معاون وزیر ارتباطات: به بومی‌سازی سرویس‌ها و خدمات پیرامون هوش مصنوعی خوش‌بین هستیم

معاون وزیر ارتباطات با اعلام اینکه ایران در زمینه توسعه هوش مصنوعی ضعیف‌تر از کشورهای منطقه است و رتبه ۷۵ را در دنیا دارد از اقداماتی برای رشد این رتبه در دنیا خبر داد.

این اقدامات در راستای صحبت‌های رهبری در ۲۹ آبان ماه انجام می‌شود که در آن تاکید شده بود ایران باید جزو ده کشور برتر در زمینه هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد. او به بومی سازی سرویس‌ها و خدمات مرتبط با فناوری هوش مصنوعی خوش‌بین است و این موضوع را در راستای سیاست‌های جدید وزارت ارتباطات دولت سیزدهم عنوان کرده است.

«ستار هاشمی» در گفتگوی تفصیلی که با مهر داشته به این مساله که وزارت ارتباطات اهمیت هوش مصنوعی را درک کرده تاکید داشته و به «تدوین نقشه راه ملی هوش مصنوعی» گریزی زده که از سال گذشته به جریان افتاده است. آنطور که هاشمی اعلام کرده این برنامه شامل راهبردها و اقدامات اجرایی بلندمدت جهت ارتقا محیط پژوهشی، ایجاد زیرساخت‌ها و سکوهای مورد نیاز، تقویت ظرفیت نیروی انسانی و کسب‌وکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، توسعه همکاری‌های فناورانه، ایجاد محیط قانونی و اخلاقی، مدیریت و حاکمیت داده و توسعه کاربردهای هوش مصنوعی با لحاظ اولویت‌های کشور است.

هاشمی تاکید کرده اقدامات دیگری نیز از سوی وزارت ارتباطات برای توسعه هوش مصنوعی در کشور انجام شده و تفاهم‌نامه‌های متفاوتی با برخی دستگاه‌های اجرایی برای پیشرفت هوش مصنوعی منعقد شده است. او موضوعاتی نظیر توسعه فایوجی و توسعه ابررایانه سیمرغ را نیز در این راستا خوانده و تاکید کرده که در ایران سالیانه ۳۰۰۰ نفر در این رشته فارغ التحصیل می‌شوند:

«از سوی دیگر خوشبختانه در بخش کسب و کارهای داخلی هم ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مناسبی خصوصاً در بخش‌های نرم افزاری و خدمات وجود دارد.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، بالغ بر ۳۰۰ شرکت در سراسر کشور در حوزه‌هایی که به صورت مستقیم با هوش مصنوعی سروکار دارند، فعالیت دارند که البته عمده آنها در تهران فعال هستند.»

هاشمی اعلام کرده برای توسعه این فناوری باید در ابتدای امر مدیران دولتی و خصوصی به این مساله باور پیدا کنند تا تصمیم گیری‌های کلان درباره آن صورت بگیرد. او به کاستی‌ها و مشکلاتی که در زمینه توسعه این فناوری وجود دارد اشاره کرده و آنها را چنین برشمرده است: « ضعف در همکاری‌های بین‌المللی، عدم وجود مرکز تحقیقاتی تخصصی در حوزه هوش مصنوعی، ارتباط ناکافی دانشگاه و صنعت و رویکرد مقاله محوری در دانشگاه‌ها به جای مساله محوری در حوزه هوش مصنوعی و عدم تمایل شرکت‌های بزرگ قدیمی و دولت برای استفاده از هوش مصنوعی رفع شود.»

هاشمی چالشی چون مساله قوانین و مقررات مرتبط با این حوزه را نیز از نکات مهم دیگر موانع بر سر راه توسعه هوش مصنوعی در ایران دانسته و گفته باید در این زمینه بروزرسانی صورت بگیرد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.