به گزارش فاواپرس، افزایش تعداد کسانی که اعلام میکنند درگاههای پرداخت متعددی به نام آنها ثبت شده است، بدون اینکه از آن مطلع باشند، با نزدیک شدن به روزهای پایانی دیماه موجب شده تا مدیرعامل شاپرک، سید کاظم دهقان، این عمل را یک تخلف بارز شرکتهای PSP و شرکتهای پرداخت به شمار آورد.
به عقیده او، این عمل یک جعل هویت است چراکه شرکت پرداخت با استفاده از دادههای شخصی که برای دریافت درگاه پرداخت مراجعه کرده اقدام به ایجاد چندین درگاه کرده است و در اختیار افراد مختلف قرار داده و حال برای آن شخص پروندههای مالیاتی تشکیل شده است.
دهقان میگوید این یک تخلف خطرناک است و جدا از تخلف یک جرم جعل هویت نیز در این میان اتفاق افتاده است که این موضوع حتماً از سوی شاپرک پیگیری میشود، علاوه بر آن افرادی که از اسمشان سوءاستفاده شده و به نامشان درگاه پرداخت باز شده است نیز میتوانند اقدام به پیگیری قضایی کنند.
در همین راستا سازمان امور مالیاتی هم با ارسال پیامک برای دارندگان درگاههای پرداخت آنان را دعوت کرده بود تا با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی از تناظر بین پذیرندههای بانکی و پرونده مالیاتی مطمئن شوند تا اگر عدم تناظری مشاهده کردند درگاه را غیرفعال کنند.
این پیامک موجب شد تا تعدادی از دریافتکنندگان آن پس از مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی با درگاههایی مواجه شوند که هرچند به نامشان ثبت شده بود اما آنها درخواستی برای ثبت آن نداده بودند و از آن استفاده نمیکردند.
برخی دلیل این اتفاق را درز اطلاعات از شاپرک عنوان کردند این در حالی است که شاپرک اعلام میکند این تخلف احتمالاً از سوی شرکتهای پرداخت صورت گرفته است و آنان با استفاده از هویت افرادی که اقدام به ثبت درگاه کردهاند، درگاههای دیگری نیز ایجاد کردهاند. از نظر شاپرک یا خود شرکتهای PSP این تخلف را مرتکب شدهاند یا برای به دست آوردن منافع چشمشان را روی انجام این تخلف از سوی دیگران بستهاند.
مدیرعامل شاپرک میگوید این تخلف حتماً برای شرکتهای PSP تبعاتی به همراه خواهد داشت چراکه حتی اگر خود مرتکب این تخلف نشده باشند، اجازه انجام تخلف را دادهاند.
او بار دیگر تاکید میکند که تبلیغات صورتگرفته از سوی برخی افراد به عنوان فروش درگاه پرداخت یا کارتخوان بدون جواز کسب و پرونده مالیاتی کلاهبرداری است و حتماً برای دارنده درگاه پرداخت پرونده مالیاتی باز خواهد شد.
مدیرعامل زرینپال چندی پیش در گفتوگویی اعلام کرده بود: «پرداختیاران به دلیل مکانیسمهای فعالیتیشان و تنوع سرویسهایی که نسبت به PSPها ارائه میدهند از مسیردهی هوشمند یا درگاه هوشمند برای پرداخت پذیرنده استفاده میکنند؛ یعنی به ازای هر پذیرنده هر وبسایت از PSPهای متفاوت درگاه دریافت میکند.
به عنوان مثال برای یک وبسایت چهار رکورد در PSPهای متفاوت ایجاد میشود.» هرچند سازمان امور مالیاتی از پذیرندگان خواسته اگر درگاهی به نام آنها صادر نشده آن را غیرفعال کنند اما مصطفی امیری از پذیرندگان خواهش کرده شتابزده در غیرفعالسازی تصمیم نگیرند چراکه طبق روال همیشگی در کشور امکان دارد این تاریخ تا آخر بهمن هم تمدید شود.»
به این ترتیب هنوز مشخص نیست تخلفی از سوی شرکتهای پرداخت صورت گرفته یا برای سرویسدهی بهتر به نام یک فرد چندین درگاه برای آنها ایجاد شده است.