دفاع رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری قوه قضاییه از لزوم اعطای ای‌نماد

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با دفاع از لزوم اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب‌وکارها، بخشنامه ارسال شده از سوی شاپرک به پرداخت‌یارها برای اعطای درگاه‌های پرداخت اینترنتی به کسب‌وکارهایی که اینماد دریافت کرده‌اند را یک اقدام پیشگیرانه موثر برای مقابله با سوءاستفاده و وقوع جرائم احتمالی و از بین بردن گمنامی و ایجاد شفافیت دانست.

به گزارش فاواپرس به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، صمد سلامی درباره ضرورت نظارت بر فضای کسب‌وکار مجازی گفت: رشد فزآینده کسب‌وکارهای متعدد در فضای مجازی و استقبال گسترده مردم از این ظرفیت به خصوص در شرایطی که به واسطه شیوع کرونا در جامعه ایجاد شده است، فرصت مناسبی را برای توسعه انواع کسب‌وکارهای اینترنتی و استارت‌آپ‌ها فراهم کرده است، از این رو برای سالم‌سازی این فضا، ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی و نظارت بر عملکرد آنها با هدف پیشگیری از وقوع جرائم و سوءاستفاده‌های احتمالی امری انکارناپذیر است. همچنین ایجاد فضای رقابتی سالم و اعتمادسازی در بین مردم برای استقبال هرچه بیشتر از ظرفیت‌های فضای مجازی و فرصت‌هایی که به وجود آورده است بدون ساماندهی و نظارت امکان‌پذیر نیست.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: اکنون براساس ضوابط و مقررات جاری کشور، ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی برعهده مرکز توسعه تجارت الکترونیک است که این مرکز از طریق اعطای نماد اعتماد الکترونیکی این وظیفه را انجام می‌دهد و تاکنون به بیش از ۱۰۰ هزار کسب‌کار اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک اعطا کرده است.

او درباره کارکرد « اینماد» توضیح داد: یکی از کارکردهای مهم اینماد، پیشگیری از تخلفات و جرائم احتمالی مرتبط با کسب‌وکارهای اینترنتی است که علاوه بر کارکرد پیشگیرانه، در حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی قانونمند و احقاق حقوق مصرف‌کننده موثر بوده است. البته تسهیل فرآیندهای اعطای نماد الکترونیک با نگاه جذب و ساماندهی حداکثری کسب‌وکارها همواره به مرکز توسعه تجارت الکترونیک تاکید شده است. همچنین توجه به این نکته که صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی نوپا و استارت‌آپ‌ها توقع سهولت صدور مجوز در کمترین زمان و هزینه را دارند کاملا به جا و منطقی است و از این باب نباید خللی در شکل‌گیری فعالیت‌های قانونمند ایجاد شود.

سلامی نحوه دریافت اینماد را غیرحضوری عنوان کرد و گفت: در راستای تسهیل فرآیندهای صدور اینماد براساس آخرین اطلاعاتی که از مرکز توسعه تجارت دریافت شده است فرآیند اعطای نماد به کسب‌وکارهای قانونمند به صورت غیرحضوری و در کمتر از ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد و این زمان قابل قبولی است و حتی اعطای نماد اعتماد بدون ستاره که صرفاً با ثبت یک نام دامنه و احراز هویت صورت می‌گیرد بعضاً در زمانی کمتر از یک ساعت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود و کسب‌وکارهای اینترنتی شناسنامه‌دار و قانونمند هیچ مشکلی برای دریافت اینماد ندارند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری ادامه داد: با توجه به حجم گسترده کسب‌وکارهای اینترنتی دارای اینماد، نظارت بر عملکرد این کسب‌وکارها از طریق ظرفیت‌های موجود در مرکز توسعه تجارت الکترونیک و اتحادیه ذی‌ربط علاوه بر کارکرد پیشگیری، در سالم‌سازی و ایجاد فضای رقابتی نیز نقش موثری دارد. البته شیوه‌های نظارتی باید به شکل دقیق و با نگاه حمایتی از کسب‌وکارهای قانونمند و با استفاده از ظرفیت اصناف و اتحادیه‌های مرتبط صورت گیرد و مانع اقدامات مجرمانه توسط متخلفان شود؛ همچنین بخشنامه ارسال شده از سوی شاپرک به پرداخت‌یارها برای اعطای درگاه‌های پرداخت اینترنتی به کسب‌وکارهایی که اینماد دریافت کرده‌اند به منظور پیشگیری از سوءاستفاده و وقوع جرائم احتمالی و از بین بردن گمنامی و ایجاد شفافیت به عنوان یک اقدام پیشگیرانه موثر همواره باید اجرا و به طور مستمر مورد پیگیری قرارگیرد تا انشاالله شاهد فضای رقابتی سالم و مطمئن برای خریدهای اینترنتی مردم باشیم.

سلامی در پایان اظهار کرد: سهولت در فرآیندهای صدور مجوز و شیوه‌های نظارت بر عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی با رویکرد حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها به عنوان یک سیاست کلی است و تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری با هدف ساماندهی و نظارت نباید مانع فعالیت و رشد کسب‌وکارهای سالم و قانونمند در کشور شود. بی‌شک همه دستگاه‌های مسئول باید به این سیاست توجه داشته باشند و همچنین کسب‌وکارهای اینترنتی نیز باید تابع ضوابط و مقررات باشند و نهایت همکاری را در سالم‌سازی فضای کسب‌وکار و ایجاد یک فضای رقابتی سالم در فضای مجازی داشته باشند.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.