اخطار بانک مرکزی به لندو: اعتباردهی را متوقف کنید

بانک مرکزی در اخطاری شدیدالحن، از استارت‌آپ لندو خواست یا اعتباردهی را متوقف کند و یا تعطیل خواهد شد.

بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به لندو خدمات اعتبارسنجی و تعیین امتیاز اعتباری توسط این مجموعه را غیرمجاز و بدون مجوز دانست و هشدار داد در اسرع وقت ضمن اعلام منبع دریافت اطلاعات اعتباری اشخاص به این بانک، هرگونه خدمات اعتبارسنجی و تعیین نمره اعتباری در وب‌سایت و اپلیکیشن این مجموعه متوقف شود. این درحالی است که لندو اعلام کرده است که از مدل خود برای اعتبارسنجی وام‌های اولیه استفاده نمی‌کند و پرداخت این وام براساس گزارش‌های شرکت مشاوره اعتباری ایران است که دارای مجوز بانک مرکزی است.

به گزارش فاواپرس، بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به شرکت هوشمند آرمان گستر آریا (لندو) با اشاره به اینکه این مجموعه به صورت غیرمجاز و بدون مجوز اقدام به ارائه خدمات اعتبارسنجی و تعیین امتیاز اعتباری اشخاص می‌کند، هرگونه خدمات سنجش اعتبار را صرفا با موافقت اصولی شورای سنجش اعتبار و اخذ مجوز از بانک مرکزی و تحت نظارت این بانک امکان‌پذیر دانسته است.

در این نامه تاکید شده است در اسرع وقت ضمن اعلام منبع دریافت اطلاعات اعتباری اشخاص به این بانک، ارائه هرگونه خدمات اعتبارسنجی و تعیین نمره اعتباری در اپلیکیشن یا وب‌گاه آن شرکت متوقف شده و نتیجه را مکتوب به این بانک اعلام شود.

اخطار بانک مرکزی به لندو
نامه بانک مرکزی به لندو برای توقف فعالیت اعتبارسنجی‌ این شرکت.

این نامه همچنین عنوان کرده‌ است که در صورتی که فعالیت این شرکت متوقف نشود، این بانک طبق ماده۲ دستورالعمل ناظر بر تاسیس، فعالیت و انحلال شرکت‌های اعتبارسنجی مراتب درخواست توقف فعالیت یا تعطیلی آن شرکت را به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و مراجع قضایی اعلام خواهد کرد.

علی‌رغم نامه بانک مرکزی مبنی بر غیرمجاز بودن اعتبارسنجی توسط «لندو» این مجموعه اعلام کرد که لندو از مدل اعتبارسنجی خودش برای وام‌های اولیه استفاده نمی‌کند و پرداخت این وام براساس گزارش اعتباری شرکت مشاوره اعتباری ایران است که مجوز بانک مرکزی را دارد.

هادی مرادی، مدیر ارشد بازاریابی لندو در گفت‌وگویی می‌گوید: ما برای مشتریان فرایند رتبه‌بندی داخلی که براساس رفتار پرداختی مشتریان شکل می‌گیرد و برای وام‌های بعدی‌شان هم از همین سیستم کمک گرفته می‌شود.

او ادامه می‌دهد: اما معیار بانک آینده (به‌عنوان تامین‌کننده مالی وام‌های پرداختی لندو به مشتریان) برای وامی که از طریق لندو به مشتریان پرداخت می‌کند، بر اساس گزارش اعتباری شرکت ایرانیان است که مجوز بانک مرکزی را دریافت کرده است.

مرادی با بیان اینکه لندو به‌عنوان تنها پلتفرم اعتباردهی که بابت تاخیر در پرداخت اقساط، از مشتریان جریمه دیرکرد دریافت نمی‌کند و همین یک ارزش افزوده برای مشتریان است، ادامه می‌دهد: مشتریانی که رفتار پرداختی خوبی دارند، نمره بالاتری کسب می‌کنند؛ علاوه بر این سقف دریافت اعتبارشان در دفعات بعدی افزایش خواهد یافت و از فروشگاه‌های آنلاین تخفیف خرید دریافت می‌کنند.

او با تاکید براینکه لندو به‌عنوان یک استارت‌آپ حوزه لندتک در تلاش است که هم برای مشتری و هم برای بانک ارزش افزوده ایجاد کند، توضیح می‌دهد: مبنای اعتباردهی و اعتبارسنجی مشتریان، گزارش اعتباری ایرانیان است، ما صرفا به بانک اطلاع می‌دهیم که هر فرد رفتار پرداختش در وام‌هایی که از لندو گرفته چگونه بوده، کدام کاربران ریسک بالاتری دارند و پیشنهاد ما این است که در دفعات بعدی سقف وام‌دهی به فرد افزایش نداشته باشد.

مدیر ارشد بازاریابی لندو در رابطه با ثاثیر چنین اقداماتی روی فعالیت مجموعه‌ها لندتک می‌گوید: در این شرکت نزدیک به ۴۰۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار هستند، از سوی دیگر با توجه به شرایط اقتصادی فعلی خدمات این کسب‌وکار به بالاتر رفتن قدرت خرید مردم کمک و برای مشتریان ارزش افزوده ایجاد می‌کند. لندو تنها پلتفرمی است که بدون چک، ضامن و بدون جریمه دیرکرد به کاربران خود وام داده و براساس هوش مصنوعی تحلیل‌هایی روی داده‌های مشتریان انجام می‌دهد که نرخ نکول را به حداقل برساند؛ در واقع این رتبه‌بندی اهرمی بوده تا ما بتوانیم بدون چک و ضامن به مشتریان‌مان اعتبار تخصیص بدهیم و نبود چنین الگوریتمی ارائه آسان اعتبار را چنین شرایطی را سخت خواهد کرد

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.