بانک کارآفرین با مهاجرت به کر داتین سامانه‌های خود را یکپارچه کرد

سامانه یکپارچه بانکی بانک کارآفرین به صورت کامل و یکباره به کر داتین مهاجرت کرد. طبق گفته علی‌اصغر تقوی معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین پس از این مهاجرت ۱۸۰ سامانه جانبی و موازی این بانک به ۳ سامانه کاهش یافته و تمامی کانال‌های دیجیتالی دسترسی بانک نیز در «های بانک» یکپارچه شده است.

فاواپرس:‌ سامانه یکپارچه بانکی بانک کارآفرین به صورت کامل و یکباره به کر داتین مهاجرت کرد. این دومین مهاجرت کر بانک کارآفرین است. بانک کارآفرین در ابتدا از کر شرکت خدمات استفاده می‌کرد و با توسعه فعالیتهایش به یک کر خارجی مهاجرت کرد و حال برای دومین بار این بانک کر خود را تغییر داد. معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در پاسخ به سوال پیوست دلیل اصلی مهاجرت به کرداتین را نبود امکان به‌روزرسانی کر قبلی به دلیل تحریم‌ها عنوان کرد.

علی اصغر تقوی گفت: هر چند سورس کر قبلی با نام سیمبل را خریداری کرده بودیم و سورس در اختیار ما قرار داشت اما لایسن توسعه‌پذیری را نداشتیم و پلتفرم امکان به‌روزرسانی نداشت و طبیعتا به لحاظ فنی قابلیت توسعه هم مهیا نبود، از همین رو ما ناچار به تغییر کر خود بودیم.

کر بانک کارآفرین در طی ۱۰ ماه پیاده‌سازی شد

علی اصغر تقوی معاون فناوری اطلاعات بانک کارآفرین در نشست خبری این رویداد، گزارشی از وضعیت مهاجرت به Core جدید ارائه کرد و توضیح داد: این مهاجرت یک مگاپروژه برای بانک کارآفرین به عنوان یک بانک ۲۴ ساله است، گرچه ما در بانک مدت زیادی را برای انتخاب محصول اختصاص دادیم، اما در واقع پروژه پیاده‌سازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در طی ۱۰ ماه رخ داده است.

او در زمینه فرآیند زمانی این پروژه افزود: از بهمن ۱۴۰۱ پروژه آغاز شد، خرداد کار عملیاتی آن شکل گرفت، مهرماه بازنگری در سامانه انجام شد و مانور نهایی این مهاجرت روزهای ۲۰ و ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ هم‌زمان در داده‌های حوزه‌های منابع، مصارف و ارزی صورت گرفت. یعنی در عرض ۱۰ ماه این مگاپروژه به ثمر رسید و حالا تمام خدمات در کر جدید تجمیع شده است.

تقوی در ادامه به موضوع پلتفرم‌های دیجیتالی در این مهاجرت اشاره کرد و گفت: در راستای جامعیت پلتفرم‌‌های دیجیتالی تلاش کردیم برای کاربران کار را تسهیل کنیم. تا قبل از این مهاجرت مشتریان ما با دو یا سه پلتفرم دیجیتالی کار می‌کردند الان همه فعالیت‌ها و پنجره‌های ارائه خدمت در «های‌بانک» تجمیع شده است و سکوی دیجیتالی و کانال‌های متفاوت ما تبدیل به یک کانال یکپارچه شده است. سامانه‌های موازی حذف شده و تلاش کردیم مهاجرت بدون مغایرت صورت گیرد و خوشبختانه ریالی مغایرت اتفاق نیفتاده است. تمام این تغییرات با اطلاع‌رسانی قبلی به مشتریان انجام شد. در واقع از عصر روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه سامانه‌ها قطع و فرایند استخراج داده‌ها و مهاجرت به سامانه‌های جدید آغاز شد. عملیات استقرار نهایی و اتصال سامانه‌های جدید به شتاب، ساتنا، پایا، چکاوک، صیاد و سایر سامانه‌های بانک مرکزی تا عصر روز جمعه ۲۲ دی‌ماه انجام شد و با برقراری مجدد دسترسی به خدمات بانک، مشتریان بانک کارآفرین توانستند خدمات بانکی را این بار بر بستر سامانه‌های داتین دریافت کنند.

او ادامه داد: از منظر سازمانی پروژه ۱۱ کارگروه اصلی مثل کنترل پروژه، آموزش، تعیین روش‌ها، BI از ابتدای پروژه همراه ما بودند و بیش از هزار نفر در این ابرپروژه آموزش دیده‌اند.در اصل یکی از اهداف ما کاهش پلتفرم‌ها و سامانه‌های موازی بود، پیشتر شعب بانک باید با ۱۸۰ سامانه کار می‌کردند حال این تعداد سامانه به ۳ سامانه کاهش یافته است. ضمن اینکه برای بهبود عملیاتی و تجهیز «های‌بانک» و اتصال آن به خدمات بانکی از کر ۱۲۱ سرویس گرفتیم و آن را توسعه دادیم. در زمینه گزارش‌ها نیز بهبود داشته‌‌ایم و از ۸۱۰ گزارش حالا به ۱۵۰ گزارش رسیده‌ایم. در بخش CRM هم ۱۵ هزار تماس با بخش پشتیبانی در کمتر از ۵ دقیقه پاسخ داده شده است.

تقوی در زمینه انتخاب شرکت داتین هم تشریح کرد: امتیاز فنی و کسب و کاری داتین باعث شد داتین را به عنوان همکارمان در این پروژه انتخاب کنیم و البته شرایطی هم برای انعقاد قرارداد داشتیم. از منظر مشتری شماره سپرده مشتریان، شماره چک‌‌ها، کارت بانکی و رمز اول هر کارت باید بدون تغییر باقی می‌ماند و پلتفرم دیجیتالی «های‌بانک» هم به می‌توانست فقط به اندازه یک روز پنجشنبه و جمعه غیرفعال باشد. از منظر بانکی هم می‌خواستیم این مهاجرت ناگهانی رخ بدهد و بعد آموزشی آن را برای کارکنان هم فراهم کردیم.

«های بانک» به افراد حقوقی نیز سرویس می‌دهد

تقوی همچنین در زمینه تغییرات و برنامه‌های آینده این بانک گفت: روی توسعه خدمات پلتفرم دیجیتالی بانک کارآفرین تمرکز کرده‌ایم و به زودی اخبار بیشتری از های‌بانک خواهید شنید در حقیقت «های‌بانک» نقطه آغاز نئوبانک کارآفرین خواهد بود.علاوه بر اینکه تا پایان فروردین ۱۴۰۳ نیز از دیتاسنتر جدید بانک رونمایی خواهد شد.

تقوی در بخش پایانی رویداد در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران در پاسخ به پیوست مبنی بر فرآیند مکرر تغییر کر این بانک توضیح داد: کر «آفرین» مربوط به یک شرکت خارجی بود که به دلیل تحریم‌ها امکان هیچ‌گونه توسعه روی آن فراهم نبود ما در کر قبلی لایسنس توسعه‌پذیری نداشتیم و پلتفرم امکان به‌روزرسانی نداشت و طبیعتا به لحاظ فنی قابلیت توسعه هم مهیا نبود. با اینکه منبع را در اختیار داشتیم اما توسعه‌پذیر نبود و آفرین یک تکنولوژی منقضی شده بود. به لحاظ فنی و منابع انسانی هم امکان توسعه آن وجود نداشت. به ناچار در نهایت به دلیل توسعه‌‌پذیر نبودن کر آفرین کاملا خاموش شد و ما به داتین مهاجرت کردیم و دیگر کر قبلی استفاده نمی‌شود.

او همچنین در پاسخ به نحوه عملکرد نئوبانک کارآفرین و همکاری‌های این بانک با لندتک‌ها و فین‌‌تک‌ها به پیوست توضیح داد: به دلیل محدودیت‌هایی که در کر سابق داشتیم حتی نمی‌توانستیم خدمات دیجیتالی خود را گسترش دهیم، اما حالا رویکرد ما «بانکداری به عنوان یک سرویس» است و به موضوع مشارکت( Corporate) با شرکت‌ها و فین‌تک‌ها توجه ویژه داریم. اما نئوبنک را با نگاه ارائه خدمات در بخش بانکداری خرد و بانکداری شرکتی توسعه خواهیم داد . او یکی از نقاط تمایز های‌بانک را ارائه سرویس به شرکت‌های حقوقی عنوان کرد و گفت: شرکت‌های حقوقی برای اولین بار است که می‌توانند روی پلتفرم های‌بانک حساب باز کنند و در آن علاوه بر اینکه امکان فعالیت حقوقی به شرکت‌ها داده شده است افراد آن شرکت نیز می‌توانند به صورت حقیقی فعالیت کنند. او اضافه کرد در شرایط فعلی ۷۵ هزار مشتری حقیقی و حقوقی روی های بانک سرویس دریافت می‌کنند.

او در رابطه با همکاری کارآفرین و شرکت‌های فناور حوزه مالی هم توضیح داد: دو شرکت بازوی عصر امین و ستارگان که متعلق به بانک کارآفرین هستند روی سرمایه‌گذاری استارت‌آپی در این حوزه متمرکزند. سال آینده حضور بانک کارآفرین در این حوزه‌ها بیشتر خواهد شد ضمن اینکه همین حالا هم در صندوق نوآوری بانک کارآفرین سهم قابل توجهی دارد و جزو بانک‌هایی است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرده‌ است.

 

 

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.