کشف گونه ترکیبی دلتا و امیکرون با نام «دلتاکرون»

محققان قبرسی از کشف گونه ترکیبی دلتا و امیکرون با نام «دلتاکرون» خبر دادند.

محققی در قبرس گونه‌ای از ویروس کرونا را شناسایی کرده که ترکیبی از واریانت دلتا و امیکرون است. این محقق اسم جهش جدید را «دلتاکرون» گذاشته، با این حال هنوز نمی‌توان گفت که چند نفر به این گونه مبتلا شده‌اند و اثر آن بر همه‌گیری چه خواهد بود.

طبق اعلام «لئوندیوس کاستریکیس» استاد علوم بیولوژی دانشگاه قبرس و رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی و ویروس‌شناسی مولکولی این دانشگاه، سویه جدیدی از ویروس کرونا در قبرس کشف شده که ترکیبی از واریانت دلتا و امیکرون است.

کاستریکیس در مصاحبه‌ای در این باره می‌گوید: «در حال حاضر عفونت‌هایی از ترکیب امیکرون و دلتا وجود دارد و ما گونه‌ای را پیدا کرده‌ایم که ترکیبی از این دو واریانت است.» محققان اسم این گونه را «دلتاکرون» گذاشته‌اند چون امضاهای ژنتیکی شبیه امیکرون را در ژنوم دلتا مشاهده کرده‌اند.

آزمایشگاه کرونا دلتاکرون

دانشمندان فعلا دلتاکرون را تحت نظر می‌گیرند

کاستریکیس و تیمش تاکنون 25 بیمار مبتلا به این گونه را شناسایی کرده‌اند و می‌گویند تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که نرخ نسبی این عفونت ترکیبی در میان بیمارانی که بستری شده‌اند بیشتر از بیماران غیربیمارستانی است. دنباله‌های ژنتیکی حاصل از این 25 نمونه مبتلا به دلتاکرون به پایگاه داده بین‌المللی GISAID که تغییرات ویروس را دنبال می‌کند فرستاده شده است.

استاد دانشگاه قبرس می‌گوید در آینده مشخص خواهد شد که این گونه قابلیت بیماری‌زایی بیشتری دارد، مسری‌تر است و به گونه غالب تبدیل می‌شود یا نه. ولی خود او شخصا باور دارد که امیکرون همچنان از تمامی سویه‌های دیگر پیشی خواهد گرفت و به سویه غالب این بیماری تبدیل می‌شود.

دیروز 1 میلیون 831 هزار و 902 نفر دیگر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شدند و آمار مرگ و میر در سطح جهان به 5 میلیون و 484 هزار و 91 نفر رسید. تاکنون حدود 9 میلیارد و نیم دوز واکسن در 184 کشور دنیا تزریق شده اما به نظر می‌رسد که با ظهور واریانت امیکرون به تزریق دوز تقویتی واکسن نیاز داریم.

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.