پس از دو هفته؛

تلسکوپ جیمز وب در فضا به صورت کامل باز شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب در آغاز دومین هفته‌ی حضور در فضا توانست آینه‌ی اصلی خود را به‌طور کامل باز کند و فرایند مخاطره‌آمیز گشوده شدن در فضا را سرانجام به پایان ببرد.

ناسا شنبه شب اعلام کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب با تکمیل گشودن آینه‌ی اصلی خود، مجموعه‌ای از راه‌اندازی‌های اصلی را که در طول دو هفته به وقوع پیوست، به پایان برده است. تمام این راه‌اندازی‌ها باید به‌طور بی‌نقص انجام می‌شدند تا تلسکوپ فضایی عظیمی که دهه‌ها در دست ساخت بود، بتواند در فضا کار کند.

جیمز وب دو بال متشکل از سه آینه‌ی ۶ ضلعی طلایی در هر دو سمت آینه‌ی اصلی خود است که هنگام پرتاب تا شده بودند. دیروز (شنبه) فقط یک روز پس از گشودن بال چپ، بال راست آینه نیز با موفقیت باز شد. با گشودن دو بال، آینه‌ی ۶ ضلعی بزرگی که متشکل از ۱۸ آینه با قطر ۶/۵ متر است؛ نور فروسرخ تابیده از جهان دوردست را جمع‌آوری خواهد کرد.

قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان چهارم دی ماه بر‌ فراز موشک آریان ۵ پرتاب شد و از‌‌ آنجا‌ که برای قرارگیری درون محفظه‌ی محموله‌ی پرتابگر بیش از حد بزرگ بود، به صورت تاشده به فضا فرستاده شد. این نخستین‌بار است که فضاپیمایی با طراحی تاشدنی درون فضا قرار می‌گیرد. هنگامی که جیمز وب به فضا رسید، فرایند مخاطره‌آمیز گشودن خود را آغاز کرد.

هفته‌ی گذشته، فضاپیما موفق شد با غلبه بر بزرگ‌ترین مانع، سپر خورشیدی پیچیده‌اش را باز کند. این قطعه از فضاپیما نور تابیده از خورشید را مسدود می‌کند و ابزارهای تلسکوپ را سرد نگاه می‌دارد. اکنون که جیمز وب به شکل نهایی‌اش درآمده است، دانشمندان باید کمی بیشتر آینه‌ها را جابه‌جا کنند تا از تراز بودنشان مطمئن شوند. آن‌ها همچنین کالیبره‌سازی ابزارها را ادامه خواهند داد تا تلسکوپ را برای گشودن اسرار کیهان آماده کنند.

تقریبا دو هفته‌ی دیگر، جیمز وب به مقصد نهایی‌اش در اعماق فضا خواهد رسید. با‌ این‌‌ حال، برای دریافت نخستین تصاویر تلسکوپ باید تا تابستان صبر کنیم. این انتظار هرچند طولانی است، قطعاً ارزشش را دارد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.