رییس مجلس: صندوق‌ نوآوری و شکوفایی حق انجام عملیات بانکی را ندارند

رییس مجلس با اشاره به فعالیت بانکی بدون اجازه برخی موسسات مالی و اعتباری در چند سال اخیر، گفت صندوق‌ نوآوری و شکوفایی حق انجام عملیات بانکی را ندارند.

رییس مجلس شورای اسلامی امروز، ۸ دی‌ماه، در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش‌بنیان اذعان کرد صندوق‌ نوآوری و شکوفایی حق انجام عملیات بانکی را ندارند و فعالیت بانکی آن‌ها خلاف قانون است.

به گزارش فاواپرس به نقل از خانه ملت، محمد باقر قالیباف تصریح کرد در چند سال گذشته برخی موسسات مالی و اعتباری شکل گرفته‌اند که باوجود اینکه اجازه فعالیت بانکی نداشتند، به انجام امور بانکی پرداختند و خلق پول کردند و کشور را با مشکلات زیادی مواجه کردند. قالیباف اضافه کرد بانک مرکزی در این زمینه قانونی داشت که در برابر این شرکت‌ها کوتاهی کرد و جلوی فعالیت بانکی آن‌ها را نگرفت؛ همین موضوع باعث شد ۳۶ هزار میلیارد تومان از بیت‌المال برای جبران خسارت صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود. قالیباف گفت:

باید دقت کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی که یک کار جدید حکمرانی در فضای فناوری است، صرفا اختیار وصول اسناد خود را دارد؛ چنانچه در طرح حمایت از کاربران فضای مجازی به‌دنبال این بودیم که برندها در فضای مجازی قابل اعتبار باشند و مانند سایر پروانه‌های املاک نزد بانک‌ها استفاده شود. پس اگر امروز با اعطای این اختیار موافقت کنید به این معنا نیست که صندوق‌های فناوری و شکوفایی حق فعالیت بانکی دارند و هرگونه فعالیت بانکی از سوی آن‌ها خلاف است و در اختیار بانک مرکزی است و این صندوق صرفا از این امتیاز استفاده می‌کند که متن قراردادش با شرکت‌ها و پروژه‌ها متعهدانه باشد و اگر شکایت کرد، قوه قضائیه همان رفتاری را انجام دهد که با سایر بانک‌ها انجام می‌دهد. از این رو صندوق‌ها هرگز نمی‌توانند هیچ عملیات بانکی انجام دهند.

صندوق‌ نوآوری و شکوفایی به‌عنوان تأمین‌کننده مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان فعالیت می‌کند. حمایت‌های این صندوق شامل کمک بلاعوض، یارانه، ارائه تسهیلات، پرداخت تمام یا بخشی از سود تسهیلات و جرایم متعلقه، انواع خدمات ضمانت‌نامه و مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآوری و فناوری با استفاده از سپرده‌گذاری، جذب و هدایت منابع بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و صندوق‌ها می‌شود.

در جلسه امروز مجلس همچنین مبلغ سه هزار میلیارد تومان به سرمایه کنونی صندوق نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان و با عنایت به جهش قابل توجه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور اضافه شد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.