سورنا ستاری میگوید راه برای ورود این شرکتها به بورس باز است و مشکل اصلی IPO نشدن آنها «فرهنگی» است. اما مشکل دقیقاً کجاست که استارتآپها آنطور که باید مهمان بورس کشور نشدهاند؟
به گزارش فاواپرس، پس از آنکه خبر درج نماد تپسی در تابلوی فرابورس منتشر شد، به نظر میرسید بالاخره طلسم داستان پرماجرای ورود استارتآپها به بورس شکسته شده است و درج نماد این پلتفرم تاکسی اینترنتی میتواند سرآغازی بر ورود استارتآپها به بازار سرمایه باشد؛ اما گویا قضیه پیچیدهتر از اینهاست.
رییس جدید سازمان فرابورس که به تازگی در این جایگاه نشسته است، تنوعدهی و ورود صنایع جدید را از اهداف بازار سرمایه دانسته است. شرکتهای زیادی طی سالیان اخیر به ویژه پس از رشد انفجاری بازار سرمایه طی ماههای ابتدایی سال ۹۹ از تمایل خود به عرضه اولیه در بورس خبر دادهاند اما در این مدت تنها نماد تپسی در تابلوی بازار دوم فرابورس به ثبت رسیده است. اتفاقی که عیسی زارعپور، وزیر ارتباطات، آن را به نوعی دستاورد دولت سیزدهم و وعدهای که به آن جامه عمل پوشانده شد معرفی کرد.
البته پیش از اینکه این نماد به ثبت برسد، امیر هامونی مدیرعامل وقت فرابورس از شرایط ویژه عرضه سهام این شرکتها خبر داده و گفته بود: «این شرکتها نسبت به شرکتهایی که تاکنون روی تابلو آمدهاند ریسک بالاتری دارند؛ به همین دلیل یکی از شرایط هفدهگانه هیاتمدیره سازمان بورس این است که در مرحله اول عرضه سهام به شکل مستقیم سهام عرضه نشود بلکه به شکل غیرمستقیم از طریق سرمایهگذاران حرفهای، صندوقهای سرمایهگذاری و نهادهای مالی سهام را عرضه خواهیم کرد.»
کارگروه ساماندهی استارتآپهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضوابط هفدهگانهای برای ورود استارتآپها به بورس تدوین کرده است که در آن به مسائل امنیتی و حفاظت از دادههای کاربران توجه شده اما دقیقاً مشخص نیست این ضوابط چه چارچوبهایی برای IPO شدن شرکتهای استارتآپهایی تعیین میکنند.
معاون علمی رییسجمهور: استارتآپها وارد بورس شدهاند اما مشکلاتی وجود دارد
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهور، اما مانع ورود استارتآپها به بورس را مساله فرهنگی میداند. او چندی پیش در حاشیه رویداد معرفی محصول جدید شرکت مهیمن، در این باره گفته بود: «حتماً مشکلاتی در ارتباط با ورود استارتآپها به بورس وجود دارد ولی به این معنی نیست که استارتآپها نتوانستهاند وارد بورس شوند. استارتآپهایی مانند آپ در بورس حضور دارند. مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد بیشتر فرهنگی است. وقتی شرکتی میخواهد خود را ارزشگذاری کند، این ارزشگذاری خیلی Tangible (قابل لمس) نیست و اگرمقیاس پذیر شوند ممکن است قابل پذیرش نباشد، در حالی که به نظر من ارزشش درست است.»
او معتقد است که جا انداختن چنین مفاهیمی در ساختار بورس کار سختی بوده که در این سالها تحقق یافته و امیدوار است در آینده شرایط بهتر شود.
بیش از یک سال و نیم پیش (خرداد ۹۹) مدیرعامل کافهبازار به پیوست از احتمال ورود این شرکت به بورس خبر داده بود اما این اتفاق نیفتاد. دیجیکالا نیز دیماه سال پیش از تلاشهای سهسالهاش برای ورود به بورس و سیگنالهای خوب دریافتی از فرابورس گفته بود.
آذر امسال نیز مدیرعامل این شرکت گفته بود: «ما مدارک خود را به بورس ارائه کردهایم و منتظر ضوابط جدید هستیم که اگر دستوپاگیر نباشد، وارد این بازار خواهیم شد.» شیپور، مبیننت، رایتل، ایرانسل و شاتل نیز از دیگر شرکتهایی هستند که میگویند مایلاند شرکتشان در تابلوی بورس درج شود اما تا به امروز پشت در ماندهاند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد خوانساری نیز اعلام کرده است که مشکل ورود به استارتآپها ربطی به وزارت ارتباطات یا سازمان بورس ندارد بلکه مشکلی فرا دستگاهی است که هماکنون وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در حال بررسی و رفع این مشکلات است. از نظر او مشکلات بین دستگاهی مانع ورود استارتآپها به بورس شده است.