترده‌ای از محیط‌های عکاسی معمولی برخورد می‌کنند. ما چهار سناریو را به‌صورت دستی انتخاب کرده‌ایم تا نشان دهیم این تلفن‌ها چگونه پردازش تصویر خود را با آسمان آبی، رنگ‌های گرم، پالت‌های رنگ سرد و رنگ‌های زنده تطبیق می‌دهند. پیشاپیش می‌گویم، هر شش دستگاه در اینجا کاملاً خوب هستند، اما برخی اختلافات جزئی و در عین حال ناچیز وجود دارد.

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

رتبه‌بندی رنگ، نوردهی و تراز سفیدی در بهترین دوربین‌های گوشی:

۱. گوشی Galaxy S21 Ultra سامسونگ: برخلاف سال‌های گذشته، Galaxy S۲۱ Ultra بیشتر از رنگ‌های بیش از حد اشباع شده دوری می‌کند. دوربین در صحنه‌های انتخاب‌شده ما کمی به تعادل سفیدی گرم و سرد متمایل می‌شود، اما آبی آسمانی عالی را بدون اشباع بیش از حد ارائه می‌دهد.
۲. گوشی Google Pixel 6 Pro: تراز سفیدی کمی گرم‌تر از دقیق بودن آن است که رنگ‌های آن را کمی اشباع می‌کند. تصویر منظره دریاچه نوردهی درخشان و تعادل رنگ سفید را به نمایش می‌گذارد، اگرچه قهوه ای‌ها برای یک روز کم رنگ، کمی رنگارنگتر به نظر می‌رسند. صحنه پاییزی کمی بیش از حد اشباع شده است، اما آسمان آبی فوق‌العاده دقیق است و محدوده دینامیکی فوق‌العاده‌ای را در پیش‌زمینه ارائه می‌دهد، اگرچه گیاه پیش‌زمینه کمی بیش از حد نارنجی است.
۳. گوشی Apple iPhone 13 Pro Max: یک رنگ زرد واضح در دو تصویر اول وجود دارد که رنگ آبی را به فیروزه‌ای و برگ‌های نارنجی را به زرد نزدیک می‌کند. پس زمینه قرمز نیز در تصویر اول به شدت اشباع شده است. تراز سفیدی تلفن در عکس‌های سرد و گرم بیشتر به صحنه متمایل می‌شود و باعث می‌شود اشباع‌تر به نظر برسند. اگرچه منظره دریاچه درخشان به نظر می‌رسد و در نتیجه واقعاً احساس سرما را به تصویر منتقل می‌کند. متأسفانه، آسمان آبی کمی بیش از حد اشباع شده و پس‌زمینه به‌طور قابل‌توجهی تیره‌تر از گوشی‌های رقیب است.
۴. گوشی Sony Xperia 1 III: سونی تعادل رنگ سفید و دقت رنگ را در اولویت قرار می‌دهد، اما همیشه آن را درست انجام نمی‌دهد. دوربین از اشباع بیش از حد در تمام تصاویر جلوگیری می‌کند، اما این کار رنگ‌های شسته شده را در تصویر اول تولید می‌کند. به همین ترتیب، دوربین در عکس‌های اول، دوم و سوم از نوردهی کم رنج می‌برد. سایه‌ها معمولا خیلی تاریک هستند.
۵. گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra: ما می‌توانیم گرمای بیش از حد را در آسمان آبی و عکس دیگر ببینیم، بنابراین این تلفن دقیق‌ترین تعادل رنگ سفید را ارائه نمی‌کند. دوربین همچنین کمی اشباع بیش از حد را ارائه می‌دهد، همانطور که در رنگ‌های زرد و صورتی اولین عکس و همچنین برگ‌ها در صحنه پاییزی دیده می‌شود.
۶. گوشی OnePlus 9 Pro: دوربین این گوشی دارای تعادل سفیدی بیش از حد گرم است، به خصوص در تصاویر اول و سوم. تصویر اول نیز کمتر نوردهی شده و بیش از حد اشباع شده است.

عملکرد دوربین‌ها در محدوده دینامیکی بالا

چهار تصویر اول ما فشار زیادی روی گوشی‌ها وارد نکردند، بنابراین بیایید آن‌ها را در محیط‌های پر تقاضای HDR آزمایش کنیم. در اینجا ما به سه چیز کلیدی شامل؛ برش برجسته، استخراج جزئیات سایه و اشباع رنگ توجه خواهیم کرد.

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

رتبه‌بندی محدوده دینامیکی بالا در بهترین دوربین‌های گوشی:

۱. گوشی Galaxy S21 Ultra سامسونگ: گوشی سامسونگ تعادل واقعی بین سایه‌ها و هایلایت‌ها را حفظ می‌کند و در عین حال رنگ‌های زیادی را در هر چهار تصویر ارائه می‌دهد.
۲. گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra: درست مانند Galaxy S۲۱ Ultra، پرچمدار شیائومی در تمام این عکس‌ها درخشان است. حتی دو تصویر فوق‌العاده پیچیده آخر با هایلایت‌ها، سایه‌ها و رنگ‌ها به خوبی متعادل می‌شوند. این گوشی تمایل دارد نوردهی را کمی بیشتر از Galaxy افزایش دهد، که کمتر واقع بینانه است.
۳. گوشی Google Pixel 6 Pro:  گوگل به‌خاطر قابلیت‌های HDR معروف است و جدیدترین گوشی آن از نظر تعادل رنگ و نوردهی ناامید نمی‌شود. با این حال، در عکس‌های همبرگر و طلوع خورشید که سامسونگ و شیائومی به تعادل رسیده‌اند، کمی نقص دیده می‌شود.
۴. گوشی OnePlus 9 Pro: فناوری HDR که در پرچمدار OnePlus قرار گرفته است، از نظر وضوح به اندازه سامسونگ و شیائومی قدرتمند است، با این حال در پردازش رنگ و جبران نوردهی کمی عقب‌تر است.
۵. گوشی Sony Xperia 1 III: این فناوری در سونی هم قابل توجه است، اما هنوز از رقیبان خود عقب‌تر است.
۶. گوشی Apple iPhone 13 Pro Max: تصاویر HDR اپل از عدم وجود جزئیات سایه ثابت در سه نمونه آخر رنج می‌برند. تصاویر همبرگر و کاخ به ویژه در مقایسه با رقبای خود، نشانه‌ای واضح از محدوده دینامیکی ناقص است.

عملکرد دوربین‌ها در نور کم و حالت شب

اجازه دهید نگاهی به عملکرد کلی‌تر تلفن‌ها در محیط‌های کم نور و عکاسی در شب بیندازیم. ما با یک عکس معمولی در شب شروع می‌کنیم و سپس با تعداد زیادی از مناطق تاریک‌تر که با نور پس‌زمینه روشن می‌شوند ادامه می‌دهیم که به اندازه کافی روشن هستند تا نیازی به حالت شب نباشد. موارد کلیدی که در اینجا باید به دنبال آن‌ها باشیم نوردهی بیش از حد یا کم و تعادل رنگ است.

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

رتبه‌بندی بهترین دوربین‌های گوشی در نور کم و حالت شب:

۱. گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra: اولین تصویر شیائومی کمی بیش از حد اشباع شده و در نواحی تاریک‌تر کمی کم نور است، اما برش نشان می‌دهد که این تصویر بسیار تمیز و بدون پردازش بیش از حد است. این گوشی همچنین در عکاسی در نور بسیار کم عالی عمل می‌کند.
۲. گوشی OnePlus 9 Pro: توانایی این گوشی برای استخراج نوردهی و رنگ در نور بسیار کم قابل توجه است، اگرچه عکس اول در مقایسه با رقبا کمی ضعیف عمل می‌کند.
۳. گوشی Galaxy S21 Ultra سامسونگ: علیرغم سنسور تصویر بزرگ خود، نویز زیادی در عکس‌های نور کم سامسونگ وجود دارد که به ویژه در برج ساعت قابل توجه است هرچند این تلفن با نوردهی مناسب در نور کم و رنگ‌های نسبتاً دقیق این مشکل را جبران می‌کند.
۴. گوشی Google Pixel 6 Pro: دوربین Google در متعادل کردن نوردهی و رنگ‌های واقعی در اولین تصویر، عملکرد بسیار خوبی دارد. البته در هنگام نگاه کردن به عکس، رنگ مشکی قابل توجهی وجود دارد، اما عدم برش استثنایی است. متأسفانه Pixel ۶ Pro با نوردهی و تعادل رنگ سفید در نور بسیار کم مشکل دارد، ولی الگوریتم‌های Google به خوبی نویز را حذف می‌کنند.
۵. Apple iPhone 13 Pro Max: رنگ زرد و محدوده دینامیکی ضعیف اپل دوباره اینجا نمایان می‌شود و برجسته‌سازی‌های بریده‌شده را ایجاد می‌کند. معمولاً در تصویر و برش اول ظاهر بسیار پردازش شده‌ای وجود دارد، اگرچه سطح نوردهی و نویز مناسب است. همچنین کم کردن نور چراغ‌ها باعث می‌شود که آیفون بدون استفاده از حالت شب بیشتر دچار مشکل شود.
۶. گوشی Sony Xperia 1 III: این گوشی در نور کم عکس‌های بدی نمی‌گیرد، اما عدم وجود حالت شب چند فریمی، گوشی را در این فهرست در آخرین رده قرار می‌دهد.

عملکرد بهترین دوربین‌های گوشی در حالت پرتره و سلفی

گرفتن عکس از افراد و عکس‌های سلفی البته یکی از شایع‌ترین کاربرد‌های گوشی‌های هوشمند امروزی است. در اینجا قصد داریم تا این عملکرد را نیز در گوشی‌های مورد نظر به محک بکشیم. ما مجموعه‌ای از عکس‌ها را برای بررسی نحوه برخورد این تلفن‌ها با رنگ پوست، بافت‌ها و تاری مصنوعی، در نظر گرفته ایم.

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

بهترین دوربین‌های گوشی در سال 2021

رتبه‌بندی بهترین دوربین‌های گوشی درحالت پرتره و سلفی:

۱. گوشی Galaxy S21 Ultra سامسونگ: دوربین این گوشی رنگ‌ها و بافت‌های دقیق پوست و همچنین تاری، رنگ‌ها و نوردهی بوکه را به خوبی اعمال می‌کند. دوربین سلفی سامسونگ نیز در زمینه نور داخلی کمی تمیز به نظر می‌رسد.
۲. گوشی Apple iPhone 13 Pro Max: پرتره‌ها و سلفی‌های اپل عالی به نظر می‌رسند و رنگ‌های دلپذیر، نوردهی زیاد، تاری نرم بوکه و بافت‌های دقیق پوست را بدون پردازش زیاد ارائه می‌کند. تنها ایرادی که نسبت به S۲۱ Ultra دارد، نوردهی کم در سلفی داخلی و بریدگی جزئی در دوربین خارجی است.
۳. گوشی Google Pixel 6 Pro: در اینجا شاهد نوردهی عالی با تاری بوکه عمدتاً کاربردی هستیم، اگرچه سلفی‌ها از تشخیص پیش‌زمینه و پس‌زمینه دقیق‌تر رنج می‌برند و کیفیت تاری Google می‌تواند بسیار مشخص به نظر برسد.
۴. گوشی Xiaomi Mi 11 Ultra: تصاویر پرتره شیائومی با دوربین پشتی از نظر بافت، بوکه و تن بسیار خوب هستند، اما دوربین سلفی آنقدر‌ها خوب عمل نمی‌کند.
۵. گوشی OnePlus 9 Pro: دوربین‌های OnePlus هیچ یک از این تصاویر را به درستی ارائه نمی‌کند. سوژه‌ها عمدتاً خیلی تیره هستند و همچنین مشکلات رنگ پوست وجود دارد.
۶. گوشی Sony Xperia 1 III: مشکلات نوردهی سونی باز در اینجا مشهود است و عکس‌های سلفی با نوردهی بیش از حد پس زمینه حتی بدتر هستند.

عملکرد بهترین دوربین‌های گوشی در زوم برد متوسط و بلند

هر شش تلفن ما به لنز‌های زوم نیز مجهز هستند، با این همه آرایش آن‌ها از تله فوتو ساده تا طراحی پریسکوپ چند دوربینی را شامل می‌شود. اگرچه داشتن برد فوق‌العاده خوب است، اما تلفن‌ها باید عکس‌هایی با ظاهر عالی در تمام سطوح بزرگنمایی ممکن داشته باشند؛ بنابراین این چیزی است که ما در اینجا به دنبال آن هستیم.

رتبه‌بندی زوم:

۱. گوشی Xiaomi Mi11 Ultra: پرچمدار شیائومی با وجود داشتن تنها یک لنز زوم ۵ برابری، کیفیت تصاویر آن در تمام سطوح زوم تا ۲۰ برابر، به طرز باورنکردنی ثابت است.
۲. گوشی Galaxy S21 Ultra سامسونگ: اگرچه این دستگاه زوم خوبی دارد، اما متاسفانه کیفیت بین لنز‌های نوری ۳x و ۱۰x کاهش می‌یابد.
۳. گوشی Google Pixel 6 Pro: این گوشی در برد‌های بسیار طولانی قابل رقابت است، اگرچه تصاویر آن به خوبی تصاویر ۱۰x سامسونگ یا شیائومی نیستند.
۴. گوشی Apple iPhone 13 Pro Max: علیرغم مشخصات ظاهری محدودتر، آیفون تصاویر زوم را با رنگ‌ها و جزئیات خوب تا ۵ برابر ارائه می‌کند. متأسفانه، این گوشی نمی‌تواند با قابلیت‌های دوربردتر رقبای خود رقابت کند.
۵. گوشی Sony Xperia 1 III: قابلیت‌های زوم سونی مناسب است، با این حال، در نور کمتر، گوشی واقعاً با نویز دست و پنجه نرم می‌کند. این گوشی همچنین دارای زوم ۱۲ برابری است که بسیار کمتر از رقبای خود است.
۶. گوشی OnePlus 9 Pro: مانند پیکسل، این گوشی نیز در سطوح زوم زیر دوربین تله فوتو ۳.۳ برابری خود مشکل دارد. تصاویر در ۵ برابر کمی بهتر می‌مانند، اما همچنان بی عیب و نقص نیستند، به خصوص در نور کمتر که در آن نوردهی واضحی وجود ندارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.