روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری

از اولین سکه‌های اختراع شده در زمان‌های قدیم تا ارزهای دیجیتال مدرن، مردم از پول برای معامله استفاده می‌کنند. از آن زمان قوانین بنیادین بازار یعنی عرضه و تقاضا تغییر نکرده است. با این حال، در حال حاضر ما اصول روانشناختی اعمال مختلف انسان را کمی بهتر درک می‌کنیم.

به گزارش فاواپرس به نقل از کوین‌نیک، در ترید ارزهای دیجیتال، این اصول نیروهای قدرتمندی هستند که تصمیمات شما و همچنین میلیون‌ها تریدر دیگر را هدایت می‌کنند. هر تریدر با تجربه‌ای می‌داند که روانشناسی بازار و روانشناسی ترید چقدر می‌توانند مهم باشند.

می‌توان گفت در ترید ارز دیجیتال روانشناسی حرف اول را می‌زند. پس برای درک بیشتر این مطلب، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

در این مطلب می‌خوانید: + نمایش

سه اصل اساسی ترید

روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری
سه اصل اساسی ترید

در معامله‌گری سه اصل اساسی وجود دارد:

  • روانشناسی ترید و روانشناسی بازار
  • استراتژی معاملاتی
  • مدیریت ریسک و سرمایه

در این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد احساسات بازار، پیامدها، راه‌های کنترل آن، روانشناسی ترید، روانشناسی بازار و پرورش ذهنیت معامله‌گری صحبت کنیم.

احساسات و چرخه‌های بازار

متخصصان اقتصاد رفتاری معتقدند که تمام تغییرات قیمت تحت تأثیر روانشناسی تریدرهاست. بنابراین، احساسات به نیروی محرک اصلی تبدیل می‌شوند. اقتصاد رفتاری یک حوزه بین رشته‌ای است که عوامل مختلف قبل از تصمیمات اقتصادی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

ترکیبی از احساسات و انتظارات شخصی، احساسات بازار را ایجاد می‌کنند. در واقع، احساسات بازار میانگین همه احساسات در یک لحظه مشخص را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، وقتی اکثر فعالان بازار انتظار دارند قیمت افزایش یابد، احساسات بازار مثبت است. در ترید، ما این وضعیت را به عنوان بازار گاوی یا روند صعودی می‌شناسیم. برعکس، وقتی سرمایه‌گذاران انتظار دارند دارایی مورد نظر سقوط کند، الگوی منفی شکل گرفته و ما وارد بازار خرسی یا روند نزولی می‌شویم.

روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری
روانشناسی بازار

برای درک بهتر احساسات بازار، دو مثال را بررسی می‌کنیم.

بازار گاوی

این مرحله مثبت بازار مبتنی بر فعالیت خرید قوی است. سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت‌ بالا و بالاتر برود تا دارایی بیشتری بخرند. در اینجا، احساسات اصلی بازار به شرح زیر است:

  • خوشحالی و هیجان
  • حرص و طمع
  • خوش‌بینی
  • اعتماد

وقتی تریدرها متوجه افزایش قیمت می‌شوند، احساسات بازار مثبت می‌شود. این الگوی صعودی بر قیمت‌ها تأثیر گذاشته و با افزایش قدرت گاوها حتی بیشتر افزایش می‌یابد. با این حال، هنگامی که تقاضا بیش از حد تحریک شود، یک روند صعودی بسیار قوی ممکن است حباب ایجاد کند. تریدرهای حریص غیرمنطقی می‌شوند. در نتیجه، قیمت به صورت کاذب بالا رفته و این خطرناک‌ترین موقعیت است.

بازار خرسی

به هر حال ماهیت چرخه‌ای معاملات منجر به روند نزولی هم می‌شود. با کاهش قیمت، مردم با احساسات غم و اندوه روبرو می‌شوند. در ابتدا، تریدرها بازار خرسی را انکار می‌کنند تا دارایی خود را حفظ کنند. بعداً ممکن است احساساتی همچون خشم، چانه‌زنی و افسردگی ظاهر شود. سرانجام، احساسات بازار منفی می‌شود، زیرا اکثریت شرایط جدید را پذیرفته و دارایی خود را به فروش می‌رسانند. این مرحله به عنوان تسلیم در بازار شناخته می‌شود.

متأسفانه، بسیاری از تریدرها از فروش در بهترین لحظه امتناع می‌کنند. سپس، بازار پس از یک دوره تثبیت، قدرت خود را برای روند صعودی بعدی جمع‌ می‌کند.

احساسات بازار در روند خرسی به شرح زیر است:

  • اضطراب
  • انکار
  • ترس
  • وحشت

روانشناسی بازار چیست؟

مفهوم روانشناسی بازار این است که حرکات یک بازار منعکس‌کننده (یا تحت تأثیر) وضعیت احساسی شرکت‌کنندگان در آن است. این مفهوم یکی از موضوعات اصلی اقتصاد رفتاری است.

روانشناسی بازار به رفتارهای غالب و احساسات کلی فعالان بازار در هر مقطع زمانی اشاره دارد. این اصطلاح اغلب توسط رسانه‌های مالی و تحلیلگران برای توضیح حرکت بازار استفاده می‌شود که ممکن است با معیارهای دیگر مانند فاندامنتال‌ها توضیح داده نشود.

روانشناسی بازار رفتار کلی یک بازار را بر اساس عوامل احساسی و شناختی در شبکه توصیف می‌کند و نباید با روانشناسی ترید اشتباه گرفته شود. البته روانشناسی ترید نیز به همان عوامل اشاره می‌کند اما فقط بر یک فرد تأثیر می‌گذارد.

ماهیت روانشناسی بازار نشان می‌دهد که هر روند معینی ممکن است بیشتر نشان‌دهنده احساسات بازار باشد تا سود یا زیان ناشی از ارزش یک دارایی.

روانشناسی بازار در مقابل روانشناسی تریدر

از نظر تکنیکال، این دو با هم متفاوت هستند. هرچند روانشناسی بازار و روانشناسی تریدر به هم مرتبط هستند.

به عنوان یک تریدر، طرز فکر، ذهنیت و تصمیم‌گیری شما بخشی از بازار است. ذهنیت شما بر آنچه که تصمیم به انجام آن دارید تأثیر می‌گذارد. این به نوبه خود بر حرکات بازار تأثیر گذاشته و به شکل‌گیری روانشناسی بازار کمک می‌کند.

روانشناسی ترید ارز دیجیتال به این معناست که نحوه تفکر و احساس شما بر آنچه در بازار انجام می‌دهید تأثیر می‌گذارد. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از تأثیر احساسات بر معاملات شما این است که احساسات را به طور کلی از معادله خارج کنید. برای این کار باید ذهنیت معامله‌گری را در خود پرورش دهید.

سرمایه‌گذاران چگونه از روانشناسی بازار استفاده می‌کنند؟

با فرض اینکه نظریه روانشناسی بازار معتبر است، درک آن می‌تواند به تریدر کمک کند تا در مواقع مطلوب‌تری وارد معامله شده و از آن خارج شود. بهترین فرصت مالی (برای خریدار) معمولاً زمانی فرا می‌رسد که اکثر مردم ناامید شده و بازار در کف قرار دارد. در مقابل، بالاترین ریسک مالی اغلب زمانی رخ می‌دهد که اکثریت شرکت‌کنندگان در بازار سرخوشی و اعتماد بیش از حد دارند.

بنابراین، برخی از تریدرها و سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند احساسات بازار را بررسی کنند تا مراحل مختلف چرخه‌های روانشناختی آن را تشخیص دهند. در حالت ایده‌آل، آنها از این اطلاعات برای خرید هنگام وحشت (قیمت پایین‌تر) و فروش در صورت وجود حرص و طمع (قیمت‌های بالاتر) استفاده می‌کنند. اما در عمل، تشخیص این نقاط بسیار دشوار است.

درک روانشناسی با تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری
درک روانشناسی با تحلیل

اگر بپذیریم که بازارها تحت تأثیر روانشناسی جهانی قرار دارند، درک آنها آسان‌تر است. در مرحله اول، تحلیل فاندامنتال برای همه تریدرها ضروری است. این قانون طلایی را به خاطر بسپارید: وقتی دیگران می‌ترسند بخرید و وقتی دیگران حریص شده‌اند بفروشید. سعی کنید احساسات فعلی بازار را برای انجام بهترین معاملات درک کنید. در حالت ایده‌آل، شما باید در سقف‌ها و کف‌ها معامله‌ کنید.

ثانیاً، تحلیل تکنیکال نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای درک چگونگی عملکرد الگوهای روانشناسی، می‌توانید چرخه‌های قبلی بازار را تجزیه و تحلیل کنید. به راحتی می‌توان چرخه‌های بازار را مرور کرد و تشخیص داد که روانشناسی کلی چگونه تغییر کرده است. تجزیه و تحلیل داده‌های قبلی روشن می‌سازد که چه اقدامات و تصمیماتی سودآورترین خواهد بود.

با این حال، درک اینکه بازار چگونه در حال تغییر است بسیار دشوارتر است. حتی پیش‌بینی آنچه در آینده اتفاق می‌افتد بسیار سخت‌تر است. بسیاری از سرمایه‌گذاران با استفاده از تحلیل تکنیکال (TA) پیش‌بینی می‌کنند بازار به کجا می‌رود.

می‌توان گفت که شاخص‌های تکنیکال ابزارهایی هستند که می‌توانند برای سنجش وضعیت روانی بازار استفاده شوند. به عنوان مثال، شاخص قدرت نسبی (RSI) می‌تواند نشان دهد که دارایی به دلیل احساس به شدت مثبت بازار (به عنوان مثال، حرص و طمع بیش از حد) در مرحله خرید بیش از حد قرار دارد.

MACD مثال دیگری از شاخصی است که می‌تواند برای تشخیص مراحل مختلف روانشناختی یک چرخه بازار استفاده شود. به طور خلاصه، رابطه بین خطوط آن می‌تواند نشان دهد که حرکت بازار در حال تغییر است (به عنوان مثال، نیروی خرید در حال ضعیف شدن است).

در حالی که این یک اصل بدیهی نیست، اکثر سرمایه‌گذاران معتقدند که روانشناسی بازار وجود دارد و تأثیر زیادی بر اقدامات معاملاتی دارد. با این حال، مبارزه با تأثیر احساسات حتی اگر آنها را درک کنید، کار آسانی نیست. حتی تریدرهای حرفه‌ای صرف‌نظر از چرخه‌های بازار و احساسات جهانی، برای مقابله با احساسات خود دست و پنجه‌ نرم می‌کنند.

سوگیری‌ها یا خطاهای شناختی

سوگیری‌های شناختی (Cognitive bias) الگوهای متداول تفکر هستند که اغلب باعث می‌شوند انسان‌ها تصمیمات غیر منطقی بگیرند. این الگوها می‌توانند هم تریدرها و هم بازار را تحت تأثیر قرار دهند. چند نمونه رایج عبارتند از:

  • سوگیری تأییدی (Confirmation bias): تمایل به ارزش‌گذاری بیش از حد اطلاعاتی که اعتقادات ما را تأیید می‌کنند، در حالی که اطلاعاتی را که بر خلاف آنها است نادیده گرفته یا رد می‌کنیم. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران در بازار صعودی ممکن است تمرکز بیشتری بر اخبار مثبت داشته باشند، در حالی که از اخبار بد یا علائمی که نشان می‌دهند روند بازار در حال تغییر است چشم‌پوشی می‌کنند.
  • ضرر گریزی (Loss aversion): به طور طبیعی، تمایل انسان‌ به ترس از ضررها بیشتر از آن است که از سودها لذت ببرد، حتی اگر سود یکسان یا بیشتری نصیبش شود. به عبارت دیگر، درد از دست دادن معمولاً دردناکتر از لذت بردن است. این امر ممکن است باعث شود تا تریدرها فرصت‌های خوبی را از دست بدهند یا در دوره‌های تسلیم شدن بازار به فروش از روی وحشت روی بیاورند.
  • اثر برخورداری یا مالکیت (Endowment effect): تمایل افراد برای ارزش‌گذاری بیش از حد چیزهایی است که متعلق به آنهاست، فقط به این دلیل که مالک آن هستند. به عنوان مثال، یک سرمایه‌گذار که صاحب مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال است، به احتمال زیاد معتقد است که ثروت او بیشتر از کسی است که این کوین‌ها را ندارد.
روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری
سوگیری یا خطاهای شناختی در روانشناسی ترید

بیت کوین و روانشناسی بازار

بازار بیت کوین در سال 2017 نمونه بارزی از تأثیر روانشناسی بازار بر قیمت‌ها و بالعکس است. از ژانویه تا دسامبر، بیت کوین از تقریباً 900 دلار به بالاترین حد خود در 20000 دلار رسید. در طول صعود، احساسات بازار بیشتر و مثبت‌تر شد. هزاران سرمایه‌گذار جدید درگیر هیجان بازار گاوی شدند. FOMO، خوش‌بینی بیش از حد و حرص و طمع به سرعت قیمت‌ها را بالا برد تا زمانی که ناگهان قیمت سقوط کرد.

تغییر روند در اواخر سال 2017 و اوایل 2018 شروع شد. اصلاح بعدی بسیاری از افرادی را که اواخر رالی به آن پیوسته بودند با ضرر قابل توجهی روبرو کرد. حتی هنگامی که روند نزولی تثبیت شده بود، اعتماد و رضایت کاذب باعث شد بسیاری از مردم بر نگهداری دارایی خود اصرار کنند.

چند ماه بعد، احساسات بازار بسیار منفی شد، زیرا اعتماد سرمایه‌گذاران به پایین‌ترین حد خود رسید. FUD و وحشت باعث شد بسیاری از کسانی که در بالاترین سقف خرید کرده بودند نزدیک به پایین‌ترین کف بفروشند و متحمل ضررهای زیادی شوند. برخی از مردم از بیت کوین ناامید شدند، اگرچه این فناوری اساساً همان بود. در واقع، بیت کوین به طور مداوم در حال صعود است.

روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری

ترید در بازار ارزهای دیجیتال اغلب شبیه یک ماراتن است که همه می‌خواهند در آن اولین نفر باشند. اما بر خلاف مسابقه مارتن، در ترید چندین نفر می‌توانند همزمان برنده باشند. همچنین، می‌دانیم که در پشت پرده معاملات موفق کارهای روانشناختی جدی وجود دارد که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

همه ما می‌خواهیم پیروز شویم، به اهداف خود برسیم و موفق باشیم. افراد تازه‌کار در هر کسب‌وکاری باید راه زیادی را طی کنند و به تدریج مهارت‌های خود را ارتقا دهند. در بازار رمز ارزها نمی‌توان روی شانس حساب کرد. بلکه باید به طور مداوم روی خودتان کار کرده و اشتباهات و اقدامات خود را تحلیل کنید.

روانشناسی ترید ارز دیجیتال مجموعه‌ای از قوانین، تکنیک‌ها و اقدامات برای موفقیت در بازار، کسب سود و کار روی شکست‌هاست که متأسفانه نمی‌توان به طور کامل از آنها اجتناب کرد. اما می‌توان آنها را به حداقل رساند!

یک تریدر حرفه‌ای با ذهنیت معامله‌گری خود متمایز می‌شود. نتیجه و دید کاملاً بی‌طرفانه از شرایط بازار برای او مهم است. موفقیت مالی در قالب سود نتیجه این کار است.

راهکارهای اساسی در روانشناسی ترید

بیایید به ابزارهای روانشناسی اساسی که متخصصان این صنعت در معاملات خود استفاده می‌کنند، نگاهی بیاندازیم.

ترس از شکست را کنار بگذارید

هنگام شروع معامله، به ضرر احتمالی فکر نکنید، زیرا چنین افکاری در ابتدا شما را برای ضرر کردن آماده می‌کند. اعتماد به نفس داشته باشید و بر ترس از اشتباه تمرکز نکنید. مطمئناً اشتباهاتی رخ خواهد داد، اما آنها را به عنوان یک درس مهم در نظر بگیرید و بر تجربیات ترید خود بیافزایید.

موفقیت را تجسم کنید

تجسم یک روش علمی نیست، اما روانشناسان بر اهمیت آن اصرار دارند. با تجسم موفقیت خود، بر ترس از اشتباه غلبه کرده و فقط برای رسیدن به هدف خود تمرکز می‌کنید. تصور کنید که چگونه به صورت حرفه‌ای استراتژی خود را اجرا می‌کنید و به همان شیوه عمل کنید.

به تنهایی ترید کنید

ترید ارز دیجیتال یک فعالیت فردی است. به نظرات دیگران فکر نکنید و اجازه ندهید کسی در روند کار شما دخالت کند. هنگامی که به طور مستقل و بدون توسل به توصیه دیگران تجزیه و تحلیل کنید، دقت پیش‌بینی‌های شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

خودشناسی حرف اول را می‌زند

علیرغم این واقعیت که ترید در بازار ارز دیجیتال به امور مالی مربوط است، باید از طریق منشور فرآیند خلاق درک شود. کار ترید باید برای شما لذت‌بخش باشد. با تبدیل معاملات به راهی برای تحقق خودتان، به خود و موفقیت خود اطمینان داشته باشید. این رویکرد به شما کمک می‌کند تا یک بازار آشفته و غیرقابل پیش‌بینی را به عنوان ابزاری برای موفقیت خود در نظر بگیرید.

به ریسک معامله فکر کنید

پولی را که برای از دست دادن آن آمادگی ندارید به خطر نیندازید. این قاعده اساسی ترید در بازار ارزهای دیجیتال است. هنگام تدوین استراتژی، ضررهای احتمالی خود را در نظر بگیرید. از ضرر کردن بیش از آنچه تعیین کرده‌اید اجتناب کنید، حتی اگر خیلی وسوسه شده باشید. گاهی چندین معامله کوچک سود بیشتری از یک معامله بزرگ به همراه خواهند داشت.

انضباط و قانونمندی

احساسات یا اخبار ناگهانی را نادیده بگیرید. طبق برنامه‌ای که قبلاً تدوین شده، بدون انحراف از آن ترید کنید. در ترید، نظم و انضباط مترادف با موفقیت است. این نکته به ویژه برای تریدرهای تازه‌کار ارز دیجیتال اهمیت دارد، زیرا این بازار بسیار پرنوسان است. بنابراین، احساسات یک تریدر اغلب تحت فشار روندهای چند جهته قرار دارد.

کنترل احساسات

وضعیت روحی-روانی خود را زیر نظر داشته باشید و اگر تحت تأثیر برخی اخبار یا رویدادها هستید، معامله نکنید. معاملات احساسی شما را به ضرر می‌رساند. اگر احساس می‌کنید ممکن است شتاب‌زده تصمیم بگیرید، نباید معامله کنید. از معامله‌گری فاصله بگیرید تا اینکه آرامش خود را بازیابی کنید.

استراحت و تمدد اعصاب

همه ما گاهی اوقات نیاز به استراحت داریم. اگر متوجه شدید که از عهده کار بر نیامده و تحت تأثیر احساسات قرار گرفته‌اید، استراحت کنید و به ترید، دارایی‌ها و به طور کلی ارزهای دیجیتال فکر نکنید. کاری را که دوست دارید انجام دهید و زمانی را با خانواده یا دوستان خود بگذرانید. این کار توان شما را چند برابر خواهد کرد.

ژورنال‌نویسی و ثبت نتایج آماری

نتایج آماری معاملات خود را ثبت کنید و یک ژورنال معاملاتی داشته باشید. این توصیه برای تریدرهای تازه‌کار و متخصصان این صنعت مفید خواهد بود. تعداد معاملات انجام شده در روز، مانده سود و زیان، پوزیشن‌های لانگ و شورت و سایر شاخص‌ها را ثبت کنید. حتی احساسات خود در هنگام باز کردن معامله را شرح دهید. در پایان هفته، این اطلاعات را تجزیه و تحلیل کنید. ژورنال‌نویسی یک راه عالی برای تهیه یک استراتژی معاملاتی مؤثر برای شماست.

درک روانشناسی ترید

اگر به دنبال کلید موفقیت در ترید ارزهای دیجیتال هستید، وقت آن است که‌پیچیدگی‌های روانشناسی ترید را کشف کنید. تنها با درک روانشناسی معاملات ارز دیجیتال می‌توان به یک تریدر موفق تبدیل شد که می‌تواند ثروت زیادی را در طول زمان برایتان به ارمغان بیاورد.

ترید در هر بازار مالی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. اما وقتی ترید ارزهای دیجیتال را شروع می‌کنید، یک بازی کاملاً متفاوت است. چیزی که هیچ‌کس در مورد ترید ارزهای دیجیتال به شما نمی‌گوید این است که چگونه خستگی ذهنی باعث می‌شود احساس شکست و سردرگمی داشته باشید.

تریدر مبتدی در اثر قیمت ناپایدار و ظاهراً آشفته ارزهای دیجیتال دچار سردرگمی می‌شود. اما، فراتر از آن، احتمالاً بیشتر به خاطر رفتارهای غیرمعقول و شتاب‌زده خود دچار سردرگمی می‌شود.

تریدر مبتدی قصد دارد از اشتباهات قبلی درس بگیرد. در ابتدا، ممکن است خوب پیش برود، اما سپس قیمت تغییر کرده و ضرر دیگری تریدر را از بازار خارج می‌کند. در نتیجه، تریدر ناامید، عصبانی و گیج شده و نسبت به دست کشیدن از معامله و آرام شدن خودداری می‌کند. در مقابل، با عصبانیت، معاملات شتاب‌زده انجام می‌دهد و مشتاق است تا از بازار ارز دیجیتال انتقام گرفته و ضررهای خود را جبران کند.

واکنش به بازار ارزهای دیجیتال به صورت شخصی کاری غیرمنطقی است. در این شرایط، احساس می‌کنید بازار به شما اهمیت نمی‌دهد. و در عین حال، تبدیل به یک دشمن تحریک‌کننده می‌شود که احساس می‌کنید باید آن را شکست دهید.

چرا هنگام ترید ارزهای دیجیتال اینقدر اشتباه می‌کنیم؟

اشتباهات در ترید ارزهای دیجیتال

اتفاقی که برای شما می‌افتد طبیعی است. مغز انسان برای بقا برنامه‌ریزی شده است. مغز می‌خواهد شما را ایمن نگه دارد، به این معنی که از خطر اجتناب کنید و منابع داخلی را برای محافظت از انرژی خود مدیریت کنید.

در حقیقت، مغز از عصر حجر تکامل نیافته است. و نکته عجیب این است که مغز تفاوت بین ریسک واقعی و ریسک ادراکی را نمی‌داند. از نظر مغز، حمله یک ببر تیزدندان با ترس‌های دیگر و ترس از دست دادن پول در معاملات ارزهای دیجیتال یکسان است. بدون توجه به نوع خطر، پاسخ مغز یکی است.

مرکز احساسی مغز (سیستم لیمبیک) مسئول است و باعث می‌شود به برخی مسائل بدون تفکر پاسخ دهیم. در ابتدا، ما کنترل چندانی بر نحوه هدایت آن نداریم. اما راه‌هایی برای مقابله با آن وجود دارد.

این واکنش مغز یک واکنش فیزیولوژیکی است. وقتی در معامله ضرر می‌کنید، ضربان قلب شما بالا می‌رود. ممکن است کمی عرق کنید. ماهیچه‌های شما تنش دارند و بدن شما به سمت صفحه کامپیوتر خم می‌شود.

رویکرد صحیح برای ترید ارزهای دیجیتال، ذهنی آرام و بدون واکنش نسبت به بازار ارزهای دیجیتال است. شما باید از نظر ذهنی برای برد در معاملات به اندازه ضرر کردن ثابت قدم باشید. از بازار انتقام نگیرید و قبل از ورود به هر معامله احتمالات را ارزیابی ‌کنید.

شما نباید از نتایج خود نارحت ‌شوید. بلکه باید مسئولیت کامل هر معامله را بر عهده گرفته و هر معامله را پس از بسته شدن آن ارزیابی ‌کنید.

چرا ذهنیت معامله‌گری در ترید ارز دیجیتال اهمیت دارد؟

حقیقت این است که تا زمانی که ذهنیت معامله‌گری نداشته باشید، نمی‌توانید در ترید ارزهای دیجیتال موفق شوید. مهم نیست که چقدر به برنامه معاملاتی و استراتژی‌های خود اطمینان دارید، پاسخ لیمبیک مغز هر بار که با ریسک روبرو می‌شوید و هر بار که با ارز دیجیتال معامله می‌کنید، تسلط امور را در دست خواهد گرفت.

شما می‌توانید سال‌ها با این عملکرد مغز خود مبارزه کنید و استراتژی‌های بهتری را برای معاملات ارز دیجیتال جستجو کنید. شما می‌توانید مدیریت ریسک خود را تعریف کرده و نسبت ریسک به ریوارد (R/R) بالایی داشته باشید. اما بدون مدیریت ذهن، شما در معاملات خود همواره با رونق و رکود مواجه خواهید بود.

تریدرهای موفق متفاوت از تریدرهای مبتدی فکر می‌کنند.

آنها معتقدند که:

  • می‌توانند مستقل از بازارهای ارز دیجیتال باقی بمانند
  • احساسات در بازار ارزهای دیجیتال نباید دخیل باشند
  • تریدرهای خرد و کم تجربه به صورت احساسی معامله می‌کنند
  • استراتژی‌های بهتر باعث پیروزی بیشتر آنها نمی‌شود
  • معاملات برنده لزوماً معاملات بهتری نیستند
  • بهتر بودن در تحلیل بازار، باعث پیروزی بیشتر نمی‌شود
  • پاسخ صحیح آنها به روانشناسی بازار ارز دیجیتال، باعث موفقیت آنهاست

ایجاد ذهنیت معامله‌گری نیاز به زمان و تلاش دارد. شما نمی‌توانید این کار را یک شبه و به سرعت انجام دهید. توسعه ذهنیت معامله‌گری مانند ساختن عضله است. برای تقویت و شکل دادن به ذهن، تلاش روزانه لازم است. به هر حال شما در حال تلاش برای بازگرداندن پاسخ طبیعی فیزیولوژی خود هستید.

مدیتیشن برای موفقیت در معامله‌گری

مراقبه یا مدیتیشن می‌تواند هنگام معامله ارزهای دیجیتال کمک کند، زیرا واکنش‌های مغز را کند می‌کند. توسط مدیتیشن می‌توانید تغییرات احساسات را قبل از اینکه از کنترل خارج شوند، تشخیص دهید.

تریدرهای برتر ارز دیجیتال به طور مرتب مدیتیشن می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که سکوت کرده و به هیچ چیز فکر نکنید. اجازه دهید افکار بدون اتصال به هم از ذهن شما عبور کنند. قبل از بازکردن پلتفرم معاملاتی خود، پنج دقیقه چشمان خود را ببندید.

پس از آنکه چشمان خود را بستید، نفس عمیق بکشید. وقتی چشمان خود را می‌بندیم، امواج مغزی به طور طبیعی کند می‌شوند. تنفس عمیق به ثابت نگه داشتن پاسخ فیزیولوژیکی کمک می‌کند.

آیا آماده هستید که به کارهای مورد نیاز برای ایجاد ذهنیت معامله‌گری برای ترید ارزهای دیجیتال متعهد باشید؟ اگر چنین است، ادامه مطلب را بخوانید.

  • یک روتین معاملاتی داشته باشید: داشتن یک الگوی روزانه چیزی است که تریدر برنده را از تریدر بازنده متمایز می‌کند. روتین معاملاتی خود را با فراهم کردن یک فضای آرام شروع کنید. همه عوامل حواس پرتی را حذف کنید. تلفن همراه خود را در اتاق دیگری بگذارید و هشدارهای شبکه‌های اجتماعی را خاموش کنید.
  • متعهد به آموزش خود در زمینه ترید باشید: وقت خود را صرف یادگیری کنید. یک دوره بگذرانید، کتاب بخوانید و ببینید تریدرهای موفق ارز دیجیتال چه می‌کنند.
  • ضررهای خود را کنترل کنید: هرگز بیش از یک درصد ریسک نکنید و همیشه در معاملات خود حد ضرر داشته باشید.
  • به صورت روزانه ژورنال‌نویسی داشته باشید: ممکن است شگفت‌زده شوید که نوشتن مسیر معاملاتی شما چقدر مؤثر است. هر معامله را مستند کنید. چرا آن معامله را انجام دادید و چه اتفاقی افتاد؟ سپس، هفته‌ای یک بار، آن را بخوانید و عادات خوب و بد خود را بررسی کنید. سپس، از درس‌هایی که آموخته‌اید در معاملات هفته بعد استفاده کنید.
  • نتیجه را به حال خود بگذارید: شما در معامله خود یا برنده می‌شوید یا ضرر می‌کنید. هنگامی که معامله را باز کردید، دیگر هیچ کنترلی روی آن ندارید. مراقب معاملات خود نباشید، زیرا این امر مغز را تحریک می‌کند و ممکن است باعث شود که شما به صورت شتاب‌زده عمل کنید. وقتی معامله را طبق استراتژی خود باز کردید، دیگر آن را رها کنید.

توسعه ذهنیت معامله‌گری چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان لازم برای توسعه ذهنیت معامله‌گری برای معاملات ارزهای دیجیتال برای هر تریدر متفاوت است. این امر بستگی دارد که چقدر وقت بگذارید و اینکه چقدر خودآگاه باشید. وقتی بتوانید عادات و واکنش‌های احساسی خود را به سرعت کنترل کنید، در راه تنظیم احساسات خود هستید.

هرچه تلاش روزانه بیشتری انجام دهید، نتایج را سریع‌تر خواهید دید. اگر به آن پایبند باشید، می‌توانید انتظار داشته باشید طی چند هفته یا چند ماه تغییرات مثبتی را مشاهده کنید.

چگونه بر معاملات احساسی ارزهای دیجیتال غلبه کنیم؟

روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری
تأثیر احساسات در بازار

بازار ارزهای دیجیتال تحت تأثیر احساسات است. هزاران تریدر خرد هر روز تحت تأثیر احساساتی مانند حرص، ترس، FOMO و معاملات انتقامی، دکمه خرید و فروش را می‌زنند.

کاهش معاملات احساسی آسان نیست. به تلاش نیاز دارد، اما چند عادت مثبت وجود دارد که می‌توانید آنها را در خود پرورش داده و به شما کمک می‌کنند.

  • پس از انجام معامله، آن را رها کنید: به معامله خیره نشوید. پیاده‌روی کنید، چیزی بخورید یا تماس تلفنی برقرار کنید. هر کاری که شما را از نمودار دور می‌کند، انجام دهید.
  • به بررسی معامله ادامه ندهید: در حالت ایده‌آل، نمودارهای قیمت را ببندید. به بررسی آنچه در حال رخ دادن است ادامه ندهید. این یکی از عادت‌های بد تریدهای مبتدی کلاسیک است. هنگامی که معامله سود می‌کند احساس سرخوشی می‌کنند و اگر رقم منفی نشان داد، سرخورده و ناامید می‌شوند.
  • پس از سه ضرر متوالی، معامله کردن را متوقف کنید: فردا روز دیگری است. پلتفرم معاملاتی را ببندید و در ژورنال معاملاتی خود درباره آنچه اتفاق افتاده بنویسید. ضررها را تجزیه و تحلیل کنید. آیا کاری بهتری می‌توانستید انجام دهید؟
  • یک تایم فریم با نوسان کمتر انتخاب کنید: ارزهای دیجیتال بیشتر مواقع پرنوسان هستند، اما نمودارها را بررسی کنید و در زمانی که بازار کمی ثبات دارد کار کرده و در آن زمان معامله کنید.
  • احساسات خود را بررسی کنید: چه احساسی دارید؟ آیا خسته شده‌ یا احساساتی شده‌اید، می‌ترسید یا نگران هستید که ممکن است معامله خوبی را از دست بدهید؟ اگر احساس می‌کنید آرامش ندارید، معامله نکنید و وقتی احساسات خود را تحت کنترل دارید، به معامله برگردید.

چگونه می‌توانیم معاملات شتاب‌زده را متوقف کنیم؟

به نتیجه معاملات فکر نکنید. از خود بپرسید که آیا بیش از حد معامله می‌کنید یا بیش از یک درصد در معاملات خود ریسک می‌کنید.

حرص و ترس دو احساسی هستند که بر تریدرهای مبتدی ارزهای دیجیتال مسلط هستند. FOMO نیز یکی دیگر از این احساسات است. از دست دادن یک روند بزرگ می‌تواند احساس ناامیدی ایجاد کند. اما اگر خوب نگاه کنید، این ذهنیت کمی غیرعاقلانه است. بازار ارزهای دیجیتال بسیار بزرگ است و هر روز امکان معاملات متعدد وجود دارد. اگر یک معامله را از دست دادید، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هیچ، کافی است به دنبال یک معامله دیگر باشید.

در حالی که روی سودهایی که از دست داده‌اید تمرکز می‌کنید، با این احساسات ناامیدکننده زمان را برای یافتن معامله بعدی هدر می‌دهید.

طمع نکنید. سودهای کوچک و افزایشی، حساب شما را به طور پیوسته افزایش می‌دهند. یک ضرر بزرگ ممکن است یک برد بزرگ را به همراه داشته باشد.

بازه زمانی طولانی را هدف قرار دهید و حساب خود را در هر زمان افزایش دهید. آیا داستان لاک پشت و خرگوش را به خاطر دارید؟ در بازار ارز دیجیتال، لاک پشت باشید زیرا سودهایی که به دست می‌آورید باید پرورش داده و محافظت شوند. ضررها می‌آیند اما ارزش این بردها را بدانید.

تریدرهای حرفه‌ای ارز دیجیتال چگونه معاملات خود را مدیریت می‌کنند؟

تریدرهای حرفه‌ای هیچ وابستگی به نتیجه معاملات خود ندارند. آنها با صبر و حوصله منتظر یک معامله خوب می‌مانند و وقتی قیمت به منطقه مورد نظر آنها می‌رسد، معامله را انجام می‌دهند. سپس، معامله را به حال خود رها کرده و اجازه می‌دهند معامله انجام شود. سود یا ضرر؛ یک تریدر حرفه‌ای از نتایج هیجان‌زده یا عصبانی نمی‌شود.

آنها می‌دانند که Win Rate 50 درصد با 1٪ ریسک و نسبت ریسک به ریوارد (R/R) بالا، درصورت حفظ آرامش آنها را به سود می‌رساند.

هنگامی که یک معامله ارز دیجیتال در حال اجراست، تریدر حرفه‌ای به صورت ذره‌بینی آن را مدیریت نمی‌کند (micro-manage). در یک نقطه خاص، تریدر ممکن است حد ضرر خود را به نقطه سربه‌سر منتقل کند (حد ضرر متحرک). به غیر از این مورد، تریدرها به معاملات خود کاری ندارند.

آنها ممکن است یک‌بار در روز معامله را بررسی کنند. اگر قیمت بر خلاف پیش‌بینی آنها باشد، تریدر موفق ممکن است معاملات خود را ببندد تا به حد ضرر نرسد و منتظر نقطه ورود دیگری باشد. یا برای معامله به سراغ ارز دیجیتال دیگری برود.

آیا ذهنیت معامله‌گری سود ما را از معاملات ارزهای دیجیتال افزایش می‌دهد؟

بله، بدون شک و 100 درصد.

اکثر تریدرهای مبتدی معتقدند که به یک استراتژی بهتر یا یک برنامه معاملاتی بهتر نیاز دارند. آنها مدام سیستم معاملاتی خود را عوض می‌کنند و چند هفته تلاش می‌کنند تا اینکه سرانجام اعتراف می‌کنند این استراتژی کار نمی‌کند.

چیزی که تنها تعداد کمی از تریدرهای مبتدی ارز دیجیتال به آن توجه می‌کنند ذهنیت معامله‌گری است. بیشتر آنها معتقدند بازار کریپتو دستکاری شده است. آنها اساتید یا کتاب‌هایی را که خوانده‌اند سرزنش می‌کنند. هیچ وقت به این موضوع فکر نمی‌کنند که شاید ایراد از کار خودشان باشد.

یک دلیل برای شکست 95 درصد تریدرهای مبتدی وجود دارد و آن امتناع از تعهد به ایجاد ذهنیت معامله‌گری است.

تنها 5 درصد از تریدرها این کار را انجام داده و موفق می‌شوند. آنها می‌دانند که ذهنیت بقا آنها را متوقف کرده است. در نتیجه، قدم‌هایی را برای تغییر نحوه واکنش به معاملات ارزهای دیجیتال برمی‌دارند.

آنها باورها و نگرش خود را نسبت به معامله تغییر داده‌اند. این تریدرها بر روانشناسی ترید ارزهای دیجیتال تمرکز کرده‌اند.

1 تا 5 درصد برتر تریدرهای موفق مراقبه روزانه انجام می‌دهند. آنها تا زمانی که ذهن خود را برای آرامش بخشیدن و انجام معامله آماده نکرده‌اند، به نمودار قیمت نزدیک نمی‌شوند.

زمان خود را صرف کار روی ذهنیت معامله‌گری کنید و نتایج مثبتی را مشاهده خواهید کرد.

مزایای کار روی توسعه ذهنیت معامله‌گری

مزایای آن بی‌پایان است، اما در اینجا مروری سریع بر مزایای تسلط بر روانشناسی ترید ارزهای دیجیتال خواهیم داشت:

  • بیشتر اوقات برنده خواهید شد: دیگر خبری از ضررهای مکرر یک تریدر مبتدی نیست. ذهنیت معامله‌گری نتایج معاملات شما را ثابت و سازگار نگه می‌دارد.
  • معاملات کمتری انجام خواهید داد: تریدرهای حرفه‌ای معتقدند معاملات برنده نیستند که آنها را موفق می‌کنند. بلکه معاملاتی که آنها انجام نمی‌دهند منجر به رشد مداوم و افزایش سرمایه آنها می‌شوند. با وجود ذهنیت معامله‌گری دیگر معامله شتاب‌زده وجود ندارد.
  • از معامله بیشتر لذت خواهید برد: اضطراب معامله اغلب منجر به فرسودگی و خستگی می‌شود. وقتی به نتیجه‌ وابسته هستید، زمانی که ضرر می‌کنید نمی‌توانید احساسات خود را کنترل کنید و این استرس‌زاست.
  • اعتماد به نفس پیدا می‌کنید: نه فقط در مورد ترید کریپتو، توسعه ذهنیت معامله‌گری مزایای متعددی دارد که تمام سطوح زندگی شما را در برمی‌گیرد. اعتماد به نفس شما نسبت به ترید ارزهای دیجیتال به شما کمک می‌کند تا معاملات ضعیف را انجام ندهید. تریدرهای بازنده دارای عدم اعتماد به نفس ویرانگری هستند که با هر ضرر تشدید می‌شود. تریدرهای برنده چنین شک و تردیدی ندارند؛ چه ببرند و چه ببازند.

روانشناسی یک تریدر برنده

روانشناسی ترید و ذهنیت معامله‌گری
روانشناسی یک تریدر برنده

 

تریدر برنده زمان زیادی را صرف تکمیل سبک معاملاتی و ذهنیت خود کرده است. این ذهنیت و طرز فکر یک شبه به دست نیامده است. بسیاری از تریدرهای موفق اذعان دارند که سال‌ها پول از دست داده و سرمایه خود را نابود کرده‌اند. اما، آنها تسلیم نشدند.

تریدرهای موفق ارزهای دیجیتال دارای ویژگی‌های خاصی هستند که پشتیبان موفقیت آنها در ترید ارزهای دیجیتال است.

  • از ریسک کردن نمی‌ترسند

اگر تحمل پایینی نسبت به ریسک دارید، پذیرش ضرر برایتان دشوار خواهد بود. به طور میانگین 50 درصد شانس برد و 50 درصد شانس ضرر دارید. تریدرهای موفق، این عدم قطعیت را می‌پذیرند و احساسات خود را صرف نتیجه نمی‌کنند. هرگز تضمینی برای پیروزی وجود ندارد. اگر می‌خواهید تریدر موفقی شوید، اولین قدم شما این است که تحمل خود را در برابر ریسک و عدم قطعیت افزایش دهید.

  • می‌توانند خود را با شرایط بازار وفق دهند

سوگیری تأییدی (confirmation bias) یک مشکل واقعی برای تریدرهای مبتدی ارزهای دیجیتال است. تریدرهای برنده به تحلیل خود وابسته نیستند و می‌توانند به سرعت دیدگاه خود را در مورد احتمالات حرکت بعدی قیمت تغییر دهند.

برای غلبه بر این موضوع، هنگام تجزیه و تحلیل معامله، همیشه سناریوی مخالف را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید معامله خرید اتر (ETH) انجام دهید، یک معامله فروش را هم تحلیل کنید. این تمرین به شما امکان می‌دهد هر دو روی سکه را بدون سوگیری تأییدی ببینید.

در معامله‌گری، سوگیری تأییدی دشمن شماست. مغز به دنبال تأیید انتخاب شماست. بنابراین، در مثال معامله ETH، شما فقط می‌توانید پتانسیل خرید را مشاهده کنید و در صورت حرکت قیمت در جهت مخالف ممکن است مدت زیادی در آن معامله باقی بمانید و در نهایت ضرر کنید.

  • قانونمند هستند

آنها بدون توجه به آنچه در معاملات باز آنها اتفاق می‌افتد، به بازار ارز دیجیتال واقع‌بینانه و بیطرفانه نگاه می‌کنند.

  • نسبت به برد یا باخت احساساتی ندارند

تریدرهای موفق ارز دیجیتال از پیروزی هیجان‌زده نشده و در صورت شکست ناامید نمی‌شوند. آنها بر احساسات خود تسلط دارند و اجازه نمی‌دهند احساسات آنها را کنترل کنند.

  • دارای مدیریت دقیق پول و مدیریت ریسک هستند

آنها بی‌پروا روی نتیجه قمار نمی‌کنند و به درصد ریسک خود در هر معامله، معمولاً 1 درصد، پایبند هستند. یک تریدر موفق ارز دیجیتال قبل از ورود به معامله، میزان ریسک به ریوارد (R/R) آن را مشخص می‌کند.

تریدرهای برنده می‌دانند که یک معامله برنده ممکن است معامله خوبی نباشد. همچنین، یک معامله با ضرر نیز ممکن است معامله بدی نباشد.

اگر پول خود را از دست می‌دهید، اما همه کارها را به درستی انجام داده‌اید، این شغل شماست. این واقعیت که ضرر کرده‌اید اهمیتی ندارد. معامله خوب، معامله‌ای است که ریوارد بالاتری نسبت به ریسک داشته باشد.

تریدرهای موفق کریپتو به احتمالات فکر می‌کنند و فقط معاملاتی را انجام می‌دهند که احتمال برد آنها زیاد است. هر چیزی غیر از این رویکرد یک قمار است. یک معامله شتاب‌زده که با برد به پایان می‌رسد معامله خوبی نیست.

این نگرش تفاوت اصلی بین تریدرهای برنده و بازنده است.

چگونه می‌توانیم عادات معامله‌گری خود را بهبود ببخشیم؟

  • به طور مرتب عملکرد معاملاتی خود را ارزیابی کنید. ترید ارزهای دیجیتال مهارتی است که می‌توانید با گذشت زمان و تمرین زیاد بر آن مسلط شوید.
  • بازار را به صورت واقع‌بینانه بررسی کنید و با شیوه‌ها و استراتژی‌های معاملاتی که مؤثر نبوده یا سطح استرس شما را افزایش می‌دهند کار نکنید.
  • وقتی فرصتی برای معامله می‌بینید، آن معامله را انجام دهید. تریدرهای تازه‌کار اغلب تردید می‌کنند و از خود می‌پرسند آیا اشتباه نمی‌کنند؟
  • هر دو طرف معاملات، خرید و فروش را بررسی کنید. اگر احتمال برد بالا و R/R معامله خوب است، وارد معامله شوید.
  • قبل از اینکه در مورد میزان برد خود هیجان‌زده شوید، همیشه به این فکر کنید که چقدر می‌توانید ضرر کنید.
  • نظم و انضباط را تمرین کنید. ترید ارزهای دیجیتال بسیار آسان است. همه انتخاب‌ها با شماست. تنها چیزی که نیاز دارید یک حساب برای معامله و پول برای انجام آن است. اما این سهولت در ترید می‌تواند مایه شکست بسیاری از تریدرهای مبتدی باشد. شما ممکن است یک شبه حساب خود را از دست بدهید و هیچ بازگشتی به جز احساس بد در مورد ضرر وجود ندارد.
  • قوانین خود را تعیین کنید و به آنها پایبند باشید. شما می‌توانید این قوانین را روی یک برگه کاغذ نوشته و آن را جلوی چشمتان قرار دهید. قبل از شروع معامله، قوانین خود را مرور کنید. آنها را با صدای بلند بخوانید و در طول معاملات، به خود یادآوری کنید.

خلاصه‌ای از روانشناسی ترید ارزهای دیجیتال

استاد شدن در کار ترید دشوار است و ترید ارزهای دیجیتال بسیار چالش برانگیز است. این بازار پرنوسان است و گزینه‌های زیادی برای معامله وجود دارد.

واقعیت این است که تعداد کمی از تریدرهای ارز دیجیتال موفق می‌شوند. اما، اگر آمادگی انجام تلاش را دارید، می‌توانید این کار را انجام داده و البته سود آن هم قابل توجه است.

آماده‌سازی ذهن شما برای ترید ارزهای دیجیتال، رمز و راز این کار است. نظم و انضباط شخصی و صبر کلید اصلی موفقیت هستند. شما باید عادات معاملاتی خوبی ایجاد کنید و وقتی شرایط سخت می‌شود آنها را کنار نگذارید.

توسعه ذهنیت معامله‌گری سطح معاملاتی شما را ارتقا داده، واکنش‌های شما را در برابر ریسک بهبود می‌بخشد و واکنش‌های شتاب‌زده را در شرایط ناامیدکننده کاهش می‌دهد. در نتیجه، شما زندگی کارآمدتری داشته و با غلبه کمتر احساسات کار می‌کنید.

ترید ارزهای دیجیتال باید سرگرم‌کننده باشد نه استرس زا. ذهنیت معامله‌گری شما را از استرس رها می‌کند و معامله با ارزهای دیجیتال را لذت بخش‌تر و سودآورتر می‌کند.

از همین امروز شروع کنید و با یادگیری و به کار بردن این اصول از مزایای رشد حساب خود بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

اکثر تریدرها و سرمایه‌گذاران موافقند که روانشناسی ترید بر قیمت‌ها و چرخه‌های بازار تأثیر دارد. اگرچه چرخه‌های روانشناختی بازار به خوبی شناخته شده‌اند، اما برخورد با آنها همیشه آسان نیست. از جنون گل لاله هلندی در دهه 1600 تا حباب dotcom در دهه 90، حتی تریدرهای ماهر نیز تلاش کرده‌اند تا نگرش خود را از احساسات کلی بازار جدا کنند. سرمایه‌گذاران نه تنها با مشکل درک روانشناسی بازار بلکه با روانشناسی خود و نحوه تأثیر آن بر روند تصمیم‌گیری خود نیز روبرو هستند. در این میان، تنها راه حل پرورش ذهنیت معامله‌گری و درس گرفتن از اشتباهات گذشته است.

منبع کوین‌نیک
نویسنده / مترجم ماهرخ شیرودی
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

نشانی رایانامه‌ی شما منتشر نخواهد شد.