دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات خبر داد:

سند رمزارزش به عنوان یکی از 37 سند تحول دولت تدوین شده است

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات از تدوین سند رمزارزش به عنوان یکی از ۳۷ سند تحول تدوین‌شده در دولت خبر داد.

به گزارش فاواپرس، رضا باقری اصل در دورهمی کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاک‌چین اعلام کرد: این اقدام دولت نشان می‌دهد رمزارزش به عنوان یکی از اجزای تحول‌ساز پذیرفته شده است و حال دولت در حال مدون کردن و مشخص کردن مسیر در این حوزه است.

طبق گفته او در این سند، دولت از سمت تمرکز به سمت توزیع‌شدگی حرکت می‌کند و تمرکز از روی صنعت استخراج رمزارز برداشته و وارد حوزه‌های دیگر از جمله کاربردهای رمزارز شده است.

او با اشاره به اینکه می‌توان به این سند انتقادهایی نیز وارد کرد گفت: اما دیدگاه کلی سند و روح کلان آن نشان‌دهنده پذیرفته شدن این مفهوم در بدنه و ساختار دولت است.

باقری اصل از اقداماتی گفت که در این زمینه صورت گرفته است و افزود: بخش خصوصی و فعالان این حوزه خود برای نوشتن قانون در این زمینه گام اول را بردارند چراکه در غیر این صورت دولت برای آنها قوانینی تدوین خواهد کرد که احتمالاً خواسته‌های آنان را شامل نخواهد شد.

او به اقدام بخش خصوصی برای تدوین پیش‌نویس قانونی در زمینه دارایی دیجیتالی اشاره کرد و ادامه داد: آن اقدام بخش خصوصی هرچند از سوی فعالان پیگیری نشد اما هم‌اکنون در کمیسیون‌های مجلس تدوین پیش‌نویسی برای طرح قانون دارایی دیجیتالی بر اساس همان پیشنهاد بخش خصوصی در حال پیگیری است.

باقری اصل همچنین تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتالی از سوی دولت با حضور معاونان وزرا در آن کارگروه را یکی از اقدامات قابل توجه در این حوزه برشمرد چراکه این کارگروه می‌تواند در این حوزه با سرعت بیشتری همان تصمیم هیات دولت را بگیرد.

او در بخشی از صحبت‌های خود بر این نکته تاکید کرد که زبان حاکمیت و دولت زبان قانون است و سعی می‌کند با قانون با بخش خصوصی صحبت کند. او این انتقاد را که دولت‌ از تکنولوژی می‌ترسد و تکنوهراس است پذیرفت و گفت: از همین روست که شاید خود بخش خصوصی باید در زمینه تدوین قوانین اقدام کند، از سویی زمانی ترس حاکم می‌شود که لازم باشد شرایط ذی‌نفعان مختلف در نظر گرفته شود و یکی از وظایف دولت ایجاد توازن میان ذی‌نفعان مختلف است.

او تاکید کرد که تمامی ذی‌نفعان فعالان کسب‌وکاری نیستند و دولت باید نفع سایر گروه‌ها را نیز در نظر بگیرد، از طرفی دولت دغدغه‌های مربوط به خود از قبیل احراز هویت و مالیات و راه‌های شکوفایی اقتصاد را همیشه همراه دارد. از همین روست که کارمند دولت نمی‌تواند ریسک‌پذیر باشد.

از نظر او بلاک‌چین و رمزارز تکنولوژی‌های تحول‌ساز هستند زیرا دولت از یک نظام متمرکز به سمت نظام توزیع‌شده حرکت می‌کند و تمامی این تحول‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت هم‌اکنون تلاش می‌کند داده‌های خود را متمرکزتر کند. او برای اثبات این گفته خود به پایگاه ثبت احوال، پایگاه اطلاعات سپرده‌گذاری‌ مرکزی یا سجام، کاداستر و پایگاه اطلاعاتی کدپستی اشاره کرد.

او یکی از انتقادات اصلی‌ به اکوسیستم را تمرکز بر رمزارز بدون در نظر گرفتن رمزارزش عنوان کرد و گفت: تاکنون تمرکز بیشتر روی رمزارز بوده است از همین رو اکوسیستم در شرایط فعلی به صورت هماهنگ رشد نکرده و به غیر از حوزه‌های رمزارز و استخراج فعالیتی در این حوزه‌ها صورت نگرفته است. در شرایط فعلی زیست‌بوم این حوزه ناقص خلق شده است و باید تلاش کرد تا زیست‌بوم کامل شکل گیرد.

در استخراج رمزارزها به بلوغ رسیده‌ایم

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتالی مجلس شورای اسلامی، در دورهمی کسب‌وکارهای رمزارزی و بلاک‌چین که به همت راه‌پرداخت برگزار شده بود گفت: در زمینه قوانین تقریباً در حوزه استخراج رمزارز به بلوغ رسیده‌ایم و شاید قانون جامعی در این زمینه هنوز نداشته باشیم اما با توجه به دستورالعمل‌هایی که تاکنون تدوین شده و قوانین نوشته‌شده می‌توان گفت تقریباً در این حوزه به بلوغ رسیده‌ایم و تنها در بخش تبادل رمزارزها با خلاء قانونی مواجه هستیم.

از نظر او رگولاتور برای قانون‌گذاری در حوزه تبادل رمزارز نگرانی زیادی بابت حوزه سیاست پولی کشور دارد و این نگرانی با توجه به وضعیت پریشان اقتصاد کشور قابل پذیرش است.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتالی مجلس گفت: تا زمانی که نتوانیم حمایت قانونی لازم و شفافیت و همچنین ساماندهی را وارد اکوسیستم تبادل رمزارز کنیم همچنان این حوزه با خطرات زیادی مواجه است چراکه بدون قانون سرمایه مردم در معرض خطر قرار می‌گیرد و به سادگی می‌تواند سراریز پلتفرم‌های خارجی شود. در این صورت ما ابزاری برای هدایت بازار نیز نخواهیم داشت.

توانگر تاکید کرد: ما موظف به قانون‌گذاری در این حوزه هستیم. از سویی در کنار چاره‌جویی برای تبادل رمزارزها کشور نیازمند رمزارز ملی است تا بتوانیم به منظور تبادل در سطح بین‌المللی نقطه اتکایی برای ریال دیجیتالی ایجاد کنیم.

او از اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه به عنوان نقاط قوت یاد کرد.

توانگر در صحبت‌های خود به گستردگی کاربردهای حوزه بلاک‌چین و رمزارز اشاره کرد و گفت: تمامی فعالیت‌ها و کاربردهای این حوزه فقط به امور صرافی و استخراج برنمی‌گردد هرچند بخش خصوصی اقدام عملی و جدی‌ای نیز در حوزه‌های دیگر انجام نداده است.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتالی مجلس شورای اسلامی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد که اگر خود اکوسیستم اقدامی برای تدوین پیش‌نویس قانون برای خودش نکند، بی‌شک قانون پشت درهای بسته تدوین خواهد شد همان‌طور که قانون صیانت و اینماد تدوین شد.

در بخش خصوصی باید یارکشی کنیم

فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق بازرگانی تهران، نیز در این دورهمی گفت اگر بخش خصوصی و فعالان اکوسیستم تصمیم دارند موفق شوند، باید در کنار هم باشند و از تصمیم‌های یکدیگر حمایت کنند.

او برای اثبات حرف خود به کارزارهای تشکیل‌شده برای موضوعات مختلف از جمله جمع‌آوری ۶۰ هزار امضا برای مخالفت با مسدودسازی و فیلترینگ صرافی‌ رمزارزی اشاره کرد. فردیس از این اقدام به عنوان حرکت رو به جلوی اکوسیستم و زیست‌بوم حوزه رمزارز یاد کرد.

فردیس تاکید کرد که در بخش خصوصی باید یاد بگیریم یارکشی کنیم و هر روز بر تعداد طرفداران خود بیفزاییم چراکه فقط در این صورت می‌توانیم زنده بمانیم.

او در آخر گفت: اگر بخش خصوصی از یکدیگر حمایت نکنند، بی‌شک شکست خواهند خورد.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.