2 روش برای استعلام و مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

یکی از دغدغه‌های همیشگی بیمه‌شدگان، مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی است؛ به این شکل می‌توان از این که کارفرما حق بیمه هر ماه را واریز کرده است یا خیر اطمینان یافت. البته مشاهده سوابق بیمه اهداف دیگری مانند محاسبه سال‌های باقیمانده برای بازنشستگی نیز دارد.

برای آنکه شاغلان دارای بیمه تامین اجتماعی اطمینان حاصل کنند کارفرمایان به صورت منظم سهم خود از حق بیمه پرداخت و در زمان بازنشستگی دچار مشکل نشوند، لازم است که نسبت به مشاهده منظم سابقه بیمه تامین اجتماعی خود اقدام نمایند. به همین منظور سازمان تامین اجتماعی، سامانه‌‌ای طراحی و ارایه کرده تا بیمه شدگان بتوانند به راحتی با صرف کم‌ترین وقت و انرژی سوابق بیمه‌ای خود را استعلام و مشاهده نمایند.

برای مشاهده سوابق بیمه‌ای خود بایستی به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به نشانی (eservices.tamin.ir) مراجعه کنید. اگر برای اولین بار است که می‌خواهد از این سامانه استفاده کنید بایستی در ابتدا ثبت‌نام کنید. از همین روی گزینه «ثبت‌نام» را انتخاب کنید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

سپس به سامانه مدیریت اطلاعات کاربران سازمان تامین اجتماعی منتقل می‌شوید. اطلاعات وارد شده در زمان ثبت‌نام از این پس به صورت رسمی جهت ارائه خدمات الکترونیک سازمان تامین اجتماعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لذا مسئولیت وارد کردن هرگونه اطلاعات خلاف واقعیت به عهده شما است.

با انتخاب گزینه «اشخاص حقیقی» به مرحله بعد بروید. لازم به ذکر است در صورتی که از اتباع خارجی هستید باید گزینه مربوط به خود را انتخاب کنید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

سپس بایستی کد ملی و شماره تلفن همراه‌تان را وارد کنید. توجه داشته باشید مالکیت شماره تلفن همراه درخواستی در طی فرآیند ثبت نام بسته به نوع کاربری می بایست متعلق به شخص حقیقی یا تبعه خارجی باشد.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

سپس نوبت به وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای شما از قبیل نام و نام خانوادگی، جنسیت، شماره شناسنامه و تاریخ تولد می‌رسد.

توجه داشته باشید صحت اطلاعات شناسنامه‌ای وارد شده در این بخش، با اطلاعات سازمان ثبت احوال تطبیق داده می‌شود. در صورت مغایرت، درخواست ثبت نام پذیرفته نخواهد شد.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

در مرحله بعد بایستی ایمیل خود را وارد کنید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

سپس لازم است تا رمز عبوری برای مراجعات بعدی خود درج کنید. رمز عبور شما بایستی صرفا شامل حروز بزرگ و کوچک لاتین و اعداد باشد. حداقل 8 کاراکتر بوده و حداقل شامل یک حرف بزرگ، یک حرف کوچک و یک عدد شود.

همچنین به هیچ عنوان نبایست از کد ملی خود برای رمز عبور استفاده کنید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

در مرحله آخر اطلاعات وارد شده جهت تایید نمایش داده شد و در صورت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده روی «تایید و ثبت‌نام» کلیک کنید. سپس پیام «ثبت‌نام شما با موفقیت انجام شد» نمایش داده می‌شود.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

پس از تکمیل مراحل ثبت نام شما مجاز به استفاده از خدمات غیر حضوری پایه‌ای سازمان تامین اجتماعی خواهید بود. این خدمات تنها شامل سوابق بیمه‌ای شما نیست بلکه می‌توانید از طریق آن درخواست‌هایی همچون دفترچه بیمه، بازرسی، مشاهده سوابق، فیش حقوقی، انواع استعلامات و… را داشته باشید.

لازم به ذکر است جهت استفاده از خدمات حقوقی این سامانه مانند ارسال لیست بیمه نیاز به مراجعه به شعبه و تکمیل فرم های تعهد نامه است.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

پس از ثبت‌نام بایستی منتظر پیامک تایید اطلاعات خود باشید. طی کمتر از یک ساعت پیامکی برای شما ارسال خواهد شد مبنی بر اینکه به سیستم‌های متمرکز سازمان تامین اجتماعی خوش آمدید. حساب کاربری شما با کلمه عبور ایجاد و فعال شده است.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

پس از دریافت این پیامک می‌توانید دوباره به درگاه خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی مراجعه و گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

در صفحه جدید بایستی کد ملی و رمز عبوری که به هنگام ثبت‌نام تعیین کردید را وارد کنید.

حال می‌توانید از خدمات این سامانه استفاده کنید. جهت مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی خود، به بخش بیمه‌شدگان بروید. در این صفحه، «خدمات سابقه» را انتخاب و سپس از نوار کشویی باز شده روی «کلیه سوابق» کلیک کنید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

در بالای صفحه اطلاعات هویتی مانند شماره بیمه و در بخش پایینی سابقه بیمه‌های رد شده برای شما براساس ماه‌های سال و تعداد روزها، نمایش داده می‌شود.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی

به طور مثال طبق این جدول در مرداد سال 1399 تنها 5 روز بیمه از سوی شرکت مشخص شده رد شده است.

استعلام و مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی بدون اینترنت

سازمان بیمه تامین اجتماعی برای سهولت بیمه‌شدگان برای اطلاع از وضعیت آخرین واریز حق‌بیمه توسط کارفرما، امکان مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی را بدون نیاز به حضور در دفاتر تامین اجتماعی فراهم ساخته است.

برای مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی بدون نیاز به مراجعه حضوری سه راه پیش روی شماست:

اول: مراجعه به سایت تامین اجتماعی و مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی با کد ملی

دوم: استفاده از اپلیکیشن تامین اجتماعی برای تمامی خدمات این سازمان

سوم: با شماره گیری کد USSD و استعلام سوابق بیمه با موبایل

ما در این جا سعی میکنیم به زبان ساده بگوییم که به چه شکل می‌توانیم سابقه بیمه تامین اجتماعی را بدون نیاز به اینترنت و مراجعه حضوری، و فقط با وارد کردن یک کد در گوشی موبایل‌تان مشاهده کنید. توجه داشته باشید؛ قبل از شماره‌گیری کد USSD برای مشاهده سوابق بیمه لازم است حتما در سامانه بیمه تامین اجتماعی ثبت‌‌نام کنید. این روش برای مواقعی که به اینترنت دسترسی ندارید بسیار سودمند است و نیازی به اتصال اینترنت ندارد.

استعلام آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی

برای استعلام آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی برای تمام اپراتورها، کد #۱۴۲۰*۴* را شماره گیری نمایید. طبق منوی پیش رو برای استعلام بیمه، عدد ۱ را شماره‌گیری نمایید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی بدون اینترنت

میتوانید کد ussd را به صورت کامل زیر در گوشی خود شماره گیری کنید و سپس کد ملی خود را وارد کنید:

۱#*۱۴۲۰*۴*

سپس برای مشاهده سوابق بیمه‌ای خود یکی از گزینه‌ها را انتخاب نمایید. برای مثال برای مشاهده آخرین سابقه خود عدد ۱ را شماره‌گیری کنید.

مشاهده سابقه بیمه تامین اجتماعی بدون اینترنت

سپس با وارد کردن کد ملی، می‌توانید از آخرین وضعیت خود در سامانه بیمه تامین اجتماعی آگاه شوید و سوابق خود را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید که شماره تلفنی که با آن شماره‌گیری می‌کنید حتما باید با شماره تلفن کاربری شما در سامانه تامین اجتماعی یکسان باشد. در غیر این صورت نمی‌توانید استعلام بیمه را دریافت کنید.

سایر خدمات کد USSD بیمه تامین اجتماعی

این کد صرفا برای مشاهده آخرین سابقه بیمه تامین اجتماعی نیست و می‌توانید از سایر خدمات غیر حضوری تامین اجتماعی که در این کد ارائه شده است استفاده نمایید. این خدمات شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پرداخت حق بیمه
  • دریافت اپلیکیشن
  • نوبت دهی
  • فیش مستمری
  • نمونه فرم‌های تأمین اجتماعی
  • دستمزد مبنای کسر بیمه

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.