ایلان ماسک: متاورس جذاب نیست و وب 3 ترفند بازاریابی است

ثروتمندترین مرد دنیا معتقد است نسخه‌های جایگزین اینترنت فعلی که با نام متاورس و وب 3 شناخته می‌شوند، به جایی نخواهند رسید.

گویا قرار است متاورس (Metaverse) و وب ۳ (Web3) در آینده، دنیای دیجیتال و تجربه‌ی ما از اینترنت را به طرز چشمگیری دگرگون کنند. اما ثروتمندترین مرد دنیای واقعی، ایلان ماسک، به هیچ کدام از این دو ترند علاقه‌ و اعتقادی ندارد.

در مصاحبه‌ای جدید، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا گفت که نمی‌تواند برای متاورس مبتنی بر واقعیت مجازی، کاربرد جذاب و قانع‌کننده‌ای پیدا کند. ماسک همچنین مفهوم Web3 را که بر پایه خدمات اینترنتی مبتنی بر بلاک‌چین و رمزارزها ایجاد شده، به سخره گرفت و از آن به عنوان «ترفند بازاریابی» یاد کرد که با واقعیت فاصله دارد و گفت: «من اصلا از این‌ها سر در نمی‌آورم.»

مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا در مصاحبه جدید خود اعلام کرد که نمی‌تواند مورد استفاده متقاعدکننده‌ای برای متاورس مبتنی بر واقعیت مجازی پیدا کند. او همچنین با تمسخر از Web 3، مفهومی که در آن سرویس‌های اینترنتی حول محور بلاک پین و رمزارزها بازسازی می‌شوند، به عنوان «بازاریابی بیشتر از واقعیت» یاد کرد و افزود: «متوجه آن نمی‌شوم.»

ماسک اعتراف کرد که شاید برای درک تکنولوژی‌های جدید «زیادی پیر» شده باشد. «نکند من هم شبیه یکی از آن آدم‌هایی هستم که سال ۱۹۹۵ ایده‌ی اینترنت را دست‌کم گرفتند و گفتند به هیچ جایی نخواهد رسید؟» البته ماسک در ادامه از خود رفع اتهام کرد و گفت که او در سال ۱۹۹۵ جزو افرادی بوده که کاملا پتانسیل اینترنت را درک می‌کرده است.

دید منفی ماسک به متاورس به‌ این خاطر است که نمی‌تواند برایش کاربردی جذاب پیدا کند و معتقد است تجربه‌ی متاورس برای مصرف‌کنندگان ناامیدکننده خواهد بود.

بعید می‌دانم با گذاشتن تلویزیون روی بینی‌تان حس کنید که در متاورس قرار دارید. اصلا نمی‌توانم تصور کنم کسی یک نمایشگر بزرگ را تمام روز روی صورتش بگذارد و هرگز نخواهد متاورس را ترک کند. به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست.

درحال حاضر، متاورس عمدتا رقابتی تبلیغاتی بین برندهای مطرح از جمله شرکت متا ( فیسبوک سابق) است که قرار است مجموعه‌ای از دنیاهای مجازی را به هم وصل کند و دسترسی به برخی از آن‌ها نیازمند هدست‌های واقعیت مجازی است.

ماسک در بخشی از مصاحبه خود اعتراف کرد که احتمالا برای درک این فناوری‌های جدید «بیش از حد پیر» باشد. او قبل از اینکه اشاره کند در سال ۱۹۹۵ پتانسیل اینترنت را درک کرده بود، عنوان کرد: «آیا من مانند افرادی هستم که در سال ۹۵ اینترنت را به عنوان یک روند جدید نادیده گرفت؟»

ماسک در انتقاد خود از متاروس به عدم وجود موارد استفاده قانع کننده و تجربه ناامیدکننده برای مشتریان اشاره کرد. او در این رابطه گفت: «نمی‌توانم کسی را درک کنم که تمام روز یک نمایشگر را روی صورت خود قرار می‌دهد و هرگز نمی‌خواهد که از آن جدا شود. به هیچ وجه!» او در ادامه اضافه کرد: «در حال حاضر نمی‌توانم یک موقعیت قانع کننده برای متاورس پیدا کنم.»

ایلان ماسک در ادامه مصاحبه خود درباره تغییرات آب و هوا و برخی اثرات منفی آن مانند افزایش سطح آب دریاها ابراز نگرانی کرد. او همچنین به عنوان مدیرعامل اسپیس ایکس درباره وجود حیات دیگری در کیهان توضیح داد: «من کسی هستم که باید در مورد شواهد وجود موجودات فضایی اطلاع داشته باشد و تاکنون چنین چیزی مشاهده نشده است.» در انتها او اشاره کرد که باید یک آژانس نظارتی برای « هوش مصنوعی پیشرفته» وجود داشته باشد، زیرا به عقیده او این فناوری تهدیدی برای بشریت محسوب می‌شود.

متاورس هم اکنون یکی از روندهای در جریان حوزه فناوری است که شرکت‌های زیادی در حال سرمایه‌گذاری روی آن هستند. Web3 نیز تصویر ذهنی جایگزین دیگری برای آینده اینترنت محسوب می‌شود که در آن کاربران عادی می‌توانند به صورت مستقیم به واسطه محتوا و فعالیت آنلاین خود سود ببرند.


خبرهای مرتبط

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.