فیس‌بوک و متاورس، فناوری جدید برای دنیایی جدید

فیس‌بوک به‌تازگی علاقه خود را به فناوری متاورس نشان داده است به‌طوری که این شرکت که تا امروز با نام و برند فیس‌بوک شناخته می‌شد، حالا تغییر در نام برند خود داده و با نام متا (Meta) عنوان می‌شود.

فیس‌بوک به‌تازگی علاقه خود را به فناوری متاورس نشان داده است به‌طوری که این شرکت که تا امروز با نام و برند فیس‌بوک شناخته می‌شد، حالا تغییر در نام برند خود داده و با نام متا (Meta) عنوان می‌شود. اما شاید برای شما هم شوال باشد که فیس‌بوک دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و چرا به فناوری متاورس علاقه‌مند شده است؟

در این صفحه قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم و جذابیت‌های متاورس و علت علاقه فیس‌بوک به این فناوری را بیشتر بررسی کنیم. همراه ما بمانید.

متاورس دقیقا چیست؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که متاورس دقیقا چه نوع فناوری است و چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهد. در تعریف دقیق این فناوری می‌توان گفت که متاورس مترادف با فضای مجازی است. به‌طوری که افراد می‌توانند بدون توجه به موقعیت مکانی خاصی که در آن قرار دارند، معاشرت کنند، قرار ملاقات بگذارند، خرید کنند و یا اینکه با بقیه گیمرها بازی کنند.

این امکانات واقعا جذاب هستند و باعث می‌شود که متاورس به‌عنوان یک فناوری منحصربه‌فرد برای دنیای امروز و آینده محسوب شود. اما ابزار اصلی در بهره بردن از این فناوری خاص چیست؟

ابزار ابتدایی متاورس چیست؟

تفاوتی نمی‌کند که شما بخواهید هنوز هم در دنیای امروزی و به روش امروزی فعالیت کنید و یا اینکه خودتان را به آینده پرتاب کنید؛ در هر صورت اینترنت ابزار مقدماتی و اصلی برای استفاده از تمامی فناوری‌های نو به‌حساب می‌آید.

به عبارت بهتر اگرچه خرید بسته اینترنت رایتل در دنیای امروز به ما کمک می‌کند که خریدهای آنلاین انجام دهیم و یا اینکه بازی کنیم، اما در آینده و با ورود فناوری متاورس هم به آن نیاز داریم و باید به‌عنوان ابزار مقدماتی به آن نگاه کنیم.

متاورس چه تفاوتی با اینترنت دارد؟

دنیای مجازی بیشتر از چیزی که تصور می‌کردیم، پیش رفته است. در گذشته هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که بتواند تمامی خریدها، بازی‌ها و یا قرار ملاقات و آموزش‌ها را بتواند با استفاده از فضای مجازی و بودن حضور فیزیکی در جامعه انجام دهد. اما فناوری‌ها با سرعتی شگفت‌انگیز حرکت می‌کنند.

در این میان تفاوت‌های زیادی بین فضای مجازی بر اساس اینترنت و به شکل امروزی با فضای مجازی بر اساس متاورس وجود دارد. موضوع این است که متاورس با توجه به فناوری‌های غیرمتمرکز مانند بلاک چین فعالیت می‌کند. به همین دلیل این فضا با محاسبات ابری پیش می‌رود و یک گام جلوتر از فضای مجازی متمرکز و مطابق بر اینترنت امروزی قرار دارد.

متاورس چه امکاناتی در اختیار ما قرار می‌دهد؟

کاربران در متاروس می‌توانند هر فعالیتی را به‌صورت مجازی انجام دهند. به‌طور مثال می‌توانند زمین مجازی خرید کنند و سند مالکیت آن‌ها نیز توسط زنجیره بلوکی ثبت می‌شود . همچنین صاحبان زمین می‌توانند در این زمین مجازی یک فروشگاه مجازی به پا کنند، گالری نقاشی داشته باشند و یا پلتفرم‌های بازی را در آن ایجاد کنند و بسازند. این فضا می‌تواند جذابیت‌های جدیدی را در دنیای جدید ایجاد کند.

چرا فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داد؟

بحث‌های زیادی در این مورد وجود دارد. زاکربرگ به‌عنوان مدیرعامل معروف فیس‌بوک بیان کرده که علت این تغییر نام برای جلوگیری از اشتباه گرفتن شرکت مادر با یکی از پلتفرم‌های اجتماعی آن یعنی فیس‌بوک است.

تا پیش از فیس‌بوک، شرکت‌های مطرح دیگری نیز این روش را انجام دادند. به‌طور مثال شرکت مادر و مجموعه اصلی گوگل، تا قبل از سال 2015 که نام خود را به آلفابت تغییر داد، با همان نام گوگل شناخته می‌شد. این موضوع نشان داده است که آلفابت فراتر از یک شرکت موتور جستجو است و فعالیت‌های گسترده‌ای دارد.

اما در پاسخ به این سوال که چرا فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داده، به این علت است که در مسیر فناوری متاورس در حرکت است. به نظر می‌رسد که متا با هدف و نگاهی دقیق به فناوری متاورس پیش می‌رود. به همین دلیل مجموعه‌ای از پلتفرم‌های اجتماعی را فراهم کرده است تا دنیای مجازی با طراحی‌های جدید ایجاد شود.

اقتصاد در متاورس

اقتصاد و بازارهای مالی در دنیای جدید مجازی با شکل و روند متفاوتی پیش می‌رود. در این میان ارزش اقتصاد بر اساس فناوری متاورس بسیار زیاد است. شاید تعجب کنید که درآمد بازی‌های دنیای مجازی در سال 2020 به عدد شگفت‌انگیز 180 میلیارد دلار رسیده است. همچنین کارشناسان تخمین می‌زنند که این درآمد در سال 2025 تا 400 میلیارد دلار نیز افزایش پیدا کند. این اعداد واقعا شگفت‌انگیز هستند!

کاربران در متاورس از محیطی فرا جهان به معنای امروزی بهره می‌برند و همه‌چیز غیرمتمرکز پیش می‌رود. کاربران قیمت کالای مجازی خود را که در فضای مجازی متاورس به فروش می‌رسانند، تا حد ممکن بالا میرند. اما کسانی هم وجود دارند که بخواهند برای دریافت این کالاها و خدمات مجازی هزینه پرداخت کنند.

بازیکنان و گیمرها ترجیح می‌دهند که بازی‌های رایگان را با خریدهای درون بازی نسبت به بازی‌های پریمیوم پرداخت کنند. در این مدل بازیکنان هنوز هم با استفاده از بسته اینترنت در محیط متاورس حضور پیدا می‌کنند؛ اما همه‌چیز غیرمتمرکز است.

فیس‌بوک و متاورس Vr مجازی

قیمت گذاری کالاها و خدمات در محیط متاورس

شاید تعجب کنید، اما کالاهای مجازی به‌صورت کاملا خودسرانه و بدون دلایل منطقی اقتصادی، قیمت گذاری می‌شوند. در حال حاضر کالاهای مجازی 27.5 میلیارد دلار ارزش دارند و هر روز به قیمت آن‌ها اضافه می‌شود. علت این افزایش در قیمت‌ها نداشتن تمرکز و مراجع قانونی برای دست‌کاری بازار است.

بازار ارزهای دیجیتال نیز در دسته کالاها و خدمات غیرمتمرکز قرار دارد که بدون حضور هیچ دولتی تغییر در قیمت‌های آن انجام می‌شود. به عبارت دیگر هیچ دولت و کشوری نمی‌تواند در آن تاثیرگذار باشد و قیمت‌ها نیز بدون هیچ پشتوانه قانونی و فقط بر اساس اعتماد مردم و کاربران افزایش و کاهش پیدا می‌کند.

مالکیت مجازی در متاورس

همان‌طور که بیان شد در فضای مجازی متاورس می‌توانید کالاها و خدمات مجازی را خرید و فروش کنید. شاید حتی روزی برسد که خرید کالای قسطی نیز اتفاق بیافتد. کلید ابتدایی به دنیای متاورس و بهره بردن این فضا، استفاده از اینترنت و ورود به دنیای نامحدود و بی‌انتهای اینترنت است.

از سوی دیگر مالکیت کالاهای مجازی مانند زمین مجازی در متاورس به‌دوراز هر ارگان قانون‌گذار و متمرکزی پیش می‌رود. اسناد مالکیتی به‌صورت فیزیکی چاپ نمی‌شوند و فقط توسط یک کلید خصوصی اجرا می‌شوند. این اتفاق نیز مزایا و معایب متعددی دارد. به همین دلیل ایجادکنندگان این فناوری سعی می‌کنند که امنیت فضای خصوصی را در حوزه بلاک چین افزایش دهند و این مشکل را برطرف نمایند.

کلام آخر

متاورس مزایای و معایب مختلفی دارد، اما خواه ناخواه جهان به‌سوی فناوری‌های جدید حرکت می‌کند. پلتفرم‌های غول‌پیکری مانند فیس‌بوک نیز سعی می‌کنند که تا حد ممکن دنیای مجازی را تصاحب کنند و بالاترین سود را دریافت کنند. اگرچه متاورس با شعار و هدف غیرمتمرکز سازی کار خود را آغاز کرده است،؛ اما ممکن است روزی برسد که متاورس نیز در انحصار شرکت‌های غول‌پیکر دربیاید. در این صورت خواهیم دید که فقط از تمرکز از شکل دولتی به تمرکز شرکت‌های خصوصی تغییر شکل داده است!

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.