به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه در نشست تخصصی «طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات» گفت: تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات فراتر از موضوع تعرفه پهنای باند داخلی و بینالملل است و تعرفه صرفاً یکی از اجزای آن است و این موضوع را باید از سه منظر استفادهکننده، اپراتور و تولیدکننده محتوا بررسی کرد. در حقیقت باید مدلی تدوین کنیم که استفادهکنندگان، که از همه ذینفعان مهمتر هستند، خدمات با کیفیت مناسب و قیمت مقرونبهصرفه دریافت کنند.
شاهکوه افزود: در چرخه ارائه خدمات، اپراتورها باید سرمایهگذاری کنند و شبکهشان را توسعه دهند تا بتوانند خدمات باکیفیت و پایدار عرضه کنند. از سویی دیگر اپراتورها و سرمایهگذاران نیز باید انگیزه لازم برای این کار را داشته باشند. در حقیقت اگر سرمایهگذار، سود کافی به دست نیاورد، انگیزه سرمایهگذاری نخواهد داشت و در پی آن اپراتور نمیتواند شبکه خود را برای ارائه کیفیت مناسب، توسعه و ارتقا دهد. در این صورت حتی اگر قیمت خدمات ارزان باشد، مردم ناراضی خواهند بود.
او خاطرنشان کرد: در آغاز کار، اجرای این موضوع و نظارت بر تفکیک ترافیک داخلی و بینالملل و محاسبه هزینه آن بسیار مشکل بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات انجام شد. این موضوع در واقعیت برای برخی از دارندگان محتوا، به ویژه کسانی که در آغاز فعالیتشان هستند، انگیزهای برای رشد کارشان بود و تبعات مثبتی هم داشت. ولی در حال حاضر این مصوبه برای برخی فعالان مانند VODها که محتوای حجیم و مصرف ترافیک بالایی دارند، از نظر جذابیت برای سرمایهگذاری و تولید محتوا مشکلاتی ایجاد کرده است.
عباسی شاهکوه با تاکید بر پیادهسازی مدل اسپانسر دیتا در کشور ادامه داد: رگولاتوری نباید وارد مسائل تعرفهگذاری شود و این موارد باید به صورت دوطرفه بین اپراتور ارائهدهنده خدمت و تولیدکننده محتوا شکل بگیرد و نقش رگولاتوری در بخش حفاظت از حقوق مصرفکننده، نظارت بر این تعامل است.
نشست طراحی و تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات با حضور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات، مشاور عالی رگولاتوری و نمایندگان اپراتورهای ارائهدهنده خدمات و تولیدکنندگان محتوا در سالن الغدیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.